SE VZTYČENOU HLAVOU - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

SE VZTYČENOU HLAVOU

, Pavel Matocha,
SE VZTYČENOU HLAVOU
Zdroj: Euro.cz

Prezident Českých aerolinií se stane bankéřem

Křičet „Král je nahý!“ si může dovolit jenom malé dítě a pouze v pohádkách. Naposledy se o tom přesvědčili všichni, kteří sledovali přestřelku mezi dvěma Antoníny. Ministr dopravy Antonín Peltrám před dvěma měsíci naznačil, že hodlá odvolat předsedu představenstva a prezidenta Českých aerolinií (ČSA) Antonína Jakubšeho. Ten se vzápětí nechal slyšet, že ministr je líný, a že pokud ve vedení ministerstev budou lidé, jako je pan Peltrám, tak se toto hospodářství nikdy nemůže zlepšit. Na valné hromadě 25. června přišel Jakubše o místo v představenstvu a zhruba po šesti týdnech rezignoval i na post prezidenta.

Antonín Jakubše (44) pracuje v ČSA již jedenadvacátý rok a od prosince 1993 společnost řídí. Vystudoval Fakultu ekonomiky dopravy a spojů na Vysoké škole ekonomické v Praze. Po ukončení studií nastoupil do zaměstnání u ČSA do úseku plánování a strategického rozvoje. V letech 1985-90 byl vedoucím tohoto útvaru. V dubnu 1990 přešel do obchodního úseku a posléze se stal ředitelem zahraničního zastoupení ČSA v Lucembursku. V únoru 1992 byl přeložen do kanadského Toronta jako ředitel tamního zastoupení našich aerolinií. V této funkci zůstal až do prosince 1993, kdy byl zvolen prezidentem a předsedou představenstva ČSA.

Bývalý šéf Českých aerolinií patří mezi těch několik osamělých manažerů v republice, kteří mohou za sebe nechat klidně hovořit hospodářské výsledky vedené firmy. Když usedal do prezidentského křesla, topil se podnik v obrovských ztrátách (minus jeden a půl miliardy v roce 1993 a minus sedm set milionů korun o rok později). Nový management pod Jakubšeho vedením přijal v roce 1994 restrukturalizační program a rozešelse s Air France. Firmě potom od roku 1994 s tabilně rostl obrat (ze 7,3 miliardy na dvanáct miliard korun) a zlepšoval se provozní hospodářský výsledek (z minus 795 milionů na plus 485 milionů korun). Produktivita práce se prudce zvýšila z 1,6 milionu na 2,6 milionu korun na jednoho pracovníka a došlo k obnově letadlového parku. ČSA tedy prosperují, ale jejich ředitel přesto musel jít.

„Jakubše je rozhodně jedním z nejschopnějších manažerů, které jsem u nás potkal. Vyřešil obtížnou situaci, ve které byly aerolinie v době jeho nástupu, a jeho odchodem ze státního podniku ztratí nejen aerolinie, ale i český stát . Měl jasnou perspektivu a koncepci, kam chce ČSA dovést, a detailní strategii, jak toho dosáhnout. Byl to prostě manažer, který svému podniku dával směr, ukazoval, kde je Severka a říkal, že každý den se znovu rozsvítí, uvedl pro týdeník EURO ředitel konzultační společnosti FCS František Fridrich, který Jakubšeho zná již osm let. Prezident ČSA je podle něj typem amerického tvrdého a nemilosrdného manažera, který si nenechal nic líbit a neodpouštěl sebemenší chyby. Vynikal analytickým úsudkem a zarputilostí, kterou si však některé lidi znepřátelil. Navíc si podle Fridricha získal respekt ostatních evropských leteckých společností a velmi dobrou pověst i v Severní Americe.

Peltrám své důvody pro Jakubšeho odvolání nikdy nevysvětlil. „Formálně budeme říkat, že se přepřahá spřežení, ale nerad bych to vysvětloval, řekl MF Dnes před kritickou valnou hromadou. Prezident ČSA se tak zařadil po bok šéfů SPT Telecom, Českých drah a Český radiokomunikací, které ministr dopravy vyhodil již dříve. Ani Jakubše poté nezveřejnil své důvody, proč rezignoval na post prezidenta. „Probíhají jednání s Konsolidační bankou, Fondem národního majetku a ministerstvem dopravy o tom, kdo bude mým nástupcem. Vše zatím nasvědčuje tomu, že řešení bude velmi přijatelné i pro ČSA. Tedy že se vrátí uspořádání do standardního modelu, kdy bude prezident rovněž členem představenstva. Nechci tedy tato jednání pokazit tím, že bych vysvětloval svoji rezignaci, uvedl Jakubše minulý týden na tiskové konferenci.

Šéfredaktor odborného britského týdeníku Airline Business Kevin O Toole uvedl na adresu ČSA, že mezi leteckými dopravci ve východní Evropě jsou světlou výjimkou a že podle jeho názoru jsou řízeny dobře. „Katastrofa ovšem nastane ve chvíli, pokud aerolinie místo manažerů začnou pilotovat politici. Pak mohou cestující očekávat volný pád, řekl O Toole týdeníku EURO.

Jakubše, který holduje tenisu, při střetu s ministrem možná přecenil své síly. Neodhadl, že pokud je majitelem podniku stát, nejsou ekonomické výsledky rozhodujícím kritériem pro výběr manažera, a že lidé, kteří za ním stáli, ho v konfliktu s vládní mocí opustí. Jakubše podle svého vyjádření slovo „líný“ ve vztahu k ministrovi přehnal, ale na ostatních výrocích trvá a nemá důvod je měnit, či se za ně omlouvat. Od letadel tedy odchází se vztyčenou hlavou. Směřuje do Investiční a Poštovní banky, kde by se měl stát k prvnímu září členem představenstva.