Roztáhnou nebo svěsí křídla

10. března 2008, 00:00 - Marcela Honsová
10. března 2008, 00:00

Výroba letadel se stěhuje hůř než výroba automobilů.

Na rozdíl od dopravních letadel nemají výrobci ultralehkých a lehkých aeroplánů problémy s odbytem. Je to odvětví, jemuž se v Česku daří velmi dobře. Podle lidí, kteří se kolem tohoto drobného leteckého průmyslu točí, je to zásluhou nadšenců pro sportovní létání. Stát jim pomohl jenom potřebným razítkem při zakládání společností. Po jakýchkoli finančních pobídkách ani vidu, ani slechu.

Přitom kdyby měli čeští podnikatelé možnost za obdobných podmínek dělat třeba vícemístná a tím pádem i těžší letadla, byli by, věřím, stejně úspěšní. Ovšem při dnešních drahých schvalovacích řízeních a certifikátech se většina výrobců úpěnlivě drží v kategorii ultralightů. Vejdou-li se totiž na evropských trzích s letadlem do 472,5 kilogramu a na amerických do 600 kil, stojí je potřebné potvrzení statisíce. Kdyby hmotnost letadel zvýšili, museli by si připravit desítky milionů korun. Proto po érech vyšší kategorie, která vydrží v provozu a na trhu mnohem déle než ultralighty, jenom pokukují.

Marně totiž volají tuzemští podnikatelé po tom, aby do projektů letadel o životnosti třicet či čtyřicet let vstupoval stát. Přispěl by tak k dlouhodobému zajištění zaměstnanosti určitého počtu pracovníků. Ale vize tuzemské ekonomiky se upjala k automobilovému průmyslu, přitom nejenom ekonomové poukazují na fakt, že továrna na výrobu vozidel může z Česka za pět let odejít. Zatímco v případě leteckého průmyslu, který by nedělali tuneláři, ale nadšenci pro létání, už to není tak jednoduché. Výrobní linka automobilů může stát dnes tady a zítra jinde. Výroba letadel se tak lehce stěhovat nedá.

Současní výrobci ultralehkých letadel přitom možná ani netuší, že je začne trápit i jiný problém, než je malá podpora státu. Konkurence vyrábějící ve světě těžší letadla na ně totiž poštvala úředníky Evropské unie. Těm se prý zachtělo víc zpoplatnit klotové rukávy, a tak pošilhávají i po nejlehčích aerech. Teď bude záležet hlavně na tom, jak moc si s drahými certifikáty i pro ultralighty padnou do noty s českými úředníky. Já bych ovšem na jejich nechuť rozdávat ještě více razítek nevsadila ani korunu, natož euro, byť padající bez padáku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Připravte si lyže. NaSvah.cz vám najde nejlepší střediska v Česku a na Slovensku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít