S jídlem a pitím do oblak

15. srpna 2005, 00:00 - ROBERT ŠIMEK, BARBORA MACHKOVÁ
15. srpna 2005, 00:00

LETECKÝ CATERING Jeden z Murphyho zákonů říká, že jakmile letuška začne v letadle roznášet kávu, vletí pilot zaručeně do nějakého vzdušného víru. Přesto patří cateringové služby ke standardu na palubě naprosté většiny letadel.

LETECKÝ CATERING Jeden z Murphyho zákonů říká, že jakmile letuška začne v letadle roznášet kávu, vletí pilot zaručeně do nějakého vzdušného víru. Přesto patří cateringové služby ke standardu na palubě naprosté většiny letadel. ||
|Na palubu letadel mohou jen taková jídla, která nepředstavují zdravotní riziko. |
Nápad podávat jídlo v letadlech je starý více než sedmdesát let. První s ním přišla společnost Air Union již v roce 1927 a postupem času se tyto služby staly standardem snad všech leteckých společností. Cestující si už zvykli, že jídlo a pití na palubě je „zdarma“ - tedy přesněji součástí ceny letenky.
NEZBYTNÁ OMEZENÍ Pro České aerolinie zajišťuje cateringové služby jejich vlastní firma ČSA Catering. Funguje od sedmdesátých let. Na pražském letišti od ní doplňují své zásoby nejen České aerolinie, ale také společnosti Air France, British Airways, Lufthansa, Air Moldova, Georgian Airlines, Finnair či Turkish Airlines. „Společností, pro které zajišťujeme catering, je vždy mezi dvanácti až patnácti,“ říká výkonný ředitel pro palubní služby ČSA Petr Veselý. „Záleží na jejich letovém řádu,“ vysvětluje. Když je totiž letadlo hodně vzdálené od základny, kde běžně doplňuje své zásoby, využije místních služeb. Výběr jídel podávaných v oblacích má řadu specifik. Vycházejí zejména z vysokých nároků na kvalitu surovin. „Nesmíme například servírovat celá vejce, kosti ani některé druhy bílkovin, které by mohly vyvolat alergické reakce,“ upřesňuje Veselý. Další omezení vyplývají ze stísněného prostoru pro skladování a hlavně samotnou konzumaci jídel. Přihlížet se musí také ke skutečnosti, že cestující v letadle z bezpečnostních důvodů nemohou používat ostré nože. Z OBLAK ZPÁTKY NA ZEM Co do kvality se prý česká společnost vyrovná těm zahraničním. Technické vybavení ČSA Cateringu představuje evropskou špičku. Průběh důležitých fází výrobního procesu je zaznamenáván počítačem. Od letošní sezony nabízí ČSA Catering na palubách několik novinek. V business třídě u dálkových letů personál nově servíruje míchané nápoje, v ekonomické třídě je zase menu více přizpůsobeno délce letu a denní době. Na zimní sezonu firma chystá nové business menu na všech linkách, včetně nabídky sedmnácti druhů speciálních jídel respektujících náboženská či zdravotní omezení. Poptávka ze strany leteckých dopravců je ale vzhledem ke všeobecnému trendu snižování nákladů omezená. Právě omezení výdajů za obsluhu roznášející občerstvení patří v posledních letem k hlavním faktorům, které nízkonákladovým aeroliniím umožňují poskytovat velmi levné letenky. ČSA Catering proto chce expandovat také do neletecké branže. „Zajišťujeme výrobu a dodávku občerstvení pro nejrůznější společenské, kulturní i sportovní akce. Chováme se v tomto případě jako kterýkoliv jiný catering v Praze,“ říká Veselý. Firma již má zkušenosti jako dodavatel pro pražský Obecní dům, podílela se na akcích na Pražském hradě či na Výstavišti. Přesto se za úplně obyčejnou cateringovou firmu nepovažuje. „Jsme zařízeni především na přípravu velkého množství jídel. To může být někdy na úkor rozmanitosti pokrmů,“ upřesňuje Veselý. Výhodou ČSA Cateringu naopak je schopnost připravit velké množství jídel. „Pro leteckou dopravu jich denně vyrobíme až osmnáct tisíc. Takže pro nás není problém obsloužit třeba až tisíc hostů na jakékoliv společenské akci,“ dodává. Vzhledem k nepřetržitému provozu může firma nabízet své služby na požadované úrovni v kteroukoli denní či noční hodinu. O PĚTINU VÍC**

Výnosnost cateringových služeb sice není ve srovnání s leteckou dopravou tak vysoká, přesto v loňském roce vydělal Catering ČSA čtyřicet dva miliony korun čistého zisku. České aerolinie navíc nedávno investovaly do rekonstrukce své výrobny jídel na pražském letišti 140 milionů korun, čímž kapacita výroby vzrostla o pětinu. Největší část produkce - celkem osmdesát procent - bude směřovat na paluby letadel ČSA, zbytek dodá firma ostatním leteckým společnostem.

Firma v současnosti pokrývá devadesát pět procent cateringového trhu na pražském ruzyňském letišti, ale míří ještě dále. Chce totiž dodávat jídlo také do rychlovlaků Pendolino, které by po dosavadním zkušebním provozu měly začít na českých kolejích jezdit snad už za pár měsíců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Příjmy v předčasném důchodu v roce 2018
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Intel chystá samostatná GPU odvozená z čipů Tiger Lake a Alder Lake. První za dva roky?
Hry pro příležitostné hráče