Služební vůz dostávají nejčastěji obchodníci

02. června 2011, 14:50 - Tomáš Johánek
02. června 2011, 14:50

Nedávný průzkum mezi českými firmami přinesl zajímavé poznatky o tom, jak si podniky budují flotily aut. Nejčastěji kupují auta napřímo nebo za pomoci firemního leasingu. Služební vůz dostávají obvykle obchodníci. O nákupu rozhoduje většinou přímo nejvyšší vedení firem.

Foto: Profimedia.cz

Zástupci českých společností již vnímají ekonomickou krizi z velké části jako zažehnanou, neboť předpokládají nezanedbatelný nárůst počtu firemních vozidel v následujících třech letech. Vyplynulo to z výsledků průzkumu Corporate Vehicle Observatory za první čtvrtletí roku 2011. Oproti předchozím letům došlo k významnému obratu především u největších společností, kde byl nárůst počtu vozidel plánovaný minimálně.

Výsledky průzkumu zveřejnila společnost Arval společně s přehledem spokojenosti dodávaných služeb českým zákazníkům.

Nejobvyklejší je přímá koupě auta nebo finanční leasing

Patrný rozdíl oproti evropským zemím je možné spatřit ve složení autoparku prakticky ve všech velikostech společností. Zatímco v okolních státech je autopark relativně rovnoměrně složen z vozidel určených k různým účelům (osobní vozy, servisní vozy, vozy určené pro prodej a vozy přidělené konkrétním skupinám či jednotlivcům), v rámci České republiky je výrazný nepoměr. Největší část zaujímají vozy určené pro pracovníky v oblasti prodeje. „Toto chování jen potvrzuje zkušenosti z českého prostředí, kde auto patří k základním motivačním benefitům zejména v takových oblastech, kde je nezbytnou nutností (například sales). Naopak v západní Evropě bývá auto motivačním benefitem i v případě, že k práci není nutné, například v marketingu či u středních manažerů,“ uvedl Jiří Solucev, obchodní ředitel Arval CZ.

Financování nákupu nových vozidel se drží okolních trendů, i když v nižší míře, než by bylo možné. Největší část si nadále ukrajuje přímý nákup společně s finančním leasingem. Především u velkých společností lze vysledovat dlouhodobý růst využívání operativního leasingu, který je pro tuto skupinu společností výhodnější. Platí to však u společností se 100 a více zaměstnanci.

Také o nákupu vozidel rozhoduje top management

Rozhodovací pravomoci při nákupu vozidel do firemních autoparků má ve valné většině případů top management společnosti. V tomto bodě se Česká republika nijak výrazně neliší od ostatních evropských zemí, kde jsou výsledky podobné. Rozdíl je patrný pouze v případě velkých společností se 100 a více zaměstnanci, kde je v zahraničí patrný trend přesunu kompetencí především na správce firemního autoparku, kdežto v tuzemsku je nákup stále v kompetenci top managementu, a to takřka v dvojnásobné míře.

Usuzovat se dá především na snahu vedení společnosti mít pod kontrolou větší investice a případné riziko nekontrolovatelného nákupu vozů. Výrazné rozdíly jsou však ve využívání firemních vozů. V zahraničních společnostech je využití vozů rozloženo vcelku rovnoměrně mezi všechny úrovně zaměstnanců – od vyššího managementu přes administrativu až po technická a servisní oddělení. České společnosti upřednostňují využití vozidel především pro obchodní a servisní oddělení, kde je potřeba cestování obvykle největší. Nejvýraznější rozdíly jsou v segmentu společnosti s minimem zaměstnanců a poté na opačném konci spektra ve společnostech nad 100 zaměstnanců.

Řidiče zaměstnavatelé příliš nemotivují

V segmentu osobních automobilů je v Česku patrný stejný trend jako v okolních evropských zemích v podobě důležitosti bezpečnostních prvků výbavy vozů. Systém ESP zajišťující stabilizaci vozu v krizových situacích je vyžadován při nákupu vozů především u velkých společností, tam dokonce převyšuje zjištěné hodnoty v zahraničí.

Naopak v segmentu užitkových vozů české společnosti výrazně zaostávají za evropským průměrem, který klade na přítomnost stabilizačního systému prakticky stejné požadavky jako v segmentu osobních vozů. „Je zcela běžným jevem, že zatímco konfigurace služebních vozidel se ladí složitě do posledního detailu, v segmentu LUV bývají poptávány vozy v nejzákladnější výbavě, zkrátka pro převezení předmětů z bodu A do bodu B. Do jisté míry je to dáno tím, že řidičů je relativní dostatek a není třeba je do zaměstnání motivovat nadstandardními výbavami. Takovýto přístup je však velmi nezodpovědný, neboť se nedbá na komfort ani bezpečí posádky,“ shrnuje Jan Tejnor, Business Development Manager Arval CZ.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů…
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít