S problémovým letounem Airbus A400M pomůže Praha - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

S problémovým letounem Airbus A400M pomůže Praha

,
S problémovým letounem Airbus A400M pomůže Praha
Zdroj: Shutterstock.com

Hrozí značná rizika. Varování zaznělo před pár dny v dopisu, který odeslalo vedení společnosti Airbus do Berlína, Londýna, Paříže, Ankary, Bruselu, Madridu a Lucemburku. Zástupci leteckého výrobce si chtějí s vládami promluvit o projektu dopravního letounu Airbus A400M.

Jde zatím o poslední pokračování neveselého příběhu, který se rodil jako velmi ambiciózní plán pro celou Evropu. Už dřív firma ohlásila, že jí loni kvůli A400M klesl zisk o dvě třetiny na 995 milionů eur (tedy necelých 27 miliard korun).

Budoucnost letounu stále víc zajímá i Českou republiku. A teď není řeč jen o zapojení průmyslu – na projektu se jako subdodavatel podílí Aero Vodochody, které dodává několik menších součástek. Mluví se o tom, že letouny A400M by mohlo používat české vojsko.

Německé ministerstvo obrany na začátku letošního roku oslovilo několik zemí včetně Česka či Švýcarska, jestli by neměly zájem o společné provozování letky třinácti A400M. Německo původně chtělo mít 53 letounů, ovšem loni uznalo, že 40 j im stačí. Původní myšlenku na odprodej nadbytečných kusů bundeswehr zavrhl, teď by se chtěl o náklady podělit s dalšími zeměmi. „Stále čekáme na konkrétní nabídku,“ reaguje Petr Medek, mluvčí ministerstva obrany. Víc informací zatím prozradit nechce.

Zájem by byl

Jak zjistil týdeník Euro, lidem z vedení Generálního štábu i obrany se nabídka poměrně líbí. Především proto, že česká armáda nemá vlastní střední dopravní letouny a v nejbližší době ani není reálné, že by na ně získala peníze. Což je poměrně velký zádrhel v momentu, kdy se řeší transport techniky a materiálu do zahraničních misí. Vojsko si musí platit soukromé přepravní společnosti nebo využívat volné kapacity v rámci aliančního systému. Společný provoz A400M s dalšími zeměmi by navíc snížil i provozní náklady.


Čtěte reportáž o stavu výroby letadel v Česku:

Nová doba letová. O česká letadla je zase zájem

Miroslav Tutter vlastní podnik Zlin Aircraft od roku 2009. Každých 14 dní tu vyrobí jedno letadlo.


„Jenže podle informací, které máme, Berlín oslovil jen čtyři nebo pět zemí. To znamená, že by na každou vycházel poměrně velký počet letových hodin, což by ve výsledku mohlo být poměrně drahé,“ reaguje vysoce postavený ministerský úředník.

V minulosti se počítalo s tím, že české letectvo získá dvojici dopravních letounů Embraer KC-390, na jejichž vývoji i výrobě se podílí Aero Vodochody. Existuje i memorandum podobného znění mezi ministerstvem obrany a brazilským výrobcem. Obchodu nahrává fakt, že KC-390 používá stejné motory jako dvojice „vládních“ airbusů A319 kotvících v pražských Kbelích, což by zjednodušilo údržbu a logistiku. Dříve zvažovaný nákup je však passé. Na nové letouny této kategorie prostě nejsou peníze.

Čtyři mrtví a miliardy navíc

Vznik turbovrtulových letounů A400M provázejí velké potíže. Projekt vyžádaný několika evropskými zeměmi už musel několikrát navyšovat rozpočet, aktuálně již o s e dm miliard eur, čímž oproti původní vizi narostl o 30 procent.


Aero Vodochody chce znovu do Egypta. Přečtěte si rozhovor s ředitelem

 Ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo


Konkrétně Německo počítalo celkově s 8,1 miliardy eur, už nyní ale vydalo o 1,5 miliardy více. Vedle toho se snížil také objem zakázek. Smlouva podepsaná v roce 2012 mluví o 212 odebraných letadlech, realita je o 40 kusů nižší. Zatím. Jihoafrická republika a Itálie raději z nákupu úplně vycouvaly.

A že to bude mít A400M těžké, potvrdil 9. květen 2015. Tehdy se jeden stroj zřítil během testovacího letu u španělské Sevilly. Čtyři lidé zahynuli.

Dále čtěte:

Realista Hynek: Nakrmíme české zbrojaře

Odbočka přes komunistu: jak vyvlastnit letiště


Ohodnoťte tento článek
Diskuze