Speakers´ Corner: Sváteční maloobchodní insight - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Speakers´ Corner: Sváteční maloobchodní insight

Katarzyna Turowski-Paliwoda, Facebook,
Speakers´ Corner: Sváteční maloobchodní insight
Zdroj: CC0 via Pixabay

Příroda už si obléká podzimní kabát a ve vzduchu už pomalu ale jistě začíná vonět zima. To znamená jediné – blíží se Vánoce. A na to se musíme připravit.

Jedná se také o něco, na co by měli myslet podnikatelé. V současné situaci se plánování na několik měsíců dopředu může zdát současně obtížné i nezbytné pro stabilitu jejich podnikání. Období svátků je vždy klíčovým okamžikem pro celé maloobchodní odvětví, a proto stojí za to přemýšlet a plánovat naše aktivity už dnes – zákazníci totiž dělají sváteční nákupy dříve a dříve každý rok.

Facebook se opět zeptal spotřebitelů na jejich zvyklosti při vánočním nakupování. Chtěl vědět více o tom, co je pro ně důležité a co, kdy a jak nakupují. Průzkumu se mimo jiné zúčastnili i Češi. Co ukázalo šetření?

Generace X a Baby boomers ženou kupředu růst e-commerce

Často se říká, že se nejmladší generace s telefonem v ruce snad i narodila a online prostředí je pro ně tak stejně přirozené, jako okolní svět. A skutečně – podle výzkumu společnosti Facebook je v rámci Generace Z (62 %) a Mileniálů (55 %) nejvíce osob, které používají mobilní zařízení k vánočnímu nakupování.

Jsou to však lidé narození mezi lety 1946 až 1980, kdo je v každodenním životě nejotevřenější a obecně ochotnější zkoušet nové technologie. V roce 2019 se téměř trojnásobně zvýšil počet Čechů z generace baby boomers, kteří používají mobilní zařízení – přesněji se jednalo o nárůst o 167 %. U zástupců Generace X se ve srovnání s předcházejícím rokem tento údaj téměř zdvojnásobil (růst o 80 %). Tato čísla reprezentují preference za uplynulý rok, lze tedy snadno dojít k závěru, že s dalším postupem pandemie bude tento trend narůstat i u nejvíce ohrožených osob.

Aby se tak ale doopravdy stalo, musí oblast e-commerce zapracovat na zlepšování a zjednodušování svých služeb – a to především pro to, aby mohli lidé z Generace X a baby boomers tyto nástroje a řešení volně využívat. Podle dat z roku 2019 tato technologická bariéra pomalu mizí – počet Baby boomerů, kteří připustili, že je mobilní zařízení tou nejjednodušší cestou k objevování nových produktů a služeb, vzrostl o 201 %.

Češi milují nakupování dárků. Nakupují je i sami pro sebe

Vánoce jsou spojeny s obdarováváním našich blízkých dárky, na kterých nešetříme. Spotřebitelé si rovněž uvědomují, že obchody právě v tomto období vytahují z rukávu eso v podobě zajímavých propagačních akcí. To potvrzuje i 29 % osob, které během svátků v České republice nakupují a podle kterých jsou svátky tím nejlepším obdobím pro hledání výhodných nabídek. Speciální prodejní akce, jako je například Black Friday, jsou proto čím dál tím víc populární – téměř polovina respondentů (45 %) si něco koupila v jednom z velkých výprodejů.

Zajímavé je také to, že množství propagačních akcí během svátků vede k tomu, že neobdarováváme jen své blízké. 69 % osob nakupujících na svátky v České republice uvedlo, že shánějí dárky také pro ně samotné. To je pro obchodníky velice důležitá informace – stojí totiž za to vzít v úvahu, jak během svátků cílíte na své zákazníky.

Svátky jsou příležitostí vyzkoušet nové značky potravin

Sváteční nápor na spotřebu také zvyšuje otevřenost a ochotu spotřebitelů zkoušet nové věci. Více než polovina respondentů (60 %) uvedla, že během svátků hledá nové produkty častěji než ve zbývajících měsících roku. To je dobrá zpráva pro obchodníky propagující nové produkty. Navíc, s příhlédnutím k české kulinářské tradici spojené se svátky, by nemělo být překvapením ani to, že až 45 % Čechů nakupujících na Vánoce uvedlo, že by během svátků vyzkoušelo nové značky potravin.

Co tedy rozhodne o tom, zda dá spotřebitel produktu šanci? Jak se ukázalo, samotná firma hraje při výběru nového produktu stále důležitější roli. Spotřebitelé už dlouhou dobu věnují větší a větší pozornost aktivitám značek a také tomu, jak ovlivňují oblast, kterou reprezentují.

Šetření také ukázalo, že na 12 klíčových trzích* v průměru 27 % lidí zakoupilo produkt vůbec poprvé po tom, co se dozvěděli o hodnotách, iniciativách a postupech značky. Na základě stejných kritérií 28 % respondentů následně vyzvalo ostatní ke koupi daného produktu.

Kromě toho 28 % osob používá nástroje Facebooku k hledání nápadů na dárky a k jejich nakupování. Chtějí sledovat obsah který bude informativní (29 %), opravdový a autentický (22 %) a měl by informovat o nejnovějších nabídkách a dalším (25 %).

A co s tím může dělat podnikatel?

Jakmile jste obeznámeni se všemi současnými trendy, měli byste své další kroky pečlivě zvážit. Zde je několik praktických tipů:

  1. Protože dnes stále více a více lidí nakupuje online, zvažte rozšíření svého podnikání o e-commerce.
  2. Vyzkoušejte svoji omnichannel strategii, abyste se připravili na náročnou sváteční sezónu plnou nákupů. Pokud ještě takovou strategii nemáte, stále ještě máte čas na její vypracování.
  3. Jednejte především lokálně, naslouchejte svým zákazníkům a buďte si vědomí potřeb své současné komunity.
  4. Staňte se součástí davu, ale vynikejte svou komunikací během důležitých obchodních dnů. Nedělejte to, co dělají ostatní, zkuste naopak zdůraznit jedinečnost vaší společnosti.
  5. Buďte mobilní – přizpůsobte své rozhraní tak, aby mohl každý procházet vaše stránky i z mobilního zařízení.

Pamatujte, že sledování trendů, přizpůsobování komunikace s klientem aktuálnímu dění a reakce na jeho potřeby je klíčem k úspěchu. A svým úspěchem ve výsledku podpoříte i českou ekonomiku.

* Austrálie, Brazílie, Kanada, Francie, Německo, Indie, Indonésie, Japonsko, Mexiko, Jižní Korea, Velká Británie a Spojené státy americké

Autorka působí jako Head of Emerging Markets Central & Eastern Europe ve společnosti Facebook

Speakers´ Corner: Sváteční maloobchodní insight
3 (60%) 2 hlasování
Diskuze