Menu Zavřít

Sázka na Prestige

23. 5. 2005
Autor: Euro.cz

MOLEDA Firma Moleda je jedním z pohrobků bývalého Svitu. Nový majitel koupil v konkurzu jeden z jeho provozů. Spolu se značkou Prestige, která má takovou prestiž, že se už trhu objevily i její nelegální kopie. Generální ředitel společnosti Moleda Jaroslav Navrátil říká, že se o víkendu těší na pondělí.

MOLEDA

Firma Moleda je jedním z pohrobků bývalého Svitu. Nový majitel koupil v konkurzu jeden z jeho provozů. Spolu se značkou Prestige, která má takovou prestiž, že se už trhu objevily i její nelegální kopie.

Generální ředitel společnosti Moleda Jaroslav Navrátil říká, že se o víkendu těší na pondělí. „Ta práce mě baví, protože po dlouhé době vidím, že má smysl.“

V obuvnickém průmyslu dnes takto mluví málokdo. Navrátil, který před nástupem do Moledy podnikal a věřil, že už nikdy nebude mít nad sebou žádného šéfa, má ale důvod ke spokojenosti. Za dva roky, co firmu řídí, se postavila na nohy. Má zakázky a výrobek, který nemá v české obuvnické branži obdobu. Tenisky se značkou Prestige se vyrábějí - a co je mnohem důležitější - i prodávají už dvacet let. A zatím se nezdá, že by to mělo skončit. Firma naopak plánuje, že přijde s novými modely.

Zlínská Moleda má za sebou historii, která je pro český obuvnický průmysl typická. Jako mnoho jiných menších nebo středně velkých výrobců je jedním z pohrobků gottwaldovského Svitu. V jedné z budov chátrajícího areálu, který vybudoval Tomáš Baťa (aby mu jej po roce 1945 znárodnili komunisté), vyrábí ročně zhruba 300 tisíc párů obuvi.

Svit se začal rozpadat už v polovině devadesátých let. Zachránit ho mělo rozdělení na pět velkých dceřiných společností. Když skončil v konkurzu, všechny s výjimkou jediné - firmy Cebo (Česká bota) - se prodaly jako celek. S více než dvěma tisícovkami zaměstnanců byla tato „dcera“ na začátku tisíciletí vůbec největším obuvnickým podnikem v Česku. Do konkurzu šla v roce 2002.

Pro jediného majitele firmy Moleda, Jana Gaszczyka, který předtím v obuvnickém průmyslu nepodnikal, to byla příležitost. V nabídce už nebyl celý kolos - od konkurzního správce koupil jen technologii na odlévanou a vstřikovanou obuv a výrobu tenisek se značkou Prestige.

Gaszczyk pro týdeník Profit uvedl, že si tyto aktivity vytipoval, když mezi bankrotujícími podniky hledal takové, které mají perspektivu. Věřitelský výbor Ceba byl ale tehdy opatrný a s prodejem váhal. Přistoupil však na pronájem, do kterého Moleda převzala výrobní zařízení i tehdejší zaměstnance zmíněných provozů. „Prodali nám to až po půl roce, kdy se přesvědčili, že to myslíme vážně,“ vzpomíná Gaszczyk.

„Po příchodu do podniku jsme si nejprve stanovili postupné cíle,“ popisuje začátky i Navrátil. Prvním cílem bylo, aby podnik „ustál“ cash-flow. Druhým propagace tenisek Prestige: „Potřebovali jsme lidem připomenout, že to je marketingový zázrak. V téměř nezměněné podobě se tady prodávají už od poloviny osmdesátých let.“

BRAND24

O tom, že se to podařilo, svědčí i falzifikáty, které se letos objevily na českém trhu. „Na jedné straně nás to těší, protože takzvané nonamy se nekopírují. Na druhé nás to pochopitelně poškozuje,“ říká Navrátil. V boji proti těmto nelegálním kopiím už byla Moleda dokonce úspěšná. Objevila je v nabídce obchodních řetězců, které je po jejím upozornění stáhly z prodeje.

Moleda dnes kromě stovky původně převzatých pracovníků zaměstnává dalších 150 lidí v kooperačních výrobách. Vedle „prestižek“ vyrábí speciální odlévanou obuv pro jezdecký sport a také například plastové „pantofle“ - chirurgické nazouváky pro lékaře.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).