Menu Zavřít

Rozjeli šťavnatý byznys, růst chtějí přes franšízy

24. 3. 2008
Autor: Euro.cz

Založit novou firmu je často velké riziko, a ne každý má odvahu ho podstoupit. Společně s mobilním operátorem Vodafone přineseme jednou měsíčně příběhy podnikatelů, kteří se do tohoto dobrodružství nedávno pustili.

Majitelé firmy Fruitisimo

Sen o síti ovocných barů s originálními koktejly vyrobenými jen z čerstvého ovoce si začali plnit na Slovensku. První bar totiž otevřeli v Bratislavě před necelými dvěma roky. „Na Slovensku byli tehdy lidé na stoprocentní ovocné koktejly více připraveni a kromě toho bylo otevření prodejny na Slovensku administrativně jednodušší a rychlejší než v Česku,“ říká Jan Hummel, jeden ze spolumajitelů řetězce Fruitisimo. Rozjezd bratislavské provozovny trval se vším všudy něco přes tři měsíce. Stačil jen další měsíc k tomu, aby se ukázalo, že bude úspěšná.

„Zákazníci nás nenechali dlouho v napětí. Od prvních dnů jsme se museli otáčet a tržby za první měsíc byly lepší, než jsme čekali,“ říká druhý spolumajitel řetězce Tomáš Lichtenberg. Dodává, že po první vlně zájem zákazníků mírně opadl, protože někteří zkoušeli koktejly jen ze zvědavosti. Po čtvrt roce se ale zájem zase výrazně zvedl a více než polovina zákazníků chodí pravidelně.

Klíčoví byli lidé

Nejtěžší na rozjezdu bylo podle obou spolumajitelů sehnat správné zaměstnance. „Zpočátku se nám měnili velmi často, pak se to zlepšilo. Ukázalo se, že personál provozoven je velmi důležitý. Když tam pracují lidé, kteří to dělají třeba jen pro peníze a sama práce je nebaví, tak se to projevuje i na tržbách. Naopak zaměstnanci, které práce baví a mají radost z toho, že zákazníkům chutná, dokáží byznysu hodně pomoci,“ říká Lichtenberg.

Nejnáročnější bylo první provozovnu vůbec otevřít. Oba mladí spolumajitelé měli obavy, jestli všechno dobře klapne a časově na sebe naváže. Poslední týdny a dny před otevřením koordinovali v noci přímo na místě stavbu stánku. „Platili jsme už nájem obchodnímu centru a museli jsme prodejnu stihnout co nejrychleji postavit,“ říká Hummel. Ve dne byli zase přímo v prodejně. Zejména ve špičkách při největším návalu zákazníků pomáhali zaměstnancům. „U druhé prodejny, na pražském Chodově, jsme už zaplatili odborníky, kteří nám na stavbu provozovny kompletně dohlédli,“ říká Hummel.

Na rozjezd barů Fruitisimo si vydělávali už od vysoké školy. Tehdy si jen s úsporami a malou krátkodobou půjčkou otevřeli první prodejnu zmrzliny. Díky obchůdkům se zmrzlinami vydělali peníze na rozjezd fresh barů. Na ně a jejich rozvoj se teď soustředí především. V plánu mají postavit desítky ostrůvků v obchodních centrech, kde si lidé mohou nechat na počkání namixovat koktejl z čerstvého ovoce nebo z něj udělat zmrzlinový pohár.

GLOSA VODAFONU

Ondřej Vích - manažer komunikace s firemními zákazníky

„Fruitisimo je naším zákazníkem. Rozšíření firmy formou franšízy je určitě správným krokem, neboť umožňuje opravdu rychlou expanzi bez zbytečně vysokých nároků na kapitálovou investici. Současně je ovšem třeba brát v potaz, že franšízované pobočky nelze řídit jako vlastní provozovny, tudíž řízení takové sítě vyžaduje mnohem větší důraz na citlivou komunikaci spolu s vyšší mírou tolerance na obou stranách.“

Nabídnou franšízy

BRAND24

Dál expandovat plánují dvěma způsoby. Sami se chystají otevřít a provozovat ještě několik vlastních prodejen, v regionálních obchodních centrech také chtějí růst systémem franšíz, které plánují prodávat místním podnikatelům. „Místní lidé lépe znají prostředí a zákazníky. Myslíme, že dokáží část sortimentu přizpůsobit na míru tamní poptávce,“ říká Lichtenberg. Podle něj je lepší, když nebudou mít sami pod sebou příliš prodejen, aby se každé mohli dostatečně věnovat.

Největší dosavadní fresh bar je zatím v nákupním centru Chodov. V nabídce má více než 60 různých mixů ovocných šťáv, je zde možné koupit i kusové ovoce. Projekt baru byl připraven tak, aby si zákazníci mohli vybrat konkrétní kusy ovoce (i exotického), ze kterých chtějí nápoj připravit, a zároveň aby byla příprava objednávek co nejrychlejší. Ovoce je zpracováno okamžitě po objednání, přímo před očima zákazníků. Některé suroviny se dovážejí až z Asie. „Máme například speciální koktejl z aloe vera. Je nejdražší v nabídce, stojí 130 korun, ale stejně je velmi oblíbený. Ukazuje to, že Češi jsou už ochotni investovat do svého zdraví,“ říká Hummel.

Pokud znáte odvážného podnikatele, který nedávno rozjel novou firmu, upozorněte nás na odvaznipodnikatele@vodafone.cz.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).