Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Silní ještě posílili

28. ledna 2008, 00:00 - (čtk)
28. ledna 2008, 00:00

Velké maloobchodní řetězce sice nadále posilují svoji pozici, na druhou stranu ale ztrácejí zákazníky v prodeji pečiva či čerstvého masa.

Maloobchodní trh Velké maloobchodní řetězce sice nadále posilují svoji pozici, na druhou stranu ale ztrácejí zákazníky v prodeji pečiva či čerstvého masa.

Deseti největším obchodním řetězcům vloni podle předběžných výsledků vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy na rekordních 289,1 miliardy korun. Nejvíce utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Vyplývá to z nejnovějších údajů a odhadů analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod.

Desítka největších obchodníků loni posílila podíl na tuzemském trhu, v rychloobrátkovém zboží vzrostl ze 63 na 66 procent. „Odhadujeme, že v roce 2010 bude tržní podíl (deseti) největších obchodníků činit zhruba 70 procent,“ dodává jednatel Incoma Research Tomáš Drtina. Koncentrace tuzemského trhu je prý již nyní srovnatelná s vyspělými západoevropskými ekonomikami.

Vedou Lidl a Kaufland

První místo na žebříčku největších obchodníků loni obhájila s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje prodejny Lidl a Kaufland.

Nejvíce vloni vzrostly tržby společnosti Tesco Stores. Ta již v polovině roku 2006 do své maloobchodní sítě začlenila 11 hypermarketů Carrefour a 27 supermarketů Edeka, loni pak pokračovala v otevírání nových prodejen. Podrobnější údaje o meziročním nárůstu tržeb přinášíme v tabulce.

„Zásadnější změny v pořadí firem však rok 2007 nepřinesl. Nejpatrnější viditelnou změnou tak vloni bylo převzetí řetězce Delvita skupinou Rewe a jeho postupné sbližování s řetězcem Billa,“ říká jednatel Tomáš Drtina.

 

Dominují hypermarkety

V loňském roce se podle Drtiny stabilizovaly tržní podíly jednotlivých obchodních formátů. Tuzemskému trhu opět dominovaly hypermarkety, ve kterých utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 38 procent českých domácností. Preference diskontních prodejen se loni zvýšily o jeden procentní bod na 25 procent. „Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstala spíše stabilní a činila 16 procent. Stejně tak menší samoobsluhy udržely svou loňskou pozici se 14procentní úrovní preferencí,“ upřesňuje Drtina.

Další změny?

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech opustilo český trh několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl, předloni jej následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Společnost Billa pak loni převzala supermarkety Delvita.

Mezi odborníky se již delší dobu hovoří o tom, že na prodej je i síť diskontů Plus a mezi zájemci jsou společnosti Tesco a Rewe. Podle dřívějších informací se o 145 tuzemských obchodů Plus zajímá také německý diskontní řetězec Aldi, který již v Česku založil pobočku a zaregistroval si též internetovou doménu.

Malí opět bodují

Přes zmíněné posilování řetězců ale výzkumy zaznamenaly i pozitivní zprávu pro menší obchodníky: Velkoplošné prodejny sice zůstávají hlavním nákupním místem například trvanlivých potravin a nápojů, v případě pečiva, čerstvého masa či drogistických výrobků a kosmetiky ale stále více Čechů chodí nakupovat do samoobsluh a specializovaných obchodů.

Například čerstvé maso nakupuje v samoobsluhách a řeznictvích již více než polovina zákazníků, přičemž jejich podíl trvale roste. Podobná je situace také u drogistického zboží. Kosmetiku nakupuje v drogeriích 39 procent domácností. „Tento vývoj se může ukázat jako nebezpečný (pro velkoplošné prodejny) zejména proto, že kategorie čerstvých potravin, specializované drogerie a nepotravinářského zboží jsou zajímavé z hlediska tvorby marže,“ upozorňuje Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Auto Pilot od Tesly opravdu není autonomní řízení (test + video)
Přichází „vesmírná sépie“ alias Ubuntu 18.10. Co je nového?
Komplikace pro Intel s paměťmi 3D XPoint a SSD Optane. Ztratí továrnu, kde se vyrábí
Hry pro příležitostné hráče