Saša Blau: Němci se vrátili

14. ledna 2014, 08:39 -
14. ledna 2014, 08:39

Když se procházíte ulicemi uměleckého městečka, které má název „798 Arts Zone“ a leží na okraji Pekingu, připadáte si trochu jako v Berlíně. Umělecké dílny, galerie a kavárny sídlí v prostorách bývalých továren; ve skladištích, v montovnách, ve slévárnách. Mezi komíny a zrezivělými ocelovými sily vzniká současné umění.

Německý nádech nemá bývalý tovární komplex ve čtvrti Ta-šan-c’ náhodou. V padesátých letech se tu psala historie německo-čínského přátelství. Mladá Čínská lidová republika trpěla nedostatkem elektroniky. V rámci první čínské pětiletky se proto objevila myšlenka postavit moderní průmyslové továrny ve spolupráci s technologicky vyspělejšími komunistickými spojenci. Řeč byla především o SSSR. Do roku 1951 se takto uskutečnilo 156 projektů. Čína potřebovala více, ale Sověti byli zaneprázdnění. Poradili Číňanům, ať se obrátí na NDR, od níž sami objednávali moderní techniku.

V polích vyrostla továrna s číslem 718. Součástky a díly pro továrnu putovaly vlakem po Transsibiřské magistrále do Pekingu, z nádraží je zbývajících 15 kilometrů dopravila speciálně vybudovaná dráha. V roce 1957 začala továrna chrlit elektroniku jak pro armádu, tak pro civilní obyvatele. Stala se jedním z nejmodernějších středisek výroby, v němž pracovalo až 20 tisíc dělníků. Časem se podnik rozdělil na další čísla, k nimž patřil i závod 798 – odtud současný název.

Továrna začala upadat během ekonomických reforem v osmdesátých letech a postupně přestala vyrábět docela. Nový život vdechli místu umělci. Jako první zdejší prostory objevili lidé z Pekingské akademie umění, kteří začali areál využívat pro dílny. Profesory z akademie následovali studenti, po nich přišli umělci z Japonska či USA. Areál se později ocitl v ohrožení a mluvilo se o jeho zavření, v roce 2009 ale prošel rozsáhlou rekonstrukcí podobně jako třeba ten Dolních Vítkovic na Ostravsku. Místo se stalo atraktivním centrem a činže v okolí vystřelily do obrovských výšek.

Postindustriální prostor je dnes tak kultivovaný, že se sem stěhují západní firmy – sídlí tu i Volkswagen a Audi. Němci se vrátili.


Čtěte také:

Saša Blau: Oslina a liščina

Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

Divokým Východostánem (19): Pekingské chu-tchungy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít