Směr služby - Euro.cz

Přihlášení

Směr služby

, Tomáš Skřivánek,
Směr služby
Zdroj: Euro.cz

Klasická finanční služba je mrtvá: fyzické osoby preferují úvěr, právnické pronájem

Leasing je pořád ještě v myslích většiny lidí zapsán jako způsob koupě auta na splátky. Obsah podnikání leasingových společností se ale rychle mění. Na výsluní se místo klasického finančního leasingu tlačí spotřebitelské úvěry a operativní leasing.
Přes mnohé skeptické předpovědi leasing v roce 2003 rostl. Lidé a podniky si celkem jeho prostřednictvím pořídili zboží za více než 130 miliard korun. Loňský rok byl ale pro tento způsob financování zřejmě posledním růstovým. „V posledních letech již trh rostl prakticky jen o inflaci, pro nejbližší období předpovídám jeho absolutní pokles,“ tvrdí ředitel Raiffeisen Leasingu Richard Dvořák a statistiky za první čtvrtletí 2004 mu dávají za pravdu: leasing movitých věcí, tedy hlavně automobilů, poklesl o jedenáct procent. Lze očekávat, že propad ve druhém čtvrtletí bude ještě hlubší, neboť hlavní změny, které leasing prodražují, tedy především květnový přesun do základní devatenáctiprocentní sazby DPH, ještě v prvním čtvrtletí neplatily.

Ze tří čtvrtin auta.

Téměř synonymem pro slovo leasing je v tuzemsku výraz automobil. Dopravní technika všeho druhu zde tvoří tři čtvrtiny obratu leasingu. Tak silnou pozici jako v České republice nemá finanční leasing v žádné jiné zemi. „V Belgii nebo kterékoliv jiné zemi člověka, má-li potřebu něco si koupit, jako první napadne banka. U nás se mu vybaví leasing. Bude ještě pár let trvat, než klienti získají k bankám podobně pozitivní vztah jako k leasingovým společnostem,“ říká šéf ČSOB Leasingu Karel Bouček. „V zemích EU, kde působí společnosti naší skupiny KBC, leasing nepodnikajícím fyzickým osobám vůbec nenabízíme, výhodnější pro ně je financování prostřednictvím úvěrů,“ dodává.
Na ústup klasického finančního leasingu ze slávy se leasingové firmy již intenzivně připravují: za minulý rok členové asociace leasingových společností poskytli úvěry za 17,6 miliardy korun. Pravý boom spotřebitelských úvěrů poskytnutých leasingovými společnosti ale nastal až letos. Za první čtvrtletí jejich objem stoupl meziročně o třetinu a po prvním květnu se úvěry staly, podobně jako zemích původní EU, v podstatě základními nabídkami leasingových společností pro fyzické osoby.

Velcí hráči nastupují.

Leasingové společnosti do budoucna spoléhají na rozvoj dvou perspektivních produktů – operativního leasingu a leasingu nemovitostí. Oba jsou v tuzemsku zatím v plenkách a potenciál jejich využití není zdaleka vyčerpán. V oblasti operativního leasingu aut, kterou ještě před pár roky v podstatě ovládal LeasePlan spolu s Business Leasem, se za poslední dva roky začala konkurence přiostřovat. ŠkoFIN založil na operativní leasing specializovanou dceřinou společnost Europcar Fleet Services, o svůj díl tržního koláče začaly agresivně bojovat také ALD Automotive a Franfinance, obě ze skupiny Société Générale.
Operativní leasing zajišťuje mimorozvahové financování vozového parku, nemovitostí nebo třeba firemní počítačové sítě včetně veškerých služeb od údržby a oprav až po pojištění a daně, pomocí fixního měsíčního nájemného. Jeho popularita roste s expanzí dalších a dalších zahraničních firem zvyklých z jiných zemí na jeho využívání. K rozvoji operativního leasingu přispívá také legislativa. Zatímco při koupi za hotové nebo prostřednictvím finančního leasingu si podnikatelé nemohou do nákladů vložit cenu vozu přesahující 900 tisíc korun, při platbě za jeho užívání toto omezení padá. Firmy si stále více uvědomují nutnost soustředit se na svou hlavní podnikatelskou činnost a ostatní starosti svěřují specializovaným firmám.
Atraktivní je pronájem zvláště pro firmy obchodované na kapitálových trzích. Předměty financované operativním leasingem totiž nevstupují do účetních aktiv nájemce a firmy díky tomu mohou vykazovat lepší výkonnost svých aktiv ROA. Cena komplexní péče přitom není nikterak závratná. Pronájem automobilu, který by při hotovostním pořízení stál 500 tisíc korun, přijde včetně všech pojistek, dálniční známky, servisu a výměny pneumatik na necelých 20 tisíc korun měsíčně. Celková kapacita tohoto trhu je odhadována na třicet tisíc kusů automobilů a ostatní dopravní techniky (například kamionů nebo vysokozdvižných vozíků). Jen malou částí se na portfoliu v operativním leasingu podílejí počítače nebo kancelářské prostory. Za rok 2003 leasingové společnosti poprvé zveřejnily samostatný žebříček firem poskytujících operativní leasing. Pořadí je následující: LeasePlan, Business Lease, ALD Automotive, CAC Leasing, D.S. leasing, ČSOB Leasing.

