Šrotovné do šrotu

10. července 2009, 12:41 - Pavel Matocha
10. července 2009, 12:41

Komentář

Prezident Václav Klaus vetoval zákon o šrotovném, který měl přinést třicet tisíc korun ze státního rozpočtu každému, kdo vymění staré auto za nové. „Zákon je to diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem,“ zdůvodnil Klaus, proč minulý týden vrátil do Parlamentu k novému hlasování zákon o podpoře hospodářského růstu a sociální stability.
V očekávatelném hluku Paroubka a jeho melody boys, mistrů v rozdávání ze státní poloprázdné kasy, pak zaniklo realistické konstatování ministerstva financí, že s tímto výdajem státní rozpočet nepočítal. Kromě tohoto upozornění na prohlubující se deficit státní kasy je ještě nabíledni, že šrotovné pomůže – na úkor všech ostatních – automobilovému průmyslu. V pozadí však jaksi zůstává ekologický a sociální aspekt tohoto socanského návrhu.
Všechny řeči zelených, jak nová auta budou méně znečišťovat životní prostředí, a všechny proklamace socialistů, jak šrotovné pomůže lidem postiženým krizí pořídit si nový vůz, jsou nesmyslné a hloupé. Zastírají realitu, že šrotovné je neekologické a asociální. Při kafemlýnkovém zdůrazňování, jak nové vozy mají nižší emise a jsou šetrnější k životnímu prostředí, totiž zapomínají započítat ekologické dopady výroby nového a likvidaci starého vozu, které budou řádově vyšší než onen emisní rozdíl. Stejně tak je evidentní, že i přes oněch 30 tisíc nebude většina českých domácností mít peníze na nákup nového vozu, avšak humbuk kolem mimořádné výhodnosti tohoto okamžiku rozdávání státní dotace povede řadu z nich k nákupu nového auta na dluh. Pokračující krize pak pro mnohé z nich bude znamenat ztrátu zaměstnání, neschopnost půjčku splácet a poznání, že k ježdění do supermarketu a na chatu ta stará felicie opravdu stačila.
Chtějí-li poslanci podpořit automobilový průmysl sociálně spravedlivým a výrazně dlouhodobějším způsobem, ať zamýšlené finance na šrotovné nasměrují do rekonstrukce silnic a budování nových důležitých dopravních tepen. Například dokončení vnitřního a vnějšího okruhu Prahy nebo dálnice do Ostravy či Karlových Varů by pro automobilový průmysl a automobilisty byly mnohem užitečnější než příspěvek na novou oktávku.
Chtějí-li být poslanci ekologičtí, ať podpoří veřejnou dopravu. Rozšíření linek pražského metra nebo hustší provoz na řadě regionálních železničních tratí by výrazně zekologičtily dopravu a zvýšily její komfort.
A chtějí-li být upřímní, ať přiznají, že ani na jedno ani na druhé nyní bohužel nemáme peníze.
Nejbližší týdny ukážou, zda se prezidentovi podařilo šílené paragrafy o šrotovném poslat k ledu či nechat na rozhodnutí nové sněmovny, anebo zda se velké koalici ČSSD-ODS podaří přehlasovat prezidentovo veto ještě do předčasných voleb.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít