Španělsko, Polsko, Itálie: Brusel cpe miliardy do letišť duchů

28. prosince 2014, 17:16 - dan
28. prosince 2014, 17:16

Polsko získalo od Evropské unie v letech 2007 až 2013 přes 615 milionů eur na stavbu a provoz letišť, z nichž nejméně tři jsou nerentabilní, protože nedokážou přilákat dostatek leteckých společností. Tato tři letiště stála sto milionů eur, vyplývá z dokumentů Evropské komise, jež dostala k dispozici agentura Reuters.

O absurdním hospodaření stran výstavby letišť informovala zpráva Evropského účetního dvora. Auditoři v ní nešetří kritikou na adresu vlád jednotlivých recipientských zemí i samotné Evropské komise. Polsko je jen špičkou ledovce – podobně se vede několika letištím v Itálii, Řecku, Estonsku a Španělsku. V posledně jmenované zemi je nejkřiklavějším případem Ciudad Real Central: letiště umístěné na půli cesty mezi Madridem a Sevillou, jehož vybudování vyšlo na 1,1 miliardy eur, letos zavřelo. Byl k tomu dobrý důvod, od roku 2011 z něho neodletělo jediné letadlo.

Polsko v této souvislosti překvapuje především proto, že ve věcech finanční prozíravosti se obvykle ve společnosti Itálie a Španělska nevyskytuje. Největším průšvihem je hypermoderní letiště v Lodži, které prodělává, protože jím ročně projde pouze asi 350 tisíc cestujících. Vládní plán, jímž Polsko o evropské peníze na výstavbu letiště žádalo, však počítal s 1,3 milionu cestujících. Také konzultační společnost Ernst & Young, již Poláci za tím účelem angažovali, tehdy odhadovala minimální počet cestujících na 1,042 milionu.

Agentura Reuters mluvila s lidmi, kteří plán letiště vytvářeli. Konečná odpovědnost tehdy ležela na ministerstvu dopravy a osobně na jeho zaměstnanci Andrzeji Korzeniowském. „Dostali jsme úkol připravit ten plán za tři měsíce. Spal jsem v práci pod stolem a neměl se čas ani najíst. Tvrdím, že plán je nejlepší, jaký za daných okolností být mohl,“ řekl Korzeniowski agentuře. Podle něho nenese vinu za stavbu letišť duchů korupce, nýbrž „špatné priority“ lokálních polských politiků, kteří měli tváří v tvář nabízeným penězům příliš velké oči.


Čtěte také:

Otevření Berlínského letiště se zpozdí téměř o rok

Šéf berlínskho letiště končí. Dozorčí rada mu prý nevěří

Letiště Vodochody: Penta žaluje stát za zrušení kladného posudku

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A…
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít