Spoléhají na něj zdejší banky i úřady. Teď chce český Deafcom dostat svoji aplikaci pro neslyšící až na druhý konec světa - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Spoléhají na něj zdejší banky i úřady. Teď chce český Deafcom dostat svoji aplikaci pro neslyšící až na druhý konec světa

,
Spoléhají na něj zdejší banky i úřady. Teď chce český Deafcom dostat svoji aplikaci pro neslyšící až na druhý konec světa
Zdroj: Depositphotos
  • Deafcom je původní český software vyvinutý stejnojmennou společností, který nabízí neslyšícím zprostředkování videohovoru s tlumočníky znakového jazyka nebo přepis mluveného slova do textu

  • Aplikaci pro komunikaci se svými klienty využívá Česká spořitelna či některé pražské úřady

  • Vedení Deafcomu by chtělo, aby do roku 2025 používalo jeho program milion neslyšících z celého světa. K expanzi mu má pomoct i nedávná investice od tuzemského fondu Tilia Impact Ventures

Vznikla před pěti lety a za tu dobu z ní neslyšící uskutečnili na 65 tisíc videohovorů s tlumočníky, kteří jim pomohli vyřešit celou řadu obtížných situací, jimž musí kvůli svému postižení každý den čelit. Řeč je o aplikaci Deafcom, za níž stojí stejnojmenný český startup vedený Michalem Obložinským.

Jejich program dokáže uživatelům zprostředkovat schůzku s člověkem ovládajícím znakovou řeč, aniž by se dotyčný musel fyzicky nacházet na daném místě, a to jak skrze videohovor, tak pomocí online přepisu. Jedná se o praktické a rychlé řešení, které se neslyšícím a dalším osobám s poruchami sluchu hodí jak v práci, tak při vyřizování důležitých záležitostí na úřadě či v bance.

Předpověď počasí pomocí umělé inteligence? Bude přesnější a rychlejší, tvrdí vědci z ČVUT

„I když klient zvládne takovou návštěvu za třicet minut, tlumočníkovi by mohla včetně cesty zabrat i několik hodin,“ vysvětluje Obložinský. Z časové úspory přitom těží obě strany, tedy jak zdravotně postižený klient, tak překladatel. Těch je aktuálně velký nedostatek, a platí to jak u nás v Česku, tak i v zahraničí. „V řadě zemí světa totiž připadá na jednoho tlumočníka dvě stě až tři sta neslyšících. A čekací lhůta na tlumočníka může dosáhnout řádově dnů, někdy i týdnů. Tato problematika je ještě výraznější v rozvojových zemích,“ dodává.

V případě tuzemska se onen poměr odhaduje na 1:120, jak s odkazem na data České komory tlumočníků znakového jazyka uvedl server iDnes. Podobná řešení jsou proto vítána. A cení si jich i na konkrétních místech, jakými jsou například Česká spořitelna, Raiffeisenbank či některé pražské úřady – všude tam se s nimi lidé mohou setkat.

Od Asie po Jižní Ameriku

Podle průzkumu, který si vedení startupu nechalo zpracovat, žije na celém světě něco přes 7,5 milionu neslyšících. Navzdory všeobecně přijímanému předpokladu není znakový jazyk univerzální, každá země má svůj vlastní. Aby tedy mohla být aplikace Deafcomu dostupná i za hranicemi našeho státu, což je jedna z hlavních ambicí mladé společnosti, museli ji vývojáři pro tamní uživatele patřičně přizpůsobit. Dnes startup vedle České republiky působí například i na sousedním Slovensku, v Polsku či třeba Chorvatsku a Bulharsku.

Balkán se navíc v jeho případě nestal pouhým zdrojem nové klientely, ale také přinejmenším jedné zajímavé myšlenky, která učinila aplikaci ve vztahu k neslyšícím ještě o něco přívětivější. „Snažíme se naslouchat zpětné vazbě uživatelů i spolupracujících organizací a jejich návrhy implementovat plošně. Například v Bulharsku přišli s nápadem umístit na městském úřadu QR kód, který po načtení rovnou spojí uživatele s některým z tlumočníků, aniž by měl aplikaci nainstalovanou, a umožní mu tak rychlé a bezproblémové vyřízení jeho záležitostí,“ vzpomíná Obložinský, který se vedení společnosti, dříve nesoucí jméno Tiché spojení, chopil před třemi lety.

Chytré hodinky hlásí zaměstnavateli, jestli pracujete. Nivy Watch zefektivní činnost ve skladu a ušetří dělníkům zbytečnou námahu

Podobou službu by chtěl Deacfom rozšířit taktéž v Portugalsku a na Islandu, na kteréžto trhy se v příštích měsících chystá vstoupit. Do konce příštího roku by však mohl být aktivní hned ve dvaceti zemích světa včetně takových míst jako Asie, Afrika či Jižní Amerika. Pomoci mu k tomu má i finanční investice v řádu milionů korun, které se dočkal od českého fondu Tilia Impact Ventures.

„Deafcom přišel s efektivním způsobem, jak zkvalitnit život milionům lidí po celém světě,“ konstatuje zakladatelka zmíněného fondu Silke Horáková. „Toto řešení je navíc cenově dostupné a mohou si jej dovolit i menší organizace nebo organizace v zemích, pro které by konkurenční alternativy nebyly finančně únosné,“ doplňuje.

Služba jako taková je pro neslyší klienty zdarma a vedení českého startupu doufá, že se mu podaří do konce roku 2025 navýšit počet jeho uživatelů na rovný milion.