Šanci má Magnum - Euro.cz

Přihlášení

Šanci má Magnum

, ing. Marcela Alföldi Šperkerová,
Šanci má Magnum
Zdroj: Euro.cz

Konsolidační agentura nechce otálet s prodejem výrobce sporáků

Představitelé České konsolidační agentury (ČKA) odsouhlasili minulý týden prodej pohledávky za výrobcem sporáků Mora Moravia do rukou vyškovské skupiny Magnum. Rozhodnutí však musí ještě potvrdit vládní kabinet. Týdeník EURO zjistil, že Magnum za půlmiliardovou pohledávku nabídl přes 70 milionů korun, což je těsně nad spodní hranicí nezávislého ocenění uvedené transakce. Agentura si ji dala ocenit dvěma různými společnostmi, z nichž každá vypracovala dvě varianty v závislosti na tom, zda bude či nebude investor firmu restrukturalizovat.
Šéf a spolumajitel kupující společnosti Miroslav Vymazal se odmítl do konečného rozhodnutí vlády k případu vyjadřovat, nicméně zájem o Moru potvrdil. Vyškovská skupina Magnum se orientuje na výrobou plovoucích podlah a také na prodej v oblasti elektro.
Mora, jež na domácím trhu sporáků dominuje, je zařazena na základě rozhodnutí vlády do revitalizačního programu Rozvaha, který předpokládá dokončení restrukturalizace strategickým partnerem. Rozhodujícími kritérii tendru je tedy nejen výše kupní ceny, ale také záměr investora. ČKA na postoupení pohledávek za Morou vyhlásila již druhé výběrové řízení, to první bylo zrušeno v polovině loňského prosince. Vítěz soutěže tedy bude nejen kapitalizovat postoupenou pohledávku, ale jeho úkolem bude také zachovat hlavní předmět výroby, zaměstnanost a dovést podnik k prosperitě.

Waldeck nakonec couvl.

Soutěže se původně zúčastnila ještě investiční společnost Waldeck Capital, nakonec však nabídku nepodala. „Náš investor, firma Proxy Finance, nám nakonec nedal souhlas k transakci. Nepodařilo se nám přesvědčit ho, jsme schopni omezit všechna rizika, jako je například prohlášení konkursu, kvalita zajištění pohledávky, cena a likvidita nemovitostí. Součástí tendru byly i další podmínky z hlediska podnikatelského záměru, zachování zaměstnanosti, takže v součtu bylo těch rizik příliš mnoho,“ vysvětlil týdeníku EURO Vladimír Hoffmann z firmy Waldeck Capital.
Výrobce sporáků se již několik let potýká s podlomeným finančním zdravím. Podnik zatěžuje objemný privatizační úvěr korunovaný vysokými úroky (firma byla privatizována managementem v roce 1994). Někteří pozorovatelé dokonce míní, že Mora kvůli zatížené rozvaze balancuje na okraji propasti, a to přestože jsou její produkty zajímavé a jdou poměrně dobře na odbyt. To potvrdil i představitel jednoho z největších obchodních řetězců na domácím trhu: „Máme s Morou jen dobré zkušenosti, problém není ani s reklamacemi ani s dodávkami. V dané cenové kategorii je to jeden z nejkvalitnějších výrobců.“ Stejně tak má pro Moru slova chvály i Hoffmann: „Podnik je na tom velmi dobře, pokud se díváme na zabezpečení odbytu, postavení na trhu a zvuk značky Mora.“

Prodej by měl být rychlý.

Nicméně současný stav výrobce sporáků není dobrý, měsíčně prý ubývá aktiv za dvanáct milionů korun. Pokud by vláda nedala firmě Magnum zelenou a vyhlásilo by se třetí kolo soutěže, je velmi pravděpodobné, že cenová nabídka bude ještě o hodně nižší. „Rychlá finanční restrukturalizace je nutná, firma je zadlužená a nemá přístup k financování,“ dodal Hoffmann.
Vedení podniku zatím nechtělo sdělovat loňské hospodářské výsledky, dokud nejsou auditované. Generální ředitel Mojmír Balous jen uvedl, že Mora prochází poslední rok intenzivní restrukturalizací, v nynější situaci je však prý velmi citlivé podávat podrobnější informace.
Za rok 2001 podnik utržil 2,3 miliardy korun, což byl oproti předcházejícímu roku výrazný propad. Vykázal ztrátu téměř 80 milionů korun. Personální a správní ředitelka Marie Fraňková vysvětlila, že propad v obratu způsobil nejen výpadek obchodu na některých trzích a kursové rozdíly, ale hlavně uzavřený přístup k provoznímu financování. „Ale dluhy jsme spláceli nepřetržitě, přestože po krachu IPB je Československá obchodní banka předala do konsolidační agentury,“ zdůraznila Fraňková.
Mora se orientuje významně na export – zhruba tři čtvrtě produkce umísťuje na zahraničních trzích, převážně v Rusku, střední Evropě, Velké Británii, Francii a Německu. Podnik zaměstnává zhruba 1200 lidí.

Vymazal.

Akciová společnost MORA MORAVIA vznikla 1. ledna 1996 privatizací bývalého státního podniku, jehož největší část, v níž tehdy pracovalo 3300 zaměstnanců, odkoupilo v roce 1994 za více než půl miliardy korun osm členů managementu. Hlubočského výrobce sporáků nyní z poloviny vlastní investiční fond CZIC, spravovaný Chase FlemingAsset Management, který je součástí americké Chase Manhattan Bank. Zbytek akcií drží původní privatizátoři.
Hlavním kladem nabídky Niroslav Vymazala je, že deklaruje dohodu s managementem, potažmo akcionáři, a to je v této fázi pro úspěšný rozvoj Mory klíčové. Skupina Magnum se rovněž již před pěti lety etablovala na ruském trhu, a tak by mohly její kontakty pomoci s exportem sporáků.
Rovněž pro agenturu může být dohoda s Vymazalem přínosná. ČKA totiž jeho firmě Etos zhruba před tři čtvrtě rokem postoupila pohledávku za fulneckým podnikem Romo. Jednání s tímto vyškovským podnikatelem zprvu byla složitá, vzhledem k tomu, že ve firmě Romo zároveň probíhal proces vyrovnání s věřiteli, nicméně Vymazal prý dohodnuté podmínky dodržuje.