Saša Blau: Města v úžině

20. května 2014, 08:06 - Saša Blau
20. května 2014, 08:06

První evropskou kolonii v jihovýchodní Asii založili Portugalci roku 1511 ve městě Malaka poté, co ho vyrvali z rukou malackého sultána. Místo si Portugalci nevybrali náhodou. Přístav Malaka totiž ležel na důležité obchodní tepně v malacké úžině mezi pevninskou Malajsií a ostrovem Sumatra. Kdokoli se chtěl dostat z arabského světa nebo z Evropy do Číny a na Dálný východ, musel tudy proplout.

Přístav Portugalcům nevydržel dlouho, po nich ho získali Nizozemci a nakonec Britové. Malaka se pod britskou nadvládou stala jedním ze tří svobodných přístavů. Tím druhým byl Singapur, který je dnes samostatným státem, jedním z nejbohatších v Asii. Třetím přístavem byl Georgetown na ostrově Penang.

Georgetown, respektive celý ostrov Penang, je ze tří měst v úžině tím nejméně známým. Přitom je tento malý ostrov dnes malajsijským státem s nejvyšším HDP na osobu v Malajsii. „Je to bohatá část Malajsie, protože je tu velká koncentrace Číňanů,“ myslí si Orest Bilous, ukrajinský podnikatel, který tu žije už déle než rok. Číňané tvoří necelou polovinu populace ostrova, čtyřicet procent je tu Malajsijců, zbytek tvoří Indové.

„Rozhodl jsem se tu založit hostel a centrum pro coworking. Tyhle trendy věci tu mají šanci. Penang je v módě. Kvůli zdejšímu jídlu sem létají lidé z Hongkongu na otočku,“ popisuje Bilous. Penang a jeho hlavní město Georgetown je místo s bohatým nočním životem ve starém městě (na snímku je jeho čínská čtvrť) a lesklými mrakodrapy na moderních předměstích. Za prací sem dojíždí statisíce lidí z pevninské Malajsie trajektem nebo po 13 kilometrů dlouhém mostě. Hlavním zdrojem příjmů je výroba elektroniky.

Oproti prosperujícímu Penangu a bohatému Singapuru, kde si díky pevnému právnímu státu řada západních firem zakládá své sídlo pro celou Asii, je vůbec první evropská kolonie Malaka tak trochu v úpadku. Někdejší koloniální budovy jsou sice krásně omítnuté, restaurace plné turistů, ale městu trochu chybí skutečný život. Nedokázalo se přizpůsobit moderní době, ve které obchod neplyne po moři, ale přes letiště, elektronické datové kanály a daňové prázdniny.


Čtěte také:

Cyberjaya. Pokus Malajsie o Silicon Valley

Malajsie staví více přehrad, než využije

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít