Menu Zavřít

Stát zlevnil kombinovanou dopravu

7. 2. 2005
Autor: Euro.cz

PŘEPRAVA ZBOŽÍ Vládou avizovaná podpora kombinované dopravy byla až do minulého týdne jen na papíře. Teď přišly konkrétní kroky - cena dopravní cesty pro tuto přepravu se snížila o 40 procent. Po vstupu Česka do Evropské unie zaplavily domácí silnice tisíce kamionů.

Sleva kombinované dopravy má zmírnit přetěžování silnic v Česku. Foto Profit: Martin Siebert

PŘEPRAVA ZBOŽÍ Vládou avizovaná podpora kombinované dopravy byla až do minulého týdne jen na papíře. Teď přišly konkrétní kroky - cena dopravní cesty pro tuto přepravu se snížila o 40 procent. Po vstupu Česka do Evropské unie zaplavily domácí silnice tisíce kamionů. Otevření hranic stálo také u zániku průkopníka české kombinované dopravy - systému přepravy kamionů po železnici Ro-La loni v srpnu. Slevou kombinované dopravy chce nyní státní správa ulehčit českým silnicím a zejména pak cenově zatraktivnit železnici pro všechny přepravce. PRVNÍ ZVONĚNÍ? Kombinovaná doprava je v Česku zatím trochu popelkou. Její podíl na celkových výkonech nákladní dopravy se pohybuje pouze kolem jednoho procenta. Na objemu železniční nákladní přepravy se pak podílí přibližně sedmi až devíti procenty. Ještě loni přitom většinu kombinované přepravy po železnici tvořila státem dotovaná Ro-La. Po jejím zániku nastal čas pro speciální kontejnerové vlaky, které začaly po kolejích Správy železniční dopravní cesty provozovat různí operátoři. Dokonce státní České dráhy rozhodně nejsou největším dopravcem v oboru kombinované dopravy. Předstihují je například společnosti Metrans nebo Maersk, více promluvit do přepravy kontejnerů chce i firma BohemiaKombi, která provozovala systém Ro-La. Jak se tedy konkrétně sleva projeví například u kontejnerového vlaku o hmotnosti 1300 tun na trase z PrahyUhříněvsi na státní hranici u Děčína, která měří zhruba 160 kilometrů? Zatímco dříve dopravce za takový vlak zaplatil více než 21 tisíc korun, od 1. února to je 13 tisíc. „Sleva je součástí širšího okruhu opatření, která mají řešit výrazný nárůst silniční nákladní dopravy po vstupu České republiky do Unie,“ slibuje mluvčí ministerstva Martina Švejnohová. SLEVU VÍTAJÍ I ČESKÉ DRÁHY

Sleva je určena pro všechny provozovatele, nikoliv pouze pro České dráhy, jak by se mohlo zdát. I zástupci drah ovšem postup státu vítají, neboť podle nich má kombinovaná doprava velkou budoucnost v celé Evropě. „Vnímáme tuto dopravu jako důležitou alternativu k silniční dopravě, a proto také investujeme do příslušných vagonů,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Ani silniční dopravci proti větší státní podpoře železniční dopravy nic nenamítají. Pro ně prý totiž kontejnerová doprava neznamená žádnou velkou konkurenci. „Určitě je ze strany státu rozumnější řešit disproporce mezi cenami různých doprav tak, že zlevní dopravní cestu železnici, než že se pokouší zvýšit náklady silničním dopravcům,“ uvádí mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

**VZNIKNOU NOVÁ PŘEKLADIŠTĚ

Případný rychlejší rozvoj kombinované dopravy, k němuž přispěje i levnější dopravní cesta, s sebou zřejmě přinese i další výstavbu překladišť. Jedno z nejdůležitějších je v Mělníce, kde se kombinuje železniční a vodní doprava, další pak například v Praze-Uhříněvsi. O vybudování překladiště se dlouho uvažovalo v Bohumíně, reálnější je však výstavba terminálu v Břeclavi.

Většina vlaků v rámci kombinované dopravy směřuje z nebo do německých přístavů a jihovýchodní Evropy.

CONTENT24

POČET KONTEJNERŮ PŘEPRAVENÝCH PO ŽELEZNICI V LETECH 1999 AŽ 2003

 1999 94 456
 2000 169 078
 2001 210 175
 2002 252 791
 2003 297 027

Pramen: ministerstvo dopravy

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).