S Němci na nože

17. září 2007, 20:06 - Karel Zaoral
17. září 2007, 20:06

Nová generace se Američanům povedla

Nepříliš výrazné, ustálené, přesto líbivé. Nové mondeo. Jen při pohledu zepředu ovšem. Záď vozu donutí chodce trhnout hlavou a rychle se podívat, co to kolem nich právě projelo. Na rozdíl od přední části je až rozverně lehká, odkazující na koncernově příbuzná volva. Minimálně příď vozu bude stárnout hodně pomalu, a lze proto očekávat, že budoucí facelift se nejspíš dotkne zadních partií. Celkově má vůz robustní, sebejistý výraz, stylizující do konzervativního vzhledu.
Díky obřímu rozvoru, který může směle konkurovat Mercedesu třídy E, je vnitřní prostor nebývale velký a o dost překračuje hranici střední třídy. Slušný objem zavazadlového prostoru je porovnatelný třeba s novou octavií, což znamená, že klasický týdenní nákup se v něm bude cítit dost osaměle. Prostor kolem řidiče a spolujezdce je vynikající, oba mají dostatek místa jak pro nohy, tak ramena nebo hlavu. Mondeo má poměrně velké čelní sklo, takže ani opravdu vysoké kusy nebudou mít problém s výhledem, překrytým zpětným zrcátkem, což hodně trápí například éčkové mercedesy. Jen u palubní desky je třeba se pozastavit, protože tady se Ford snažil šetřit. Mondeo má některé ovladače totožné s předchozí generací, jiné zase navržené úplně nové, takže výsledný mix působí poněkud chaoticky. Pochvalu naopak zaslouží množství odkládacích schránek a prostorů, jejichž nedostatek předchozí generaci zákazníci vytýkali.
Testované mondeo poháněl v současné době nejsilnější možný motor, tedy přeplňovaný dvouapůllitr původem od Volva. Časem přijdou i silnější a hlavně modernější varianty motorizace a nutno říct: už aby to bylo. Dvě stě dvacet koní z takového objemu není zrovna moc, také se výrazněji uplatňuje turboefekt a ani spotřeba není zrovna nízká. Daleko povedenější je podvozek, velmi dobře pobírající dokonce i české silnice. Mondeo je velké a poměrně těžké auto, takže nějaké ostré výkony nelze očekávat, přesto je ale hlavně díky šířce vozu a rozchodu kol velmi stabilní v zatáčkách. Vůz nemá tendenci se naklánět, a to ani na nejkomfortnější nastavení podvozku (nabízí se tři - sport, normal, comfort). Když už má vůz v zatáčce při vysoké nájezdové rychlosti tendenci se utrhnout, sklouznou se všechna čtyři kola a stačí lehce ubrat plyn, aby se mondeo bleskurychle srovnalo. Podvozek také skvěle absorbuje všechny nerovnosti, jak příčné, tak i vyjeté koleje na dálnicích. Stejně tak je povedené řízení. Není přeposilované, jako třeba v Hyundai Grandeur, ani nekomunikativní jako v octavii. Řazení šestistupňové manuální převodovky je velmi přesné, možná jen převody to chtělo o fous kratší, čímž by mondeo hodně získalo na pružnosti. Volant má tvrdou odezvu, která umožňuje naprosto přesné vedení vozu. Jedinou chybičkou je nedostatečná šířka jeho věnce, který proto špatně padne do rukou. Brzdy mondea jsou až neskutečně účinné, s razantním nástupem a bez náznaku vadnutí.
Jízda v kombinovaném režimu se nese ve znamení spotřeby kolem téměř deseti litrů benzinu na sto kilometrů, což je na dnešní dobu a poskytovaný výkon už poměrně hodně. Na druhé straně tisíc kilometrů jsem absolvoval v bezchybném pohodlí, na čemž se velkou měrou podílelo bezvadné odhlučnění motoru a také velmi pohodlné sedačky. Autu nejvíc sedí svižná jízda po dálnici, kdy odevzdává maximum svých schopností udržet cestující v pohodě a řidiče spokojeného s projevem a jízdními vlastnostmi. Z hlediska optimální motorizace je pro šetřivé vhodný některý z dieselů, které ovšem výkonem zdaleka nedosáhnou na laťku, nastavenou podvozkem, a pro fandy benzinu bude lepší ještě chvíli počkat na silnější a modernější motor.
Teď bude rozhodně zajímavé sledovat, jak si mondeo povede v německé konkurenci.

Klady
přesné řízení jízdní vlastnosti vnitřní prostor rozumná cena

zápory
palubní deska
starší motor 2,5T
úzký věnec volantu

tabulka
Ford Mondeo
Motor přeplňovaný zážehový pětiválec Objem 2522ccm
Maximální výkon 162 kW Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 245
Zrychlení 7,5s
Průměrná spotřeba 13,6/ 7,5/9,9
cena 948 990,- Kč (testovaný vůz)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít