Souboj o koleje

06. srpna 2007, 00:00 - Jindřich Horký
06. srpna 2007, 00:00

PSALI JSME PŘED 15 LETY Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

**PSALI JSME PŘED 15 LETY

Se zdražováním tarifů zákazníci požadují také odpovídající protihodnotu. Protože železnice nemá dost peněz, aby mohla vyhlašované záměry naplno uskutečnit, jsou prohlášení o kvalitnějších službách zatím spíše v teoretické rovině.

Dodávky z produkce vagonky v Bautzenu (v bývalé NDR) se po sjednocení Německa staly pro ČSD neúnosně drahé, takže nejlevněji vycházejí domácí výrobci. I ti se ale snaží o modernizaci a ta se projevuje ve vyšší ceně. Moravskoslezská vagonka vystavovala na brněnském strojírenském veletrhu inovované verze vagonů, které snesou srovnání se zahraničními. Příjemná anatomická textilní sedadla, moderní interiér, dostatečný zavazadlový prostor. Předpokládaná cena vagonu vycházela kolem 10 milionů korun. ŽOS nabízí ve spolupráci se svým německým partnerem soupravy, u nichž je cena údajně navrhována zhruba na 5,5 milionu korun, jež by se při větší výrobě mohla snížit až na 3,8 milionu. S velkými ambicemi se pustila do tohoto výrobního programu i Žoska Česká Lípa, která vsadila na spolupráci s britskou firmou Brel.

Prototypy vagonů, které předvedla, odpovídají evropskému standardu a vznikly modernizací vozu z produkce vagonky ve Studénce, podvozek je dílem Žosky. U prototypu vychází cena na 8 milionů korun, výrobce tvrdí, že při sériové výrobě bude kolem 5 až 5,5 milionu korun.

Modernizace a přestavba vagonů je jednou z cest, jak řešit kritický stav vozového parku ČSD. Na vybavení zcela novými vozy nebude mít podnik peníze. Navíc ceny nových vozů prudce vzrostly. Náklady na modernizaci starších vagonů vhodných pro tento účel představují asi třetinu proti částkám, které by ČSD potřebovala na nákup nových. Nezanedbatelná je také skutečnost, že ČSD využije kapacity svých opravárenských podniků, což je další šance pro řešení sociálních úkolů, s nimiž se musí železnice nyní vypořádat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných…
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Technologie
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít