Sazby budou nejdříve na jaře

14. listopadu 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
14. listopadu 2005, 00:00

MÝTNÉ V ČESKU Majitelé těžkých nákladních aut si musejí na sazby mýtného počkat minimálně do prvního čtvrtletí příštího roku. Vláda totiž zatím neprojednala metodiku jejich výpočtu. České silnice budou zpoplatňované od počátku roku 2007.

MÝTNÉ V ČESKU Majitelé těžkých nákladních aut si musejí na sazby mýtného počkat minimálně do prvního čtvrtletí příštího roku. Vláda totiž zatím neprojednala metodiku jejich výpočtu. České silnice budou zpoplatňované od počátku roku 2007. Vláda premiéra Jiřího Paroubka se minulý týden zabývala metodikou stanovování cen mýtného na českých dálnicích a silnicích první třídy. Na žádost ministra životního prostředí Libora Ambrozka však tento bod odložila minimálně o týden. Ambrozek totiž požaduje vyšší slevu ze sazeb mýtného pro vozidla splňující přísnější ekologické normy Euro 3 a Euro 4. Chce tak motivovat dopravce k obměně vozového parku ekologičtějšími vozidly. S tím souhlasí i ministerstvo dopravy, které do materiálu slevu pro tato vozidla zapracuje. Metodika výpočtu sazeb mýtného má určit, jaké náklady budou do mýtného zahrnuty. Teprve na základě schválené metodiky a novely zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna, předloží ministerstvo dopravy konkrétní návrh sazeb. Podle dosavadních předpokladů by se výše mýtného měla pohybovat kolem 4,05 koruny za kilometr na dálnicích a 1,90 koruny na silnicích první třídy. MILIARDOVÉ PŘÍJMY

Mýtné mají od roku 2007 platit kamiony nad dvanáct tun na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. V roce 2008 by se zpoplatnění mělo rozšířit také na vybrané tahy první třídy. Celkem se pak má mýtné platit na zhruba 2100 kilometrech dálnic a dalších komunikací.

Podle ředitele odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiřího Nouzy by mýtné mohlo vynášet ročně až 20 miliard korun. V prvním roce provozu stát očekává výnos kolem osmi až 8,5 miliardy korun. V současnosti přitom úřady od nákladních vozidel vyberou na dálničních známkách přibližně miliardu korun ročně. Ministerstvo dopravy předpokládá, že náklady na zřízení systému výkonového zpoplatnění komunikací se musejí vrátit do dvou let. Počítá s tím i jedna z podmínek zadávací dokumentace tendru.

**VYBÍRÁ SE DODAVATEL

Stát nyní vybírá dodavatele systému. Soutěže, která měla uzávěrku v polovině září, se účastní čtyři konsorcia složená z 18 firem. Nabídla vesměs mikrovlnné řešení podobné tomu, které se nyní používá v Rakousku. Čtyři podané nabídky se pohybují mezi 15 a 33 miliardami korun. Výše nabídnuté ceny má přitom při rozhodování o vítězi hrát šedesátiprocentní roli. Komise, která nyní nabídky posuzuje, by měla vládě vítěze doporučit ještě během listopadu. Definitivní rozhodnutí pak učiní vláda.

Budoucí dodavatel mýtného systému v Česku má být znám do konce roku. Podle odhadů ministerstva dopravy by se mýtné mělo týkat zatím zhruba 60 až 65 tisíc tuzemských nákladních aut nad 12 tun a 30 až 35 tisíc zahraničních vozidel stejné kategorie. V případě, že by se změnil rozsah zpoplatnění od 3,5 tuny, půjde až o 115 tisíc tuzemských a 45 tisíc zahraničních aut.

Zavedení mýtného od počátku roku 2007 mohou ohrozit soudy, na které se možná obrátí neúspěšní účastníci tendru. Podle zástupců jednoho z účastníků tendru je reálné vybudovat systém do jednoho roku od definitivního výběru dodavatele.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít