Menu Zavřít

Špagetový král zbrojí na expanzi

9. 6. 2010
Autor: Euro.cz

Firma posílená o strategické partnery vidí velké možnosti v Polsku a Maďarsku

Než se sami vědomě utáhli na nevařené nudli, podnikali Pavel Hrdina a Michal Miťka v realitách a leasingu. K těstovinám přešli před deseti lety a za tu dobu poskládali z největších tuzemských těstárenských výrobců firmu Europasta, s přehledem českou jedničku známou hlavně pod obchodními značkami Adriana, Zátkovy těstoviny a Rosické těstoviny. Teď se Europasta, která ovládá kolem 60 procent tuzemského trhu, poohlíží dál, aby ukousla větší díl středoevropského trhu. S tím už mají oběma českým vlastníkům pomoci dva silní zahraniční partneři, kteří do Europasty majetkově vstoupili: španělská jednička Gallo a portugalský producent těstovin Cerealis. „Obchodní řetězce stále posilují, proto i my musíme dál růst a expandovat. Abychom získali sílu na další akvizice ve střední Evropě, přizvali jsme dva významné evropské hráče,“ vysvětluje účelové spojení spolumajitel a generální ředitel Europasty Hrdina. Odhaduje, že za deset let bude ve střední Evropě jen asi desítka obchodních řetězců, které budou zaujímat 90 procent trhu. „Kdo neudrží tempo a nebude schopen dodávat zboží v požadovaném objemu, přestanou s ním řetězce počítat,“ uvědomuje si Hrdina a v hledáčku má další fabriky.

Rodinné partnerství K byznysu s těstovinami se Hrdina a Miťka dostali jako finanční investoři, teď se však chtěli spojit se strategickým partnerem. Okruh možných zájemců o spojení je ale poměrně omezený. Na mapě Evropy, kde působí asi dvě stovky producentů, trůní Italové. „Když pominu světového lídra Barillu, jsou v Itálii většinou rodinné firmy, které exportují, ale nejdou vyrábět do zahraničí. Velkým evropským hráčem je španělská skupina Ebro Puleva, které patří francouzský Panzani a německý výrobce Birkel. A pak Gallo a Cerealis z Pyrenejského poloostrova,“ popisuje Hrdina základní rozvržení sil na starém kontinentu. Majitelé Europasty přitom nestáli o to, aby je spolknul nadnárodní gigant.
„Gallo a Cerealis jsou rodinné firmy. Mají podobnou filozofii jako my, prošly podobným akvizičním rozvojem. Těstoviny vyrábějí desítky let a můžeme se od nich lecčemu přiučit. A při zamýšlených akvizicích finančně vypomohou,“ očekává Hrdina. Podnik bude nadále řídit a zůstává i předsedou představenstva Europasty. Gallu a Cerealisu dohromady prodali dosavadní dva čeští vlastníci polovinu firmy. Každý ze čtyř akcionářů tedy drží čtvrtinový podíl. Cenu, za kterou si Španělé a Portugalci koupili účast v Europastě, nebude žádná ze stran sdělovat. „Ocenění bylo seriózní a odpovídající trhu,“ poznamenává Hrdina. Vyjednávání o vstupu partnerů z Pyrenejského poloostrova trvalo zhruba rok. Asistovala při něm společnost Pricewaterhousecoopers jako poradce pro kupující. Česká strana přizvala k transakci poradenskou firmu Corpin a advokátní kancelář Glatzová & Co.

Chuť na polský trh V Česku už prý není co nakupovat. Kde tedy hodlá Europasta posilněná o zahraniční partnery ukojit své akviziční choutky? „Nechceme se vydávat mimo Evropskou unii. Na Západ se jít nedá, ale velké možnosti vidíme zejména v Polsku a také v Maďarsku,“ naznačuje Hrdina. Dobře ví, že ve střední Evropě se ročně zkonzumuje 300 tisíc tun těstovin. Zhruba pětinu jich dodá Europasta. „Existuje tedy velký prostor ke zvýšení našeho podílu,“ plánuje Hrdina. Pozornost soustředí firma především na velký polský trh, kde je nyní třetím největším dodavatelem. Zatímco každý Čech sní za rok v průměru šest kilogramů těstovin, Polák jen asi polovinu. „V zemi se 40 miliony spotřebitelů je spousta menších a středních výrobců, kteří už delší dobu žijí z podstaty. A kdo neinvestuje, časem skončí,“ tvrdí šéf Europasty. „My jsme jen v uplynulých dvou letech do technologií, logistiky a skladování vložili 230 milionů korun. A další velké porce jsou před námi,“ počítá Hrdina. Připomíná, že v těstárenství je nákup technologií drahou záležitostí. Třeba nová linka na špagety přijde zhruba na 60 milionů korun. „Současně musíme investovat do marketingu. Nic se nedá odkládat,“ poznamenává.