Snad neutečou do banky.

Také financování nemovitostí má zatím svá ale. Podle leasingových firem brání většímu rozšíření možnost zrychleného odpisování pro leasingové společnosti a překážkou je také existence dvakrát uvalené daně z převodu nemovitosti Jednou při jejím vzniku či koupi – vlastníkem se stává leasingová společnost, a podruhé při převodu na nájemce – nového vlastníka. Druhý problém se často řeší koupí nemovitosti do společnosti založené jen za účelem vlastnění této nemovitosti (nakonec se převádí firma a ne nemovitost), s tímto postupem jsou však spojeny dodatečné náklady.
Leasingové společnosti věří, že se jim díky poskytování úvěrů a širokého spektra doprovodných služeb podaří zachovat dosavadní tržní podíl a zákazníci neodejdou k bankám. Argumentují výhodnými balíčky služeb, ve kterých nabízejí se slevou pojištění a oproti bance rychlejším a jednodušším uzavřením smlouvy. Dalším argumentem ve prospěch finančního leasingu zůstalo i po legislativních změnách rychlejší zanesení investice do nákladů podnikatele. U automobilů zůstane lhůta tří let oproti standardním čtyřem. Stále častěji se přesto mluví o tom, že klasický finanční leasing vzniklý v padesátých letech minulého století již splnil svou úlohu a budoucnost odvětví spočívá ve službách.

Neplaťte za auto víc, než musíte
Leasing se v naší nově budované ekonomice rychle stal jedním z nejčastějších způsobů financování koupě nového i ojetého vozu. Klasický finanční leasing si podnikatele získal díky své pružnosti, jednoduchosti a rychlosti. Doba se ale překotně mění a s ní i produkty, pomocí kterých lze financovat nákup automobilů. Se vstupem do EU leasingové společnosti začaly poskytovat spotřebitelské úvěry a vypadá to, že větší kus koláče si ukousne i operativní leasing v jeho různých variantách.

Co se změnilo po daňové novele?

Změna zákona o DPH donutila poskytovatele zatížit klasický finanční leasing základní devatenáctiprocentní sazbou, která je v případě osobních aut neodečitatelná. Faktické zdražení leasingu se ale navzdory předchozím očekáváním médií nekoná. Růst ceny leasingu prakticky kompenzuje pokles DPH z celé ceny vozu z 22 na 19 procent a znatelně levnější pojištění zprostředkované leasingovou společností.
Novela zákona o DPH téměř znemožnila financování koupě vozu splátkovým prodejem. Díky zatížení splátek základní sazbou DPH se tato služba stala jedním z nejdražších způsobů financování. Naopak klasický úvěr si zachoval svoje kouzlo, které spočívá nejen v jednoduchosti výpočtu i samotné realizace, ale i v ušetření této služby vlivu DPH. Jenže kterému podnikateli se chce složitě vyjednávat s bankou o poskytnutí úvěru?
Službou, která si i po novele zákona o DPH zachovala všechna svoje kouzla, je operativní leasing. Daní se zatěžuje až konečná měsíční splátka, která zahrnuje celou řadu sjednaných položek.

