Škoda stupňuje ofenzivu

05. srpna 2011, 19:17 - Adam Junek
05. srpna 2011, 19:17

Kauza Railjet

Boj mezi dříve nerozlučnými obchodními partnery Českými drahami a výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation kvůli pětimiliardové zakázce pro německou společnost Siemens nabírá na obrátkách.
Plzeňská Škodovka napadla dojednávanou dohodu o nákupu šestnácti souprav Railjet od německého výrobce u antimonopolního úřadu již v polovině července. V předminulém týdnu pak podle informací týdeníku Euro zaslala brněnským hlídačům volné soutěže další tři doplňující podání. A aby toho nebylo málo, minulou středu přidala další, tentokrát souhrnné podání. „Souhrnné podání obsahuje mimo jiné náš komentář k argumentaci Českých drah, naši reakci na tvrzení uvedená v posudcích předložených ČD a také další urgenci vydání předběžného opatření,“ sdělila mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Ve sporu mezi předním českým výrobcem a státním dopravcem jde o to, že se České dráhy rozhodly nakoupit od Siemensu vlakové soupravy za pět miliard korun. Rozhodnutí ovšem nevzešlo z výběrového řízení. ČD chtějí využít toho, že jim jejich rakouský protějšek ÖBB přepustí část ze své již v roce 2006 vysoutěžené dodávky na celkem 67 vlaků. Cena je tak podle Českých drah výrazně nižší, než by tomu bylo v případě samostatné transakce (podrobněji viz Euro 31/2011). Za jeden Railjet mají ČD zaplatit v průměru 12,53 milionu eur. Tržní cena by se měla pohybovat okolo 15 milionů. Dráhy navíc argumentují tím, že potřebují vlaky, které jsou schopny jet 230 kilometrů v hodině, aby si udržely mezinárodní tratě.
Škoda v doplňujících podáních napadá jak cenu, tak také argumentaci Siemensu i ČD, že jde o postoupení opce od ÖBB, kterou nehodlají Rakušané využít.
Jak již týdeník Euro uvedl, cena pro ČD je mírně vyšší, než vysoutěžili ÖBB. V první sérii 23 vlaků vycházel jeden na necelých jedenáct milionů eur, v druhé sérii o 44 kusech pak na 12,27 milionu. Právě to Škoda označuje za nepřípustné.
V námitce, že nejde o postoupení opce, se plzeňská společnost opírá o prohlášení někdejšího šéfa ÖBB Stefana Wehingera z roku 2007, který řekl: „V únoru 2006 jsme objednali 23 souprav Railjet… následně jsme se rozhodli využít opci na dalších 44 souprav… Smlouva na tuto dodávku byla podepsána 24. září (2007).“ Podle Škody tak nejde o opci, ale přeprodej závazně objednaných vlaků.
Dráhy a Siemens mají čas na uzavření smlouvy do 30. září. Do té doby byla prodloužena lhůta na vyjednávání. Škoda se jim v tom snaží zabránit předběžným opatřením, které po ÚOHS žádá. Podané námitky totiž zamezují dalšímu vyjednávání jen do 11. srpna. (aju)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít