Šrotovným či daní za záchranu Francie

22. června 2012, 15:48 - Tomáš Pohanka
22. června 2012, 15:48

Automobilový průmysl

Zoufalá doba si žádá zoufalé činy. Deprimující stav evropského trhu s novými osobními vozy dopadá nejvíce na země, jako je Francie. Za prvních pět měsíců roku se tam podle Asociace evropských výrobců automobilů prodalo o 17,2 procenta nových vozů méně než za stejné období loni. A protože na propad trhu doplácejí hlavně domácí automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën, žádá si to politický zásah.
Jako první se na scéně vynořil staronový „spasitel“ trhu – šrotovné. S nápadem oživit trik z přelomu let 2009 a 2010 přišel hlavní provozní ředitel Renaultu Carlos Tavares, nicméně zatím nesklidil příznivou odezvu. Agentura Fitch podle serveru Automotive News upozorňuje na to, že krátkodobý přínos by nepřevážil dlouhodobé drastické následky takového kroku. Pobídky tohoto typu totiž nepřitahují na trh nové zákazníky, ale pouze urychlují nákupy, které by se stejně uskutečnily. Navíc k nejžádanějším modelům v dobách šrotovného patří ty levné, na nichž mají prodejci i automobilky minimální marže, jak dodává Fitch.
Nejnovějším nápadem, který by měl vést k oživení trhu, je „ekologická“ daň. Zrodila se mezi členy Asociace výrobních míst automobilového průmyslu (Association des collectivités sites d’industrie automobile), jejímž členem je i francouzský ministr financí Pierre Moscovici. Jak informoval deník La tribune, asociace vypracovala bílou knihu automobilového průmyslu, v níž volá po tom, aby se v zemi opět prodávalo půl milionu vozů domácí výroby ročně a továrny se udržely v chodu. Přísnější postup je namířen vůči vozům, které do ovzduší vypouštějí větší množství emisí oxidu uhličitého. Tedy zejména proti německým prémiovým značkám Audi, BMW či Mercedes, kterých se zatím propad evropských prodejů výrazně nedotýká. Zákazníci podle autorů bílé knihy budou poté více motivováni pořizovat si malá auta, která jsou doménou francouzských výrobců. V současnosti bílou knihu studují na ministerstvu průmyslu. Pokud se její myšlenky prosadí v praxi, Evropská komise bude moci nejspíš řešit další případ nedovolené podpory domácích výrobců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Problémy? Nová konzole Ataribox byla na poslední chvíli odložena
Internet dostal velkou facku. V USA po dvou letech zrušili síťovou neutralitu
Dokonáno. Norský rozhlas jako první na světě ukončil FM vysílání
Hry pro příležitostné hráče