Menu Zavřít

Šampaňské a koňak šly v minulém roce na dračku. Výrobci po složitém začátku pandemie zaznamenali rekordní vývoz i prodej

24. 1. 2022
Autor: Depositphotos
  • Zatímco většina odvětví se stále potácí v krizi a na čísla z předpandemické doby může jen vzpomínat, prodejci šampaňského a koňaku mohou jásat

  • Lidé si zvykli alkoholické nápoje konzumovat doma, a to ještě ve větší míře než v restauracích či barech. Dodávky šampaňského vzrostly o 32 procent, u koňaku je růst téměř totožný

  • Největšími trhy jsou pro francouzské výrobce šumivého vína Velká Británie a Spojené státy. Ty s přehledem vedou i u koňaku, velký úspěch ale zaznamenává také v Číně


I přesto, že ani v uplynulém roce nebylo kvůli covidu moc příležitostí k oslavám, hlásí výrobci šampaňského rekordy ve vývozu i prodeji. Zavřené bary a obchody lidi od pití neodradily, spíše naopak. Statistiky totiž mluví jasně – Comité Champagne, obchodní sdružení zastupující přes 16 tisíc vinařů a 320 šampaňských domů, minulý týden zveřejnilo čísla za rok 2021, podle kterých Francie vyvezla do světa 180 milionů lahví, tedy o 38 procent více než předchozí rok.

Celkové prodeje pak v meziročním srovnání vzrostly o 32 procent na 322 milionů lahví ,bublinek‘, čímž se jejich hodnota vyšplhala na rekordní úroveň necelých 134 miliard korun. „Vzhledem k tomu, že cestovní ruch a pořádání akcí jsou stále omezené kvůli zdravotní krizi, je možné se domnívat, že otěže převzala domácí spotřeba,“ informovala CNN s odkazem na prohlášení obchodní skupiny.

Z luxusních restaurací do plechovek ve spíži. Milovníci kaviáru si jej stále častěji vychutnávají doma
Přečtěte si také:

Z luxusních restaurací do plechovek ve spíži. Milovníci kaviáru si jej stále častěji vychutnávají doma

Detailní informace o tom, kam přesně se vyvezlo nejvíce šampaňského ještě nejsou k dispozici, k největším trhům ale tradičně patří Velká Británie a Spojené státy. Ve Francii se podle odhadů vrátila spotřeba na úroveň před pandemií. Dodávky se zvýšily o 25 procent, což představuje téměř 142 milionů vypitých lahví. „Spotřebitelé se rozhodli bavit se doma a kompenzovat tak obecně pochmurnou náladu novými okamžiky pospolitosti a sdílení,“ konstatovala Comité Champagne.

Její spolupředseda Maxime Toubart, zmínil, že toto oživení bylo poměrně nečekané, a výrobcům tak nabídlo „vítané překvapení“ po velmi složitém roce 2020. Champagne není jen tak ledajaký název pro šumivý nápoj, pochází výhradně z vína pěstitelů severovýchodně od Paříže, kteří mají k výrobě potřebnou licenci. Před dvěma lety zasáhly tento region, a společně s ním i několik dalších, silné mrazy, které zdejší úrodu značně poškodily. Podle Evropského výboru vinařských společností postihly přibližně 80 procent všech francouzských vinic.

Číňanům zachutnal koňak

Velký úspěch vloni zaznamenali také prodejci luxusních koňaků. Čísla se v porovnání s prvním rokem pandemie zvedla o necelou třetinu, na čemž mají největší podíl Američané s Číňany. Ti velkou měrou napomohli k tomu, že výrobci hlásí tržby necelých 3,6 miliardy eur (88 miliard korun) a 223,2 milionu zakoupených lahví. „Tento růst odráží skutečné oživení koňaku a také nové spotřebitelské návyky,“ sdělil podle Reuters koordinační a rozhodovací orgán pro koňak BNIC.

Japonsko má nejvíc michelinských restaurací na obyvatele na světě. Zdejší kuchaři tvoří menu na míru a naúčtují si i dvacet tisíc za večeři
Přečtěte si také:

Japonsko má nejvíc michelinských restaurací na obyvatele na světě. Zdejší kuchaři tvoří menu na míru a naúčtují si i dvacet tisíc za večeři

Prodeje dokonce překonaly úroveň z roku 2019 a zdá se, že rostoucí vývoj by měl pokračovat i v dalších měsících, a to ve všech destinacích. Lidé ve Spojených státech, což je stejně jako u šampaňského největší trh, si v uplynulém roce objednali 115 milionů lahví, tedy o 11 procent více než o rok dříve. Skokanem roku se ale stala Čína, kde prodeje vyskočily o 56 procent na 34 milionů lahví, tedy jen o tři miliony méně než v celé Evropě. Tam se zákazníci polepšili o osm procent.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?