Snahy o propojení státních a soukromých investic připomínají komedii

 Weikert 08. srpna 2017, 10:00  -  Petr Weikert
08. srpna 2017, 10:00

Sice nevyšla stavba dálnice D47, nevyšla ani oprava D1, dokonce se nepovedl ani projekt na jihočeské D3, ministerstvo dopravy ale znovu přišlo se stejným nápadem – spojit státní peníze se soukromníkem. Další takzvaný PPP projekt plánuje při stavbě dálnice D4. Vzhledem k tomu, jak obdobné úvahy dopadají, začíná snaha státu připomínat nekonečnou hořkou komedii.

Ministerstvo dopravy nyní vybralo poradce, který státu pomůže vybrat soukromníka a postavit základní kostru PPP projektu na pokračování dálnice vedoucí z Prahy k Příbrami. Vyhrálo sdružení společností White & Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika s cenou 26 milionů korun.

Stavební firma, kterou sdružení vybere, postaví zbylých 32 kilometrů mezi Skalkou u Příbrami a sjezdem na Písek a zároveň zabezpečí následný provoz a údržbu dálnice. Hledání firmy začne na podzim a stavba v roce 2019, tedy až po volbách, za nového vedení vlády i ministerstva dopravy.

Všechny podobné plány, které úřad v minulosti představil, skončily u ledu. Asi nejdále byla v poslední době stavba zhruba 30 kilometrů D3. Stát už také vybral poradce, byla jím společnost Mott MacDonald. Naopak největší fiasko si utrhla vláda Miloše Zemana, která podepsala nevýhodnou smlouvu s izraelským konsorciem Housing and Construction. Stát z ní musel následně vycouvat za 650 milionů korun. A ani aktuální projekt nemá zrovna hladký průběh, soutěž na výběr poradce kvůli údajně neférově ušitým podmínkám už jednou zrušil antimonopolní úřad.

Problémy ve spolupráci státního a soukromého sektoru se netýkají ale jen dálnic. V roce 2011 muselo ministerstvo obrany stopnout dvoumiliardovou přestavbu Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) v Praze. Když případ následně zkoumal Nejvyšší kontrolní úřad, v závěrečné právě se objevilo, že i neuskutečněný projekt bude stát celkem až 217 milionů korun. Jen za poradenské služby ministerstvo obrany a ÚVN vyplatily 42 milionů, z nichž 36 milionů korun šlo ze státního rozpočtu.

Přečtěte si také:

Billboardy od dálnic zmizí. Provozovatelé se ale chtějí soudit o ušlý zisk

Lodní doprava chřadne. Majitel Českých přístavů investuje stamiliony a doufá v zázrak

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak na přepis auta na nového majitele?
Měníme peníze na dovolenou II: 7 triků směnáren
Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?
Syndrom nemocných domů (15)
Měníme peníze na dovolenou I: Jak ušetřit při výběru z bankomatu?
Auta
Kia Sportage dostala mild-hybridní diesel a decentní…
Kolik dnes stojí tyto luxusní ojetiny? Některé sotva desetinu původní ceny
Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou
Je vám Volkswagen Amarok Canyon málo? Tak si pořiďte stylovou obytnou verzi
Video: Maskované Audi S8 ukazuje, že se máme těšit na skutečně zábavnou limuzínu
Technologie
Další hra z českého prostředí. Someday You’ll Return vypadá skvěle (video)
Opera 54 beta tlačí zprávy do Rychlého přístupu. Příště se dočkáme přepracovaného nastavení
Zuckerberg se v europarlamentu omlouval. Facebook dělal chyby
Razer má „levný“ box pro externí grafiku. Hrát mohou i jablíčkáři
Google v ČR spustil Family Link. Děti pod 13 let mohou oficiálně mít Android s vlastním účtem
Hry pro příležitostné hráče