Rozšiřte daňovou konkurenci

30. dubna 2007, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
30. dubna 2007, 00:00

Jedním z nejméně diskutovaných aspektů reformy veřejných financí je plánovaná změna rozpočtového určení daní a s tím zvažované posílení sdílených daní. Tedy části daňového výnosu, která má být přímo rozpočtem obcí a krajů.

Návrh vzešel z toho důvodu, že byly zrušeny některé majetkové daně, především ze zemědělské půdy, čímž by bez dalších úprav došlo k výpadku v rozpočtu měst a obcí. Obce si tak budou samy moci určit koeficient zvýšení zbývajících pozemkových daní tak, aby mohly ztrátu vyrovnat. Municipalitě tak poprvé bude dána možnost určovat si sama byť nepatrnou část daní podle přání a potřeb voličů.

Na tom by se však reforma rozpočtového určení daní neměla zastavit. Ještě před nástupem socialistů mohly obce profitovat při rozdělování daní z aktivity občanů a firem, které sídlily v jejím katastru. To se však změnilo, a nyní jsou takzvané sdílené daně rozdělovány podle určitého klíče a podle zásady „vsjo rovno“.

Je otázka, kam až povede reformní nadšení koaliční vlády, v každém případě by ale mělo směřovat k tomu, aby co největší podíl přímých daní zůstával tam, kde dochází k vytváření daňového inkasa. Rozpočtové peníze nemají mašličku, říká s oblibou ministr financí Miroslav Kalousek, a má bohužel pravdu. Přesto se dá z logiky věci odvodit, že daně nepřímé plus pojištění by měly sloužit k zajištění veřejných statků, které jsou rovnoměrně rozloženy na všechny občany České republiky bez rozdílu místa bydliště Tedy zdraví, důchody, školství, vnitřní a vnější bezpečnost. Přímé daně, především ze závislé činnosti, ale i daně korporátní, jsou pak vázány na konkrétní lokality, kde vznikly.

Obce a kraje by, pochopitelně v rámci nezbytné meziregionální solidarity, měly dostat právo dostávat co nejvyšší podíl z těchto daní a možnost nakládat s nimi podle svého uvážení. A měly by dostat i možnost v rámci určitého fluktuačního pásma rozhodovat o výši sazeb těchto daní na svém území. Rozšíření daňové konkurence na území jednoho státu by nutně neznamenalo jeho rozpad.

Obce a kraje by dostaly účinný nástroj, jak daňovou pobídkou přilákat investora, což by uvítaly především kraje chudší. Ty bohatší by klidně mohly sazbu zvednout, protože jim by šlo zase primárně o zkvalitnění a rozšíření veřejných služeb.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít