Menu Zavřít

Safetica: Sen všech „ajťáků“

31. 10. 2012
Autor: archív

Brněnská společnost Safetica našla rychle rostoucí skulinu na trhu s bezpečnostním softwarem. Díky kvalitnímu týmu vyvinula produkt, který zatím nemá přímou konkurenci doma ani ve světě.

Ještě před pár lety to byla parta studentů informatiky na Vysokém učení technickém v Brně. Teď má jejich brněnská firma Safetica Technologies 40 zaměstnanců a chystá se k velkému skoku. Letos začala prodávat v 50 zemích světa poměrně unikátní produkt, který řeší vnitřní bezpečnost počítačových sítí ve firmách. Trh, který se jim otevírá, má hodnotu několika miliard eur. Do Brna by z něj mohly každý rok přitéct desítky milionů eur. Ze Safetica se tak stává (sen všech „ajťáků)“, kteří po nocích vyvíjejí nový software v naději, že s ním jednou udělají díru do světa.

Sázka na bezpečnost

Jakub Mahdal, většinový vlastník a jednatel Safetica, začínal v osmnácti s prodejem počítačů. K počítačové bezpečnosti se dostal při studiu na Vysokém učení technickém v Brně. Se dvěma kamarády postupně zjišťovali, že to je oblast, která nabízí zajímavé příležitosti. První projekt dělali spíše pro radost, vzpomíná na začátky Mahdal. Šlo o šifrovací software, který chránil data proti tomu, aby si je mohly přečíst třetí osoby. „Byla to doba umaštěných vysokoškoláků s dlouhými vlasy,“ říká s nadsázkou Mahdal, který rozhodně nepůsobí dojmem počítačového podivína, jehož zajímají jen jedničky a nuly. Po promoci si s kolegy řekli, že jde o tak perspektivní obor, že by stálo za to věnovat se mu dál profesionálně. S byznysem už v té době určité zkušenosti měli, protože šifrovací software dokázali prodat několika firmám.

Od zákazníků často slyšeli, že zabezpečení počítačů je sice užitečné, ale že největší problémy s bezpečností vznikají u lidí, tedy zaměstnanců, kteří s počítači a daty pracují. „Proto jsme začali vyvíjet systém, který se stal předchůdcem nynějšího produktu Safetica Endpoint Security,“ vysvětluje Mahdal. Původní firmu Computer Security Technologies na jaře 2011 přejmenovali na Safetica Technologies. To už věděli, kde je jejich trh a jak se na něj dostat. Důležité bylo, že k bezpečnosti dat před zneužitím uživateli přistoupili jinak než konkurence. Startovní výhodu jim dalo i to, že se dostali do technologického inkubátoru Jihomoravského inovačního centra. Tam získali důležité kontakty a zpětnou vazbu od konzultantů, kteří jim pomohli firmu vést správným směrem. Navíc s firmami v inkubátoru, které byly ve stejném stadiu rozvoje, mohli konzultovat řešení podobných problémů.

Ochrana před zaměstnanci

Software od Safetica Technologies umožňuje firmám sledovat, co dělají jejich zaměstnanci s důležitými firemními daty a také jak využívají pracovní čas u počítače. Pokud dělají uživatelé nepovolené nebo podezřelé operace, software na jejich chování upozorní. „Vysvětlujeme firmám, že si musí hlídat, aby nenajaly někoho, kdo si jen zkopíruje citlivá data o know-how společnosti a pak si založí vlastní firmu,“ říká Mahdal. Díky softwaru si firmy mohou například určit, na jaké nosiče je možné firemní data zkopírovat, které informace je možné tisknout či poslat e-mailem a které v případě uložení zašifrovat, aby je nikdo jiný nedokázal přečíst. Na rozdíl od konkurenčních produktů je Safetica schopna upozornit na ohrožení dat dlouho před nějakým incidentem a v případě porušení bezpečnostních pravidel dokáže zpětně dohledat, co se s daty dělo.


Čtěte také:

Brněnská Safetica už má hodnotu 100 milionů korun

V Česku vzniká cloudový software na ochranu před spamem


Už teď má Safetica 30 distributorů, kteří systém nabízejí v 50 zemích světa. Největší zájem je v Latinské Americe, kde se zahraničním prodejem začínali. Mezi klienty firmy patří i druhý největší telekomunikační operátor v Asii Telecom Malaysia či společnosti na Středním východě. Firma se tlačí na severoamerický a pochopitelně i na západoevropský trh. Zálusk má i na Čínu, kde ale pořád nenašla vhodného distributora. Na něm totiž do velké míry závisí úspěšné působení na trhu. „Jsou to firmy, které musejí vybudovat produktu na trhu silné jméno. Většinou spolupracujeme s takovými, které už to dokázaly u úspěšných antivirových programů,“ dodává Mahdal.

