Rozcvička skončila, teď půjde do tuhého - Euro.cz

Přihlášení

Rozcvička skončila, teď půjde do tuhého

, Marie Michlová,
Rozcvička skončila, teď půjde do tuhého
Zdroj: Euro.cz

Do roku 2011 se bude hrát až o padesát miliard dolarů

„Jmenuji se Reggie. A jsem šťastný,“ zněla první slova ředitele americké pobočky Nintenda Reggieho Filse-Aimeho na tiskové konferenci společnosti při setkání E3 (Electronic Entertainment Expo), tradičně jedné z největších událostí herního průmyslu, jež proběhlo od 11. do 13. července v americkém Los Angeles. Letošní E3 poté Fils-Aime označil za přelomové pro celé odvětví herního průmyslu. Stejným optimismem hýřili i zástupci dalších dvou největších videoherních konkurentů – Microsoftu a Sony.

Kypící potenciál.

Již v květnu zveřejnila PricewaterhouseCoopers závěry své každoroční studie zábavního průmyslu, podle níž letos poprvé v historii herní trh překoná prodeje hudby a vyroste do roku 2011 z letošní předpokládané hodnoty ve výši 37,5 miliardy dolarů na téměř padesát miliard. Trh s konzolami a přenosnými herními zařízeními, kde v současnosti řinčí zbraně nejhlasitěji, přitom během čtyř let vzroste na hodnotu téměř osmi miliard dolarů oproti 6,5 miliardy v roce 2006.
Reggie má důvod ke štěstí. Koncem června totiž japonský výrobce herních konzol Nintendo přeskočil z hlediska tržní hodnoty Sony a poprvé pronikl do první desítky nejhodnotnějších japonských společností, kde se zařadil po bok gigantů, jakými jsou Toyota, Honda nebo Canon.
Kurz akcií Nintenda tehdy stoupl o 1,5 procenta a tržní kapitalizace firmy dosáhla 6,54 bilionu jenů (1,13 bilionu korun). Kurz Sony naopak klesl o 1,1 procenta a tržní hodnota firmy byla 6,5 bilionu jenů. „Je jasně vidět, že Nintendo si od Sony bere zpět svůj původní podíl na trhu konzol; přitom si dobře chrání svou baštu kapesních her,“ poznamenal k výsledkům Takeši Kojama, analytik Mizuho Securities.
U předchozí generace herních konzol ovládala 70 procent světového trhu videoher firma Sony, která jen v USA prodala 35 milionů PlayStation2 oproti patnácti milionům prodaných Xboxů od Microsoftu a jedenácti milionům nintendovských GameCube, předchůdců Wii. Dle současných výsledků prodejů konzol nové generace vítězí na klíčových herních trzích v Japonsku a Spojených státech donedávna třetí hráč v pořadí.

I want to wii.

Přestože se Wii výkonem a grafikou nemůže s PlayStation3 a Xbox 360 srovnávat, Nintendo počtem prodaných kusů od uvedení na trh loni v prosinci porazilo Sony na domácím trhu trojnásobně. Lépe se Wii prodává i v USA. Podle agentury Reuters odhadovalo Nintendo světový odbyt konzoly Wii ke konci minulého roku na čtyři miliony kusů, což byl dvojnásobek proti tomu, co přislíbila Sony u své PS3. Ke konci letošního května oba výrobci plánovali prodat šest milionů přístrojů. „Tento cíl se nám nepodařilo splnit,“ říká Andrej Ďula z českého zastoupení Sony. Firma dle jeho slov dodala ke konci zmíněného období na trh 5,5 milionu zařízení.
„Wii není určen pro hard-core hráče, kteří hledí zejména na výkon, nýbrž pro všechny,“ naznačuje jedno z tajemství úspěchu Josef Kantor, ředitel Conquest Entertainment, který je výhradním dovozcem Nintenda do ČR. Wii totiž disponuje ovladačem citlivým na pohyb, který hráči umožňuje pohybem simulovat třeba hru tenisovou raketou nebo máchání mečem. Jeho atraktivitu jistě zvýšilo i nedávné varování firmy, aby hráči při hře nepouštěli ovladač z rukou – někteří fandové si prý stěžovali, že v zápalu virtuálního boje rozbili televizor…
Nintendu se tím podařilo rozšířit věkovou hranici cílové skupiny a přilákat k hraní i ženy a starší osoby. „Wiičko“ se stává oblíbenou zábavou při domácích party; například v Anglii se již ustálil obrat „I want to wii“.
Český trh s herními konzolami je ale dle všeho teprve v plenkách. Hlavní důvod vidí Kantor v silné komunitě hráčů na stolních počítačích, s čímž souvisí i snadnější pořizování nelegálních kopií PC her oproti hrám na konzole. „Hry na PC koupíte za dvě tři stovky, zatímco jedna hra na Wii přijde na tisíc až patnáct set korun,“ upozorňuje navíc Kantor.
Konkrétní počty prodaných konzol na lokálním trhu ani jedna z firem nezveřejňuje, což je dáno především silnou konkurencí. „V Česku vlastní Xbox 360 více než deset tisíc lidí,“ přiznává Dan Kreš z