Slovenský Volkswagen se potýká s rebelií zaměstnanců

Tomáš Lemešani 14. září 2016, 16:39  -  lem
14. září 2016, 16:39

Jedněm odměny, druhým nic. Dlouholetým zaměstnancům Volkswagenu v Bratislavě se nelíbí dobré podmínky pro nově příchozí pracovníky. Odbory Volkswagenu v Bratislavě zorganizovaly masívní protest. Žádají zrušení dvojího metru.

Zaměstnanci bratislavského závodu automobilky Volkswagen Slovakia v úterý odpoledne protestovali před továrnou. Protestního shromáždění proti diskriminačnímu přístupu vedení firmy se podle agentury TASR zúčastnilo zhruba tisíc lidí.

„Vyzývali jsme i vedení, aby se vyjádřilo. Bohužel se vyjádřit nechtělo. Podporu přitom máme i ze koncernu ve Wolfsburgu,“ řekl předseda odborové organizace Zoroslav Smolinský.

Odbory tvrdí, že atmosféra mezi zaměstnanci začíná být neúnosná. Důvodem mají být výhody, které management nabízí nově příchozím zaměstnancům jako motivaci ve snaze doplnit stavy v závodě. Noví pracovníci mají podle odborářů na rozdíl od těch dlouhodobých nárok na pololetní smluvní dopravu zdarma či nástupní bonus ve výši 500 eur.

Odbory proto od vedení automobilky požadují, aby finančně ohodnotilo rozdíl mezi nově příchozím a již zaškoleným zaměstnancem. Pokud se nic nezmění ani v následujících dnech, odboráři hodlají v protestech pokračovat. „Teď počkáme dva dny, zda se nám vedení ozve, zda budou reagovat na to, co se událo. Pokud ne, zkusíme je vyzvat my. Pak uspořádáme protest a pravděpodobně zablokujeme komunikace v okolí fabriky,“ avizoval Smolinský.

Boj odborů?

Automobilka tvrdí, že z jejího sociálního programu mohou čerpat všechny skupiny zaměstnanců. „Nastaven je tak, aby si v něm každý, služebně mladší i starší, našel výhody pro sebe nebo pro svou rodinu. Některé benefity jsou závislé na počtu odpracovaných let, na jiné mají zaměstnanci nárok od začátku pracovního poměru. O podmínkách získání benefitů jsou zaměstnanci informováni během přijímacího řízení,“ řekla mluvčí společnosti Lucia Kovarovič Makayová.

Na slovenské poměry se ve Volkswagenu těší nadstandardu. Zatímco průměrná mzda ve slovenském hospodářství představuje 867 eur, tedy asi 23 400 korun, 11 tisíc zaměstnanců v bratislavské továrně pobírá průměrně 1750 eur, což je 47 250 korun měsíčně.

I proto je pro mnoho odborníků a médií protest nepochopitelný. Podle kuloárních informací za stávkou může být snaha odborů podniku zviditelnit se. Šéf závodních odborů podle spekulací aspiruje na post předsedy nejsilnějšího svazu OZ Kovo.


Čtěte také:

Volkswagen loni prodělal rekordních 1,6 miliardy eur

Volkswagen se v USA dohodl na řešení emisního skandálu

Nová jednička autoprůmyslu. Volkswagen předčil Toyotu


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Hry pro příležitostné hráče