Menu Zavřít

Speakers´ Corner: Hlavní je produkt a tým, ne zhodnocení podílu

24. 11. 2020
Autor: CC0 via Pixabay

Zdlouhavé a složité jednání, zastaralé zkušenosti, přílišná formálnost. Asi tak nějak si startupoví foundeři představují tradiční banky v roli investora. Realita přitom vypadá úplně jinak – a co víc, mnohdy se ukáže, že inkubace pod křídly banky přináší řadu výhod. Zejména proto, že jejím cílem není primárně vydělat na podílu, ale účastnit se vývoje zajímavého produktu a vybudovat něco, co má dlouhodobý kontext.

S předsudky vůči
bankovnímu prostředí bojujeme neustále. I to byl jeden z důvodů, proč jsme založili
investiční program Seed Starter, se kterým kromě investicí nabízíme profi
inkubaci a vnitřní proces pro škálování pomocí banky. Dokonce jsme se za tímto
účelem spojili s kluky z Unicorn Attacks, kteří nám pomohli celý proces
odladit. Kromě nastaveného procesu a přístupu, který plně odpovídá startupovému
mindsetu, disponuje banka dalšími lákadly, které vábí foundery ze širokého
spektra oblastí.

Stabilní zázemí s vyhlídkami úspěchu

Klíčovým argumentem
inkubace v bankovním prostředí je stabilita. Česká spořitelna je na trhu
bezmála 200 let a rozhodně tu plánuje dalších pár století zůstat. Za svou
dlouhou historii si přitom vybudovala plejádu zdrojů. A to jak finančních, tak
například v oblasti kompetencí a know-how. Má navíc obrovskou motivaci předávat
je tam, kde vidí potenciál. S vizí dlouhodobé spolupráce pak jde i do
partnerství se startupy, které vyvíjí produkty, jež by jednou mohly být
stabilní součástí České spořitelny.

Zároveň je pak největší bankou na našem trhu s největším počtem klientů. Pokud se tedy u nás inkubuje zajímavý byznysový nápad, který jsme schopni škálovat přes naše klienty, získává možnost ohromné distribuční sítě. Může to být například produkt, který budeme nabízet v pobočkách nebo v rámci digitální platformy George. A v neposlední řadě banka nikdy nebude hladovým investorem, jehož cílem je primárně monetizovat podíl. Gro celé spolupráce spočívá v hledání zajímavého produktu, který možná využijí miliony klientů Spořitelny.

Výhody jsou
samozřejmě oboustranné. Startupy bance dokážou přinést poměrně rychle inovaci,
jejíž vývoj by interně trval měsíce, případně by takový nápad vůbec nepřišel –
ale díky externí spolupráci je možné jej poměrně záhy implementovat pro
zákazníky. Jsou také úžasnou inspirací, jakým způsobem produkty vyvíjet.
Každodenní kontakt se zákazníkem, přizpůsobování produktu tomu, co reálně trh
potřebuje, rychlé prototypování, bleskový vývoj a flexibilní reakce na klienta
jsou mezery, ve kterých mají banky stále co dohánět, zatímco startupy je
zvládají často mistrně.

Jak vypadá investice od giganta

Aby spolupráce neskončila scénářem, ve kterém se zainvestuje dobrý nápad, na němž nakonec nikdo nechce dělat, pojistili jsme si Seed Starter následujícím pravidlem: do procesu inkubace musí být pokaždé „namočený“ interní sponzor České spořitelny, který má k tématu inkubovaného startupu profesně blízko. Jedině tak zajistíme kontinuitu, dostatečnou znalost problematiky a zejména možnost předávat si navzájem zkušenosti, které pozitivně ovlivní vývoj produktu. Zároveň jde o perfektní přípravu na eventuální možnost škálování produktu v rámci banky – pak je důležité, aby si projekt někdo interně přivlastnil. Proto je už od počátku zapotřebí silná vazba na startup.

K té samozřejmě
patří pravidelná interakce, která zahrnuje řešení mnohdy i operativních
záležitostí – ale vždy by se přitom měla držet v mezích dobrých rad a
nepřekračovat hranici, za kterou jde o přímé zasahování do interních věcí
startupu. Investice přece přišla proto, že si myslíme, že startup dělá svou
práci dobře. A proto věříme, že dokáže vyrůst sám. Rádi poradíme, poskytneme
naše zkušenosti, ale nehledáme subjekty, které potřebují říkat, co mají dělat.
Až ve fázi, kdy řešíme konkrétní produkt, se spolupráce stává velmi úzkou,
vytvoří se společný tým a komunikace se zintenzivní.

Šanci mají projekty, které zlepší zákaznickou zkušenost

O inkubaci v
bankovním sektoru se přirozeně zajímají zejména startupy, které k němu mají
blízko. Jde například o různé investiční nástroje. Naším historicky prvním
inkubovaným startupem je firma INVESTOWN, která nabízí kolektivní investování
do nemovitostí se slušným výnosem. Obecně jde o celkem bezpečnou investici,
která generuje zhodnocení i více než 4 %, což je v porovnání například s
oblíbenými spořicími účty poměrně velký výnos. Je to velmi zajímavý produkt,
který má obrovský potenciál uspět u širokého spektra klientů.

Seed Starter jsme
nicméně zakládali s tím, že nám pomůže otevřít oči i v jiných segmentech. V
takových, ve kterých jsme doposud nebyli tak silní a které mají potenciál
přivést nové zákazníky. Může jít například o revoluční technologii, která
automatizuje hypotéky, případně jinou službu, jež může klientovi potenciálně
nabídnout lepší zážitek. Sám už se těším na další přihlášky startupů, se
kterými se budeme schopni navzájem obohatit.

BRAND24

Autor je leaderem programu Seed Starter

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).