Příchod investora

Nejdříve vývoj systému a rozvoj firmy financovala Safetica z toho, co vydělala. Milion korun do firmy přinesl sám Mahdal. Jednak měl peníze z dřívějšího podnikání, jednak mu pomohli přátelé a rodina, což je typický zdroj peněz pro začínající firmy. Letos na jaře se Safetica dohodla na významné investici s Ondřejem Tomkem, který v minulosti vybudoval portál Centrum.cz a úspěšně ho prodal americké investiční skupině Warburg Pincus. „Dostali jsme se do stadia, kdy měl produkt jasně daný směr a smysl, věděli jsme, co chceme a hlavně jak toho chceme dosáhnout. Představili jsme jej Ondrovi Tomkovi a on se rozhodl, že do toho s námi půjde,“ vypráví Mahdal o investici, za niž Tomek získal ve firmě čtvrtinový podíl a která odpovídala celkové hodnotě firmy kolem 100 milionů korun.

Tomka na Safetica zaujal tým lidí kolem Mahdala. Bylo na nich vidět, že u projektu vydrželi dlouho a věří mu. Navíc přesně věděli, co se na trhu odehrává, znali do detailu konkurenci. „A hlavně se byli schopni bavit o tom, co se na trhu bude odehrávat za pět sedm let,“ říká Tomek. Z pohledu investora má Safetica tu výhodu, že jde o systém náročný na vývoj. „Když už ho jednou vyvinete, tak běží a má dlouhou dobu životnosti. A protože není jednoduchý na vývoj, tak vytváří velkou bariéru vstupu pro ostatní hráče,“ vysvětluje Tomek. Ten nabízí Mahdalovi kromě svých zkušeností s rozjezdem a růstem úspěšné firmy i finanční flexibilitu. Nestanovil si pro odchod z firmy žádný termín. Počítá s tím, že v budoucnu by do ní mohl nalít ještě další kapitál. Safetica podle něj má na to, aby jednou vstoupila na burzu. Do té doby je ochoten ve firmě vydržet.

Velký skok

Vlastními podnikatelskými zkušenostmi poskytuje Tomek Mahdalovi podporu v klíčových okamžicích firmy. Teď spolu řeší posílení světové distribuce a výhled na roky 2013 a 2014. Velkého posílení prodeje se firma dočká na přelomu roku, kdy plánuje uvedení hlavní verze svého produktu. Trh je obrovský. Když půjde vše podle plánů, měl by se obrat dostat na desítky milionů eur ročně, odhaduje Mahdal. Z nynějších 70 tisíc instalací by se chtěl dostat na milion uživatelů. Tomek je ještě odvážnější. Tržby by se podle něj klidně mohly dostat i vysoko přes 100 milionů eur ročně. Většina z těchto peněz přitom zůstane v Brně. „Z pohledu ziskovosti tam nemáte distribuční náklady, platíte jen marži distributorům. Firma může dosahovat čtyřiceti až padesátiprocentní ziskové marže. Takže když uděláte byznys za 100 milionů eur, máte z toho zisk 50 milionů eur,“ dodává Tomek.

Další vývoj systému od Safetica Technologies půjde dvěma směry. Na jedné straně bude nucena reagovat na nástup nových technologií, které se k práci s firemními daty používají. U nich budou muset v Brně najít způsob, jak zabránit jejich zneužití. Na druhé straně půjde o průběžné zlepšování systému podle nových hrozeb, které se u klientů objeví. Po Avastu a AVG by tak Safetica mohla být další českou IT firmou, která si už brzy podmaní svět.

BRAND24

Safetica Technologies

Brněnskou IT společnost Safetica Technologies vlastní šest společníků. Největšími jsou jednatel Jakub Mahdal a investor Ondřej Tomek. Nyní má firma 40 zaměstnanců, v budoucnu chce vyrůst na 100 zaměstnanců, aby byla schopna efektivně spravovat partnerskou síť distributorů z celého světa. Mezi partnery Safetica Technologies se řadí distributoři globálních antivirových výrobců, společnost Microsoft či univerzity, se kterými spolupracuje při vývoji, například Vysoké učení technické v Brně. Obchodní model Safetica Technologies se zaměřuje výhradně na nepřímou distribuci produktu pomocí obsáhlé sítě Safetica Distributorů a Safetica Partnerů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).