S jídlem a pitím do oblak

15. srpna 2005, 00:00 - ROBERT ŠIMEK, BARBORA MACHKOVÁ
15. srpna 2005, 00:00

LETECKÝ CATERING Jeden z Murphyho zákonů říká, že jakmile letuška začne v letadle roznášet kávu, vletí pilot zaručeně do nějakého vzdušného víru. Přesto patří cateringové služby ke standardu na palubě naprosté většiny letadel.

LETECKÝ CATERING Jeden z Murphyho zákonů říká, že jakmile letuška začne v letadle roznášet kávu, vletí pilot zaručeně do nějakého vzdušného víru. Přesto patří cateringové služby ke standardu na palubě naprosté většiny letadel. ||
|Na palubu letadel mohou jen taková jídla, která nepředstavují zdravotní riziko. |
Nápad podávat jídlo v letadlech je starý více než sedmdesát let. První s ním přišla společnost Air Union již v roce 1927 a postupem času se tyto služby staly standardem snad všech leteckých společností. Cestující si už zvykli, že jídlo a pití na palubě je „zdarma“ - tedy přesněji součástí ceny letenky.
NEZBYTNÁ OMEZENÍ Pro České aerolinie zajišťuje cateringové služby jejich vlastní firma ČSA Catering. Funguje od sedmdesátých let. Na pražském letišti od ní doplňují své zásoby nejen České aerolinie, ale také společnosti Air France, British Airways, Lufthansa, Air Moldova, Georgian Airlines, Finnair či Turkish Airlines. „Společností, pro které zajišťujeme catering, je vždy mezi dvanácti až patnácti,“ říká výkonný ředitel pro palubní služby ČSA Petr Veselý. „Záleží na jejich letovém řádu,“ vysvětluje. Když je totiž letadlo hodně vzdálené od základny, kde běžně doplňuje své zásoby, využije místních služeb. Výběr jídel podávaných v oblacích má řadu specifik. Vycházejí zejména z vysokých nároků na kvalitu surovin. „Nesmíme například servírovat celá vejce, kosti ani některé druhy bílkovin, které by mohly vyvolat alergické reakce,“ upřesňuje Veselý. Další omezení vyplývají ze stísněného prostoru pro skladování a hlavně samotnou konzumaci jídel. Přihlížet se musí také ke skutečnosti, že cestující v letadle z bezpečnostních důvodů nemohou používat ostré nože. Z OBLAK ZPÁTKY NA ZEM Co do kvality se prý česká společnost vyrovná těm zahraničním. Technické vybavení ČSA Cateringu představuje evropskou špičku. Průběh důležitých fází výrobního procesu je zaznamenáván počítačem. Od letošní sezony nabízí ČSA Catering na palubách několik novinek. V business třídě u dálkových letů personál nově servíruje míchané nápoje, v ekonomické třídě je zase menu více přizpůsobeno délce letu a denní době. Na zimní sezonu firma chystá nové business menu na všech linkách, včetně nabídky sedmnácti druhů speciálních jídel respektujících náboženská či zdravotní omezení. Poptávka ze strany leteckých dopravců je ale vzhledem ke všeobecnému trendu snižování nákladů omezená. Právě omezení výdajů za obsluhu roznášející občerstvení patří v posledních letem k hlavním faktorům, které nízkonákladovým aeroliniím umožňují poskytovat velmi levné letenky. ČSA Catering proto chce expandovat také do neletecké branže. „Zajišťujeme výrobu a dodávku občerstvení pro nejrůznější společenské, kulturní i sportovní akce. Chováme se v tomto případě jako kterýkoliv jiný catering v Praze,“ říká Veselý. Firma již má zkušenosti jako dodavatel pro pražský Obecní dům, podílela se na akcích na Pražském hradě či na Výstavišti. Přesto se za úplně obyčejnou cateringovou firmu nepovažuje. „Jsme zařízeni především na přípravu velkého množství jídel. To může být někdy na úkor rozmanitosti pokrmů,“ upřesňuje Veselý. Výhodou ČSA Cateringu naopak je schopnost připravit velké množství jídel. „Pro leteckou dopravu jich denně vyrobíme až osmnáct tisíc. Takže pro nás není problém obsloužit třeba až tisíc hostů na jakékoliv společenské akci,“ dodává. Vzhledem k nepřetržitému provozu může firma nabízet své služby na požadované úrovni v kteroukoli denní či noční hodinu. O PĚTINU VÍC**

Výnosnost cateringových služeb sice není ve srovnání s leteckou dopravou tak vysoká, přesto v loňském roce vydělal Catering ČSA čtyřicet dva miliony korun čistého zisku. České aerolinie navíc nedávno investovaly do rekonstrukce své výrobny jídel na pražském letišti 140 milionů korun, čímž kapacita výroby vzrostla o pětinu. Největší část produkce - celkem osmdesát procent - bude směřovat na paluby letadel ČSA, zbytek dodá firma ostatním leteckým společnostem.

Firma v současnosti pokrývá devadesát pět procent cateringového trhu na pražském ruzyňském letišti, ale míří ještě dále. Chce totiž dodávat jídlo také do rychlovlaků Pendolino, které by po dosavadním zkušebním provozu měly začít na českých kolejích jezdit snad už za pár měsíců.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte nárok na náhradní volno?
Práce v důchodu: která smlouva je pro vás nejlepší
V Česku jezdí tisíce ekologických vozů. Lidé se jich přestávají bát
Určitě víte správně, co si můžete a nemůžete zabalit do příručního zavazadla do letadla?
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Auta
Retro: Porsche 911 (996) je jako Popelka. Nikdo ji nechce a…
Zajímavé a nadějné prototypy českých aut, které nikdy nevyjely na silnice
Kde končí německé dieselové ojetiny? Zájem má Ukrajina, Chorvatsko, Francie i ČR
Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320 nabídne 491 atmosférických koní a jen jednu sedačku
Patent odhaluje, že Ferrari chystá hybridní čtyřválec s elektrickým turbem
Technologie
Jak a kdy můžou vysokoškoláci přijít o titul?
Jak výkonnostně vyladit Ryzen 7 2700X/2600X jiným způsobem
APU Picasso bude asi refresh čipů Raven Ridge. 12nm proces, architektura Zen 1
Cnews FM #202: Za co vlastně dostal Google rekordní pokutu od EK? [podcast]
Na hodiny bude větší spolehnutí. Windows 10 zpřesní synchronizaci času
Hry pro příležitostné hráče