Chcete auto užívat, nebo vlastnit?

Po vzoru evropských trendů se i u nás postupně mění postoj podnikatelů k užívání automobilu. Z původně opečovávaného domácího mazlíčka se tak stává řadový prostředek k zajištění výnosů z vlastního podnikání.
Operativní leasing je pronájmem automobilu bez zákonem daného omezení. Běžná doba pronájmu se přitom pohybuje od jednoho roku do tří let. Po skončení leasingu zpravidla nepřechází předmět na nájemce, nýbrž jeho další uplatnění hledá leasingová společnost.
Tato stručná charakteristika umožňuje jedno malé finanční kouzlo. Celkové splátky operativního leasingu za srovnatelné období mohou být i o třicet procent nižší, než splátky klasického leasingu finančního. Zákazník totiž splácí vozidlo pouze do výše zůstatkové ceny, za kterou následně leasingová společnost realizuje prodej na trhu.
Financování ale není vše. Všichni víme, že čas jsou peníze. Tímto heslem se řídí i operativní leasingovky, když nabízí takzvaný full-service leasing. Poskytovatel na sebe přebírá veškeré agendy spojené s provozem firemních vozidel od pojištění, poplatků, přes servisní úkony až po asistenční a havarijní služby, popř. přistavení náhradního vozidla. Vy nebo vaši zaměstnanci pak potřebujete jen umět řídit a tankovat.
Rozdíl mezi finančním a full-servis leasingem lze nejlépe demonstrovat na přiložené kalkulaci. Uživatel operativního leasingu šetří hotovost už tím, že neplatí tzv. akontaci. I samotná výše měsíční splátky je nižší díky velkoodběratelské slevě, kterou leasingová společnost získá od výrobce. Nájemce operativního leasingu si pak měsíčně připlácí za pohodlí a bezstarostnost. Na druhé straně po třech letech žádné auto nevlastní.
Nezbývá než znovu položit otázku: „Chcete automobil užívat, nebo vlastnit?“

Porovnání různých způsobů financování a provozu
Škoda Octavia 1,6 75kW/102k. Cena vozu 499 900 Kč s DPH
Položka Finanční leasing Operativní leasing
První navýšená splátka 156 000 0
Měsíční splátka vozidla 11 044 10 609
Měsíční pojištění 1 213 1 213
Měsíční náklady servis, pneu 0 2 062
Další měsíční náklady 0 800
Náklady za 36 měsíců: 597 234 528 601
Pozn.: hodnoty pro srovnání vycházejí zjednodušeně z kalkulací D.S. Leasing. Případné uzavření smlouvy podléhá nabídkovému řízení a schvalovacímu procesu této společnosti.

Pavel Strašák
Autor je ředitelem pro marketing a strategii D.S. Leasing

Nezávislým se v tuzemsku nedaří
Stovky leasingových společností působily v České republice před deseti roky. V současnosti jich je v tuzemsku jen necelá stovka. Aktivní činnost jich vykonává ještě méně a skutečně významné objemy obchodů dělá jen necelý tucet. Za poklesem nestojí jen konsolidace či nepřízeň klientů, ale hlavně problémy s financováním. Zatímco v západní Evropě je leasingový trh rozdělen na třetiny mezi bankovní, captives (dcery výrobců předmětů leasingu, například automobilek, výrobců počítačů apod.) a malé leasingové společnosti, u nás je toto rozdělení podstatně odlišné. Devadesát procent trhu si mezi sebe dělí přibližně na polovinu captives a bankovní firmy a na malé společnosti zůstává pouhých deset procent trhu.
O koncentraci českého trhu svědčí nejvíce skutečnost, že první tři subjekty – ČSOB Leasing, CAC a ŠkoFIN – si mezi sebe dělí čtyřicet procent trhu, deset největších ovládá tři čtvrtiny. Mezi největšími jsou pouze dceřiné společnosti finančních institucí a captives. Malé firmy trh opustily většinou kvůli problémům s financováním.