Saša Blau: Čínský spotřebitelský patriotismus

07. ledna 2014, 09:32 - Saša Blau
07. ledna 2014, 09:32

Na zlatou neděli, dva dny před Vánoci, dojel autor tohoto zápisníku po skoro pěti měsících z Prahy do Pekingu.

Jedním z hlavních cílů cesty bylo poznat a snad trochu pochopit Čínu. Po dvou měsících strávených v nejpočetnější zemi světa toho o Číně vím stále málo. Předně – není pouze jedna Čína (ač všude platí jeden pekingský čas), ale mnoho Čín.

Na západě je Čína muslimská, jejíž obyvatelé Ujgurové se svým jazykem i architekturou podobají spíše národům ve Střední Asii. Je tibetská Čína táhnoucí se přes mnoho provincií, Tibeťané nežijí jen v Tibetu. Je Čína čínských muslimů zvaných hui. Je Čína mongolská a Čína s ruskými vlivy.


Přečtěte si poslední díl reportáže z cesty do Číny


Mnoho Čechů má strach ze sílící Číny, která „nás jednou všechny převálcuje“. Těm bych vzkázal, že zblízka vypadá čínský Drak mnohem méně nebezpečně než zdálky. Čínská ekonomika sice pomalu dotahuje tu americkou, když ale rozpočítáme HDP na jejích 1,3 miliardy obyvatel, je to stále chudá země. A je to vidět i v těch nejbohatších místech. V Šanghaji levitují magnetické vlaky Maglev, ale ve starých uličkách v přístavu se žije stejně bídně jako před sto lety.

Že se země vzmáhá, je vidět hlavně na stavbách. Staví se všude, především věžáky a dálnice. Hezké to často není. Evropští architekti, kteří tu pracují, krčí rameny: v Číně je developer pánem. Srdce Evropana v Číně při pohledu na ošklivé a mamutí rezorty uprostřed panenské přírody (či vedle kláštera) často zapláče.

Všude je také patrný manévr, který Čína právě provádí – přechod z exportní ekonomiky na ekonomiku domácí spotřeby. Svým konzumerismem Číňané připomínají Američany. Nikde na světě nenajdete takovou koncentraci kaváren řetězce Starbucks jako v Šanghaji nebo Kantonu. Číňané jsou stále posedlí západními značkami (jak dlouho to bude ještě platit?), ale objevují i své vlastní. Ať už je to řetězec rychlého občerstvení Dico’s nebo módní telefony Xiaomi.

Kdybych měl sám za sebe dát podnikatelský tip, řekl bych: investujte do čínských značek, které se snaží o kvalitu. V Číně roste zájem o to produkovat kvalitu pod domácí značkou. Jakýsi spotřebitelský patriotismus.


Čtěte také:

Čína se po půstu chystá na lavinu primárních úpisů

Čínský jüan se chce stát rezervní měnou světových bank

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít