Menu Zavřít

Spolumajitelka G&B beads se dostala od počítačů ke skleněným perlím

24. 11. 2009
Autor: profit

Tradiční česká výroba skleněných perlí jen těžce odolává asijské konkurenci. Velké firmy jako Jablonex Group končí, ale menší výrobci se stále drží. Těžkým časům vzdoruje i firma G&B beads z Jablonce nad Nisou.

Autor: Jakub Stadler

Při příjezdu do Jablonce nad Nisou musí každého upoutat velký obraz hlavy afrického domorodce na jednom z domů téměř v centru města. Upozorňuje na prodejnu korálků a bižuterie firmy G&B beads, která vyrábí skleněné perle a bižuterii. Z tisíců korálků až oči přecházejí. „Ročně jich vyrobíme několik desítek tun,“ říká spolumajitelka firmy, osmatřicetiletá Zuzana Slámová.

Klikatá cesta k bižuterii

Cesta Zuzany Slámové k podnikání s bižuterií nebyla přímá. Vystudovala ekonomickou školu a propadla výpočetní technice. Nastoupila jako sekretářka do státního podniku Železnobrodské sklo, protože tady jí umožnili studovat při zaměstnání. Ale po roce 1989 se rozhodla podnikat. Skleněné perle si ji nakonec samy našly. Dnes už jim propadla úplně, dokonce staré korále sbírá.

„Z podniku tehdy odešlo víc lidí. Založili firmy na výrobu bižuterie a jeden z nich, budoucí kolega, mi nabídl, že mohu prodávat a starat se o doplňkový sortiment. Začala jsem pracovat za provizi,“ vypráví. A brzy zjistila, že je schopna pracovat sama na sebe. „Zákazníci chtěli další skleněné výrobky, nejen to, co jsem jim nabízela, a tak jsem hledala jiné výrobce.“ Věděla o lidech, kteří uměli vyrábět skleněné výrobky, jaké zákazníci žádali, malí výrobci zase uvítali, že dokáže jejich výrobky prodat. Poté přišla poptávka z USA vyrábět skleněné vinuté perle, pronajala si několik místností a zaměstnala ženu, která je uměla dělat ručně. „Tím začala moje první výrobní živnost,“ říká.

Bellis jako sedmikráska

Svoji firmu nazvala poeticky jménem Bellis, což je latinský název pro její oblíbenou květinu – sedmikrásku. Obchod šel dobře, protože poptávka po skleněných perlích byla velká. Tradiční velké zajeté firmy svůj původní sortiment příliš neinovovaly, proto menší firmy, které zkoušely a nabízely něco nového, začaly růst jako houby po dešti.

„V roce 2000 jsem se spojila s kolegou Milanem Houdkem, který měl firmu na mačkané perle a bižuterii, a domluvili jsme se, že bychom mohli společně rozvinout výrobu dalšího artiklu – broušených perlí, po nichž byla velká poptávka,“ vysvětluje, jak vznikla dnešní společná firma G&B beads z názvů jejich původních firem Gesco a Bellis. A úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. „Postupně jsme vyprodukovali nové tvary a nové barvy. Je to zásluha mého kolegy Houdka, on většinu z nich vymyslel a vymýšlí,“ říká. Jejich nápady se prý inspirovaly i další podniky v regionu i ve světě. Z jejich firmy vyšel také nový tvar, známý pod názvem donat, který se nikdy v historii v broušené podobě nevyráběl. Před několika lety jej zařadil do svého sortimentu i světoznámý výrobce skla a bižuterie – firma Swarovski – a dnes tento tvar nabízí většina společností, které vyrábějí skleněné korále. „To je pro nás nejlepší reference,“ upozorňuje Slámová.

Obrat firmy se během čtyř let zvýšil mnohonásobně. O tom, že takový vývoj ani nečekali, svědčí fakt, že se museli několikrát stěhovat. Začali vyrábět v malém objektu, během jednoho a půl roku si pronajali větší prostory, ale po dalších dvou letech se ukázalo, že jim jsou opět těsné. Koupili proto dva domy v centru Jablonce, z nichž v jednom dnes sídlí jejich firemní prodejna, ale ani ty nestačily rychle se rozšiřující výrobě. Proto se rozhodli získat bývalou továrnu, kde se v posledních několika desetiletích dělala kovová bižuterie a galvanické zušlechtění kovů. „Zdevastované budovy v tříhektarovém areálu jsme zrekonstruovali, v hlavní budově máme výrobu, část objektů pronajímáme,“ vysvětluje podnikatelka. Považuje za velkou výhodu, že si na koupi nových prostor a strojů nemuseli brát bankovní úvěry. „Na investice a rekonstrukce jsme si dokázali vydělat,“ dodává. Na začátku svého podnikání měla Slámová obrat kolem sta tisíc korun za rok, dnes společná firma dosahuje ročního obratu v desítkách milionů korun a dává práci více než šedesáti lidem.

Asijská konkurence může být smrtící

V době hospodářské krize bude zřejmě obrat o něco nižší. V minulosti se pětadevadesát procent skleněných perlí vyváželo do zahraničí, ale kvůli krizi se export snížil až o polovinu, nyní se situace zase začíná zlepšovat. Česká republika byla světovou velmocí ve výrobě skla a bižuterie. Dnes má velkého konkurenta v Asii, především v Číně. „Jsou čím dál lepší,“ přiznává Slámová. Pokládá za nešťastné, že se také z českého sklářského regionu vyvezlo hodně technologie do Číny.

BRAND24

Konkurenci už podlehly velké firmy jako Jablonex Group, která patřila k největším výrobcům bižuterie ve světě. Skupina se zaměřovala na výrobu sklářské suroviny, bižuterních polotovarů, zejména perlí a hotové bižuterie. Naštěstí se během několika let stačili etablovat na trhu menší čeští výrobci, výrobu sklářské suroviny a rokailu převzala jiná česká společnost.

Na prodej je i slavná značka Jablonex spolu s dalšími světově známými značkami české bižuterie. „Věříme, že tato renomovaná značka zůstane v rukách české firmy,“ říká Slámová. Pro české výrobce by mohlo být tragické, kdyby známku získal někdo z Asie a prodával pod ní své zboží.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).