Menu Zavřít

Šance je hlavně v rozvoji služeb

30. 5. 2005
Autor: Euro.cz

ŘEDITELKA JIHOČESKÉ HOSPODÁŘSKÉ KOMORY TAŤÁNA KOZÁKOVÁ: Jihočeský kraj chce přilákat další investory budováním nových průmyslových zón. Mezi priority patří i rozvoj podnikání v příhraničních oblastech. „Mnoho možností je zejména v cestovním ruchu,“ říká ředitelka Jihočeské hospodářské komory Taťána Kozáková.

ŘEDITELKA JIHOČESKÉ HOSPODÁŘSKÉ KOMORY TAŤÁNA KOZÁKOVÁ: Jihočeský kraj chce přilákat další investory budováním nových průmyslových zón. Mezi priority patří i rozvoj podnikání v příhraničních oblastech. „Mnoho možností je zejména v cestovním ruchu,“ říká ředitelka Jihočeské hospodářské komory Taťána Kozáková. * Jaké jsou největší přednosti Jihočeského kraje z hlediska podnikání?

Náš kraj není jednosměrně zaměřen, například na těžký průmysl. Zdejší obory podnikání jsou hodně rozmanité, zaměřené na zpracovatelský průmysl, potravinářství, služby, cestovní ruch i strojírenství. Bohužel vidím i negativa, a to hlavně v nedostatečné infrastruktuře. Kraji chybí dálnice, což ztěžuje spojení podnikatelům a přístup potenciálních investorů.

* Kde mohou najít šanci malí podnikatelé, kteří se nechtějí uplatnit v tradičních odvětvích? Stále velký prostor je určitě v oblasti služeb, obzvláště v cestovním ruchu. Ten není pouze o cyklostezkách nebo provozování hotelů, ale také o dalších doprovodných službách, půjčovnách, opravnách, průvodcovských službách a hlavně o sdílení a dostupnosti informací. * Jak se od sebe liší ekonomika jednotlivých částí kraje? Jižní Čechy jistě nejsou jen zemědělsky orientovaným krajem. Průmyslová výroba je soustředěna zejména na Českobudějovicku, Táborsku a Strakonicku. Možnost přístupu nových investorů je podmiňována budováním průmyslových zón, například v Blatné, Plané nad Lužnicí, Prachaticích, Písku a v řadě dalších měst. Mezi priority patří rozvoj podnikání v příhraničních oblastech regionu, které se potýkají s vysokou mírou nezaměstnanosti. Nové možnosti podnikání, hlavně v cestovním ruchu, by měly zabránit postupnému vysidlování těchto oblastí. * Co mohou investoři očekávat ohledně nabídky pracovní síly? Kvalifikovanou pomoc pro usnadnění orientace přicházejících podnikatelů poskytnou místní úřady práce i Krajský úřad. Snažíme se společně řešit problematiku nabídky a poptávky na trhu práce. Na základě šetření získáváme aktuální přehled poptávky a nabídky oborů. Výsledky jsou pak diskutovány Radou pro rozvoj lidských zdrojů, která dává náměty na optimalizaci systému. Je zde patrný obecný nedostatek technicky vzdělaných absolventů a pracovníků z oborů programátor, elektrotechnik, obráběč kovů, technolog a podobně. Na druhou stranu u ekonomických oborů je přebytek nabídky značně vysoký. * V čem vidíte příčinu této nevyváženosti? Příčina je nasnadě. Analyzujemeli počty a strukturu žáků na středních školách v Jihočeském kraji, docházíme ke zjištění neustále se prohlubujícího nesouladu s potřebami trhu práce. Další skutečností je úbytek žáků na středních školách, který se v budoucnu musí promítnout do situace na trhu práce, tedy i do množství práceschopného obyvatelstva. Tato situace však jistě není specifická pouze pro jižní Čechy, problematika stárnutí populace je problém globální. * Existuje nějaké řešení?

Zmíněná šetření nabídky škol a poptávky zaměstnavatelů postupujeme úřadům kraje. Slouží jako podklad pro proces optimalizace zdejších škol.

* Kolik lidí odchází pracovat do Rakouska a Německa? Nemyslím, že bychom prožívali nějaký boom a migraci lidí za prací do zahraničí. Oba státy, hlavně příhraniční oblasti, měly obavy z velkého přílivu českých občanů za prací a české konkurence. Ty se však po vstupu Česka do Evropské unie nenaplnily. * A co jihočeští podnikatelé? Zakládají u sousedů firmy? S jakým úspěchem?

Jihočeši nezakládají firmy v Rakousku nebo Německu nijak masově. Někdy tomu brání i dost velké administrativní problémy. Naše komora však pomáhá podnikatelům hledat si v těchto regionech strategické partnery pro další spolupráci. Poradit jim mohou také konzultanti Informačních míst pro podnikatele, která fungují po celém kraji.

* Myslíte si, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat?

Ano. Existence Jihočeské hospodářské komory s více jak 1000 členy je toho důkazem. Vzhledem k faktu, že členství v hospodářské komoře je na rozdíl od našich rakouských či německých sousedů dobrovolné, mohu považovat tento výsledek za příznivý. Samozřejmě je tu ještě velký prostor pro to, aby situace byla ještě lepší. Vždyť na jihu Čech je kolem 70 tisíc aktivních podnikatelů a živnostníků. Je na nás, na komoře, abychom podnikatelům nabízeli takové služby, jaké přesvědčí i českou náturu, které se příčí jakkoliv se sdružovat.

* Dokáží podnikatelé v případě potřeby vystupovat jednotně? Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?

Ano. Jednotně vystupují například mnozí podnikatelé v oblasti ubytování a pohostinství při jednáních s městem Český Krumlov na téma parkování ve městě. V Písku se společně podílejí na strategickém plánu rozvoje cestovního ruchu. Podnikatelé dávají také společná podpůrná stanoviska kraji v problematice Natura 2000. Na celostátní úrovni jsme úspěšně připomínkovali zákon o zaměstnanosti.

* Jak hodnotíte spolupráci s krajským úřadem?

Jde o velice blízkou spolupráci, například na tvorbě strategických dokumentů. Komora je zapojena do tvorby a realizace Akčního plánu rozvoje kraje. Naši zástupci působí v jednotlivých pracovních skupinách, ve kterých se mají možnost podílet na řešení jednotlivých prioritních témat, jakými jsou podnikání, infrastruktura, školství a podobně. Našim členům jsme schopni zajistit možnost setkání se zástupci kraje na různých podnikatelských fórech a podobných akcích. S panem hejtmanem pravidelně navštěvujeme podnikatele v jednotlivých oblastech, což je pro ně další příležitost sdělit své náměty a problémy.

BRAND24

*** Jak jinak může svým členům i nečlenům pomoci Jihočeská hospodářská komora?

Poskytujeme poradenství při zahájení podnikání, přípravě podnikatelského plánu či získání finančních prostředků k podnikání. Uskutečňujeme vzdělávací projekty na podporu rozvoje a růstu firmy, seznamujeme zájemce s čerpáním peněz ze strukturálních fondů Evropské unie. Jsme prostředníky při jednání mezi podnikateli, veřejností a institucemi. Pořádáme semináře i s mezinárodní účastí, pomáháme zprostředkovat spolupráci s partnery v tuzemsku i v zahraničí. A řadu informací poskytujeme v rámci projektu Informační místa pro podnikatele.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).