Menu Zavřít

Snahy o propojení státních a soukromých investic připomínají komedii

8. 8. 2017
Autor: čtk

Sice nevyšla stavba dálnice D47, nevyšla ani oprava D1, dokonce se nepovedl ani projekt na jihočeské D3, ministerstvo dopravy ale znovu přišlo se stejným nápadem – spojit státní peníze se soukromníkem. Další takzvaný PPP projekt plánuje při stavbě dálnice D4. Vzhledem k tomu, jak obdobné úvahy dopadají, začíná snaha státu připomínat nekonečnou hořkou komedii.

Ministerstvo dopravy nyní vybralo poradce, který státu pomůže vybrat soukromníka a postavit základní kostru PPP projektu na pokračování dálnice vedoucí z Prahy k Příbrami. Vyhrálo sdružení společností White & Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika s cenou 26 milionů korun.

Stavební firma, kterou sdružení vybere, postaví zbylých 32 kilometrů mezi Skalkou u Příbrami a sjezdem na Písek a zároveň zabezpečí následný provoz a údržbu dálnice. Hledání firmy začne na podzim a stavba v roce 2019, tedy až po volbách, za nového vedení vlády i ministerstva dopravy.

Všechny podobné plány, které úřad v minulosti představil, skončily u ledu. Asi nejdále byla v poslední době stavba zhruba 30 kilometrů D3. Stát už také vybral poradce, byla jím společnost Mott MacDonald. Naopak největší fiasko si utrhla vláda Miloše Zemana, která podepsala nevýhodnou smlouvu s izraelským konsorciem Housing and Construction. Stát z ní musel následně vycouvat za 650 milionů korun. A ani aktuální projekt nemá zrovna hladký průběh, soutěž na výběr poradce kvůli údajně neférově ušitým podmínkám už jednou zrušil antimonopolní úřad.

BRAND24

Problémy ve spolupráci státního a soukromého sektoru se netýkají ale jen dálnic. V roce 2011 muselo ministerstvo obrany stopnout dvoumiliardovou přestavbu Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN) v Praze. Když případ následně zkoumal Nejvyšší kontrolní úřad, v závěrečné právě se objevilo, že i neuskutečněný projekt bude stát celkem až 217 milionů korun. Jen za poradenské služby ministerstvo obrany a ÚVN vyplatily 42 milionů, z nichž 36 milionů korun šlo ze státního rozpočtu.

Přečtěte si také:

Billboardy od dálnic zmizí. Provozovatelé se ale chtějí soudit o ušlý zisk

Lodní doprava chřadne. Majitel Českých přístavů investuje stamiliony a doufá v zázrak

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).