Speakers´ Corner: Hlavní je produkt a tým, ne zhodnocení podílu - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Speakers´ Corner: Hlavní je produkt a tým, ne zhodnocení podílu

Jiří Skopový,
Speakers´ Corner: Hlavní je produkt a tým, ne zhodnocení podílu
Zdroj: CC0 via Pixabay

Zdlouhavé a složité jednání, zastaralé zkušenosti, přílišná formálnost. Asi tak nějak si startupoví foundeři představují tradiční banky v roli investora. Realita přitom vypadá úplně jinak – a co víc, mnohdy se ukáže, že inkubace pod křídly banky přináší řadu výhod. Zejména proto, že jejím cílem není primárně vydělat na podílu, ale účastnit se vývoje zajímavého produktu a vybudovat něco, co má dlouhodobý kontext.

S předsudky vůči bankovnímu prostředí bojujeme neustále. I to byl jeden z důvodů, proč jsme založili investiční program Seed Starter, se kterým kromě investicí nabízíme profi inkubaci a vnitřní proces pro škálování pomocí banky. Dokonce jsme se za tímto účelem spojili s kluky z Unicorn Attacks, kteří nám pomohli celý proces odladit. Kromě nastaveného procesu a přístupu, který plně odpovídá startupovému mindsetu, disponuje banka dalšími lákadly, které vábí foundery ze širokého spektra oblastí.

Stabilní zázemí s vyhlídkami úspěchu

Klíčovým argumentem inkubace v bankovním prostředí je stabilita. Česká spořitelna je na trhu bezmála 200 let a rozhodně tu plánuje dalších pár století zůstat. Za svou dlouhou historii si přitom vybudovala plejádu zdrojů. A to jak finančních, tak například v oblasti kompetencí a know-how. Má navíc obrovskou motivaci předávat je tam, kde vidí potenciál. S vizí dlouhodobé spolupráce pak jde i do partnerství se startupy, které vyvíjí produkty, jež by jednou mohly být stabilní součástí České spořitelny.

Zároveň je pak největší bankou na našem trhu s největším počtem klientů. Pokud se tedy u nás inkubuje zajímavý byznysový nápad, který jsme schopni škálovat přes naše klienty, získává možnost ohromné distribuční sítě. Může to být například produkt, který budeme nabízet v pobočkách nebo v rámci digitální platformy George. A v neposlední řadě banka nikdy nebude hladovým investorem, jehož cílem je primárně monetizovat podíl. Gro celé spolupráce spočívá v hledání zajímavého produktu, který možná využijí miliony klientů Spořitelny.

Výhody jsou samozřejmě oboustranné. Startupy bance dokážou přinést poměrně rychle inovaci, jejíž vývoj by interně trval měsíce, případně by takový nápad vůbec nepřišel – ale díky externí spolupráci je možné jej poměrně záhy implementovat pro zákazníky. Jsou také úžasnou inspirací, jakým způsobem produkty vyvíjet. Každodenní kontakt se zákazníkem, přizpůsobování produktu tomu, co reálně trh potřebuje, rychlé prototypování, bleskový vývoj a flexibilní reakce na klienta jsou mezery, ve kterých mají banky stále co dohánět, zatímco startupy je zvládají často mistrně.

Jak vypadá investice od giganta

Aby spolupráce neskončila scénářem, ve kterém se zainvestuje dobrý nápad, na němž nakonec nikdo nechce dělat, pojistili jsme si Seed Starter následujícím pravidlem: do procesu inkubace musí být pokaždé „namočený“ interní sponzor České spořitelny, který má k tématu inkubovaného startupu profesně blízko. Jedině tak zajistíme kontinuitu, dostatečnou znalost problematiky a zejména možnost předávat si navzájem zkušenosti, které pozitivně ovlivní vývoj produktu. Zároveň jde o perfektní přípravu na eventuální možnost škálování produktu v rámci banky – pak je důležité, aby si projekt někdo interně přivlastnil. Proto je už od počátku zapotřebí silná vazba na startup.

K té samozřejmě patří pravidelná interakce, která zahrnuje řešení mnohdy i operativních záležitostí – ale vždy by se přitom měla držet v mezích dobrých rad a nepřekračovat hranici, za kterou jde o přímé zasahování do interních věcí startupu. Investice přece přišla proto, že si myslíme, že startup dělá svou práci dobře. A proto věříme, že dokáže vyrůst sám. Rádi poradíme, poskytneme naše zkušenosti, ale nehledáme subjekty, které potřebují říkat, co mají dělat. Až ve fázi, kdy řešíme konkrétní produkt, se spolupráce stává velmi úzkou, vytvoří se společný tým a komunikace se zintenzivní.

Šanci mají projekty, které zlepší zákaznickou zkušenost

O inkubaci v bankovním sektoru se přirozeně zajímají zejména startupy, které k němu mají blízko. Jde například o různé investiční nástroje. Naším historicky prvním inkubovaným startupem je firma INVESTOWN, která nabízí kolektivní investování do nemovitostí se slušným výnosem. Obecně jde o celkem bezpečnou investici, která generuje zhodnocení i více než 4 %, což je v porovnání například s oblíbenými spořicími účty poměrně velký výnos. Je to velmi zajímavý produkt, který má obrovský potenciál uspět u širokého spektra klientů.

Seed Starter jsme nicméně zakládali s tím, že nám pomůže otevřít oči i v jiných segmentech. V takových, ve kterých jsme doposud nebyli tak silní a které mají potenciál přivést nové zákazníky. Může jít například o revoluční technologii, která automatizuje hypotéky, případně jinou službu, jež může klientovi potenciálně nabídnout lepší zážitek. Sám už se těším na další přihlášky startupů, se kterými se budeme schopni navzájem obohatit.

Autor je leaderem programu Seed Starter