Menu Zavřít

Rusko brouzdá rychle

4. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Internetové vydavatelství Media Online se rychle rozvíjí,...

Celý podtitul:
Internetové vydavatelství Media Online českého investora se rychle rozvíjí, za expanzí stojí i dva noví společníci

Na konci loňského léta prodal internetové portály TvůjDům v Česku a na Slovensku vydavatelství Sanoma (EURO 37/2007) a vše vsadil na jednu kartu – Rusko. Tady založil společnost Media Online, jež v současnosti úspěšně provozuje tři internetové portály. Podnikání na tamním internetovém trhu, který v současnosti představuje asi 35 milionů uživatelů, považuje Ladislav Semetkovský za obrovskou školu života. „V ruském internetu roste všechno. Návštěvnost, výnosy, náklady i hodnota akvizic. Proto nyní nemá cenu, abychom ořezávali náklady, vše podřizujeme růstu firmy,“ tvrdí Semetkovský.
Portál DobroPozalovat.ru (Vítejte Doma), který je obdobou českého TvůjDům, generuje měsíční návštěvnost čtvrt milionu lidí. „Ženský“ web Barbora.ru navštíví asi 150 tisíc lidí měsíčně. „Do konce roku se chceme dostat na hranici jednoho milionu,“ řekl Semetkovský týdeníku EURO. Kromě zmiňovaných serverů spustila jeho společnost také server Quin.ru, jenž je vstupní stránkou na internet. Uživatelé si ji mohou personalizovat podle vlastních představ. „V květnu chceme rozjet další server, RussianTraveller.ru, který bude nabízet všemožné informace pro Rusy cestující do zahraničí: data o nejoblíbenějších zemích a dalších zajímavých destinacích v cizině či informace o vízech,“ vypočítává Semetkovský.

BRAND24

RUSKÝ EXPRES Masa 142 milionů obyvatel Ruské federace podle něj představuje obrovský trh, který takový typ informací uvítá. A jeho vydavatelství Media Online přinese do budoucna zajímavé tržby. „Vloni bylo v Rusku na síti 35 milionů lidí, na konci letošního roku by jich podle různých odhadů mělo být přes padesát milionů. Je to gigantický, ale zároveň i značně fragmentovaný trh, což je příležitost i pro nás,“ říká Semetkovský, který připouští, že z hlediska zhodnocení prostředků je tamní trh mnohem výhodnější investicí než nákup akcií. „Když člověk do podnikání na ruském webu investuje potřebný čas a peníze, jede to jako šanghajský expres,“ dodává s úsměvem. Media Online mají celkově zatím asi 400 tisíc unikátních návštěvníků měsíčně, do konce letošního roku by chtěl Semetkovský dosáhnout hranice jednoho milionu. I za pomoci masivního marketingu a PR podpory. „Potřebujeme nakumulovat bázi čtenářů, až poté nastane čas na vydělávání peněz. Nyní 'za jízdy' sbíráme inzerenty, co k nám přijdou prakticky sami,“ tvrdí odhodlaně Semetkovský. Pro letošní rok počítá s tržbami okolo milionu dolarů, tedy asi šestnácti milionů korun, a ztrátovým hospodařením. „V budoucnu bude obrat mnohonásobně vyšší; bod zvratu v položce ziskovosti - na měsíční bázi - očekávám již ke konci tohoto roku,“ dodává. V generování vyšších tržeb by mělo vydavatelství pomoci i nové call centrum, které bude pro byznys portálů zajišťovat telemarketing a podporu prodeje na základě multi-level-marketingu. „Vzhledem ke geografickému rozsahu a roztříštěnosti ruského trhu hodláme zavést pro prodej inzerce provizní systém, podobně jako fungují pojišťovny či kosmetické firmy typu Avon,“ říká Semetkovský. Call centrum ve městě Ivanovo, vzdáleném asi 300 kilometrů od Moskvy, staví Media Online společně s ruskou pobočkou české firmy Elanor, jež se specializuje na outsourcing mezd a personalistiky. „Je to klasický joint-venture podnik, část operátorek budeme obvolávat partnery našeho internetového byznysu, část bude pracovat pro Elanor,“ odhaduje. Pro rychlejší a masivnější rozjezd internetových aktivit se Semetkovský rozhodl k poněkud nečekanému kroku - přibral do firmy dva nové společníky. „Jsou to zahraniční manažeři žijící v Rusku téměř deset let. Do vydavatelství přinesli kapitál na další expanzi a rychlejší rozvoj, ale především kontakty, které jsou na tamním trhu pro úspěch klíčové. Jejich přítomnost v Mediích Online nám otvírá dveře do obrovských firem, jako je třeba Aeroflot. V Rusku je celý byznys postavený na kontaktech. A rozvíjí se to dál, dobré konexe dělají další kontakty,“ říká Semetkovský. Jména nových akcionářů nechce prozradit, údajně se jedná o bohaté „expaty“ z jiných oborů, kteří nechtějí být v souvislosti s podnikáním na internetu medializováni. „Před časem jsme se potkali při jednom obchodě a oni se poté sami ozvali s nabídkou. Dohodli jsme se rychle,“ vzpomíná.

MILIONOVÝ EXIT Rozdrobení akcionářského podílu nepovažuje Semetkovský za exit, ale za investici do budoucna. „Kdybych chtěl, mohl jsem prodat ruské vydavatelství již po pár měsících podnikání. Dnes bych za Media Online dostal dvoj až trojnásobek toho, co jsem inkasoval za TvůjDům.cz po deseti letech podnikání,“ tvrdí. Podle informací týdeníku EURO inkasoval vloni v létě za česko-slovenské vydavatelství portálu TvůjDům sumu pohybující se v rozmezí čtyřiceti až šedesáti milionů korun. S prodejem internetového vydavatelství prý společníci počítají v horizontu dvou až tří roků. „V Rusku aktuálně funguje pravidlo, že buď investuji a rostu, nebo vydělávám. Takže jsme se domluvili, že budeme pár let pořádně makat, expandovat a poté celou firmu společně prodáme. Ideálně nějaké silné mediální společnosti,“ odhaduje. Že by pro Media Online nenašel investora, se Semetkovský neobává. „Hodnoty transakcí mne v Rusku překvapují obecně, na internetu je to ještě extrémnější. Tamní obdoba světoznámého YouTubu, videoportál RuTube.ru, jenž má asi třistatisícovou návštěvnost, byl nedávno prodán za patnáct milionů dolarů. Po šesti měsících provozu, aniž by generoval nějaké závratné příjmy. Rusko je prostě neskutečná země,“ dodává Semetkovský.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).