Češi rádi měkké a levnější Europasta ročně vyrobí zhruba 60 tisíc tun těstovin. Většinu dodává do všech obchodních řetězců v Česku a prodává pod jejich značkami. „Zdejšímu trhu s těstovinami vládnou privátní značky řetězců. Zákazníci jim dávají přednost a my se tomu musíme přizpůsobit,“ říká ředitel podniku. Současně se snaží posilovat prodej zboží pod vlastními názvy Adriana či Zátkovy těstoviny. Výhradně na silné značce staví oba noví zahraniční partneři Europasty. Věhlasný kohoutí hřebínek, který má v logu Gallo, prodá tomuto výrobci kolem 80 procent produkce. „Padesát let je v televizi a značka je v zemi slavnější než světoznámé Nestlé,“ porovnává Hrdina. „Naši společníci říkají, že jsou dvě možnosti, jak přežít. Buď vyrábět mimořádně efektivně ve velkých objemech a prodávat pod značkami řetězců, nebo mít velmi silnou vlastní značku. My chceme skloubit obojí,“ dodává Hrdina. Pro chuť a peněženku běžného českého zákazníka budou linky Europasty chrlit stále nejoblíbenější těstoviny z měkké pšenice. Kdo si připlatí za Adrianu, uvaří si tvrdší „italštější“, přitom stále české těstoviny.

BOX:
Jak vyrostla česká jednička K byznysu s těstovinami se Pavel Hrdina a Michal Miťka nachomýtli před deseti lety. Nastoupili do něj v jihočeském Boršově nad Vltavou, kde koupili mlýnsko-těstárenskou společnost Bratři Zátkové. V roce 2003 vstoupili do litovelské Adriany, největšího tuzemského výrobce. V roce 2006 se skupina rozrostla o Spojené těstárny CZ a Spojené cestovinárně SK (nyní Ideál Slovakia), které získala od pekárenské firmy Odkolek patřící bratrům Paříkovým. Výrobu pak přesunula do Česka a z bratislavské pobočky udělala distribuční firmu. Posledním krokem v koncentraci trhu bylo ovládnutí společnosti Tero Rosice, kterou Europasta získala od Babišova Penamu výměnou za budějovickou pekárnu Pekast. „Měli jsme štěstí, že bratři Paříkové a Andrej Babiš vyhodnotili těstoviny jako nezajímavou komoditu a mohli jsme od nich koupit závody, které by byly jinak naší konkurencí,“ zpětně hodnotí šéf uskupení, které rychle vyrostlo v tuzemskou jedničku. U Bratří Zátků začínali dva čeští majitelé s ročními tržbami 400 milionů korun. Postupně vybudovali skupinu, jež utrží víc než trojnásobek.
Holding Europasta, který na půl vlastnili Hrdina a Miťka, měl donedávna sídlo v nizozemském Amsterdamu. A zatímco mnozí čeští podnikatelé utíkají do daňových rájů, Europasta šla opačným směrem. Na konci minulého roku se přestěhovala do Boršova nad Vltavou u Českých Budějovic. V obchodním rejstříku je zaregistrovaná jako evropská společnost. „V jižních Čechách jsme první s touto právní formou,“ poznamenává Hrdina. V rejstříku už také nenajdete firmy Bratři Zátkové, Adriana, Tero Rosice a BZ Silo. K letošnímu 1. květnu se sloučily do nástupnické Europasty a jako samostatné společnosti zanikly.

BRAND24

GRAF:
Rozčtvrcený koláč Vlastníci společnosti Europasta
Pavel Hrdina*25 procent
Michal Miťka*25 procent
Gallo*25 procent
Cerealis*25 procent

BOX:
Europasta v číslech Ukazatel*2008*2009
Tržby (mld. Kč)*1,3*1,25*
Zisk (mil. Kč)*60*85
Počet zaměstnanců*300*300
Pramen: Europasta

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).