Menu Zavřít

Šéfové

22. 9. 2009
Autor: Euro.cz

K čemu jsou provozní ředitelé?

V období recese, kdy je upřednostňován výkonný a hospodárný firemní management, by se mohlo zdát, že provozní ředitelé společností (chief operating officer, COO) musejí být mimořádně žádaní. Přesto se počet těchto zástupců nejvyšších šéfů snižuje. Personální a poradenská firma Crist/Kolder Associates, jež se specializuje na nejvyšší management, zjistila, že procento provozních ředitelů (COO) ve velkých společnostech je nejnižší za posledních patnáct let, přičemž propad v roce 2009 byl nejstrmější od roku 2001.
Příčinou není celkové snižování počtu zaměstnanců, jak říká John Keller, senior partner personální a poradenské agentury Korn/Ferry International, ale to, že vedení firem vyměňuje snílky s velkými plány za „provozně zdatné“ generální ředitele (CEO). Generální ředitelé již zároveň nechtějí být odtrženi od byznysu. Navíc podle slov Jaye Galbraitha, poradce v oblasti managementu, platí, že mnozí generální ředitelé zastávají po jmenování nového výkonného ředitele pozici předsedy představenstva a takováto ředitelská dvojice již nemá potřebu dále rozmělňovat firemní vedení.
Jedním z nevyřčených důvodů, proč počty provozních ředitelů klesají, může být podle Galbraitha obyčejný strach. Tlak na generální ředitele neustále sílí a někteří z nich se jednoduše obávají svých úspěšných nástupců.

Nadnárodní korporace Testování globálního IQ manažerů Firmy stále častěji prověřují vysoce postavené zaměstnance ze všech možných aspektů, od povahových rysů až po emocionální inteligenci. Dalším měřítkem pro možný vzestup na firemním žebříčku by se mohlo stát globální IQ.
Vědečtí pracovníci z Thunderbird School of Global Management, jež se zaměřuje na mezinárodní management, vypracovali speciální test na hodnocení „globálního myšlení“ manažerů, sestávající z 91 otázek. Podle informací profesora Mansoura Javidana, jenž stojí za zrodem projektu, manažeři ve společnostech Intel China, LG Electronics, Raytheon a v mnoha dalších tuto metodu v současnosti využívají jako nástroj sebehodnocení, aby zjistili, zda mohou být úspěšní na mezinárodních pozicích.
Z analýzy výsledků více než šesti tisíc manažerů, kteří testem prošli, vyplývá, že hodnocení se zlepšuje, pokud délka služby v zahraničí trvá alespoň dva roky. Výsledky manažerů vyslaných do zahraničí na jeden rok se výrazně neliší od výsledků těch zaměstnanců, kteří absolvovali pouze půlroční stáž. Manažeři do čtyřiceti let a manažeři starší pětašedesáti let měli lepší výsledky než věková skupina od 40 do 64 let. „Ať už je vysvětlení jakékoli,“ říká Javidan, „je velmi znepokojující, že právě tato skupina v současné době řídí svět.“

Podpora zaměstnanců Lepší postavení znevýhodňovaných skupin obyvatel Přestože firmy omezují nejrůznější výhody, jeden požitek je na vzestupu – podpora znevýhodňovaných skupin obyvatel. Human Rights Campaign (HRC), nezisková humanitární organizace bojující za rovnoprávnost lesbiček, gayů, bisexuálů a transsexuálů, loni zjistila, že dalších 17 firem z každoročně zpracovávané analýzy 590 korporací a právnických firem zavedlo přímou podporu znevýhodňovaných skupin zaměstnanců, čímž počet těchto firem stoupl na 554.
HRC sleduje péči o zaměstnance z řad lesbiček, gayů, bisexuálů či transsexuálů (LGBT) a zpracovává analýzu, v níž se zaměřuje na takové aspekty, jako je zahrnutí zaměstnanců z řad LGBT do firemní politiky rovných pracovních příležitostí. Počet firem, jež získaly plný počet bodů, stoupl o 17 procent na 305 subjektů.
Jedinou velkou firmou, jež nezískala v hodnocení jediný bod, byla společnost ExxonMobil. Humanitární organizace HRC uvádí, že firma o body přišla kvůli tomu, že odmítla vykonat rozhodnutí akcionářů, kteří požadovali, aby byl ve firemní strategické koncepci výslovně zmíněn rovný přístup k zaměstnání bez ohledu na sexuální orientaci a pohlaví. Společnost ExxonMobile tvrdí, že diskriminaci nepodporuje. Federální zákony jí však nenařizují, aby ve firemní strategické koncepci tyto skupiny obyvatel povinně uváděla. Tab.: Firma* 2007 Pořadí podle příjmů*2010 Hodnocení CEI+ Wal-Mart Stores*1*40
ExxonMobil*2*0
Chevron*3*100
General Motors*4*100
Conoco Phillips*5*70

Pramen: Human Rights Campaign
*Corporate Equality Index (index sledující rovnocenné postavení menšin)

BRAND24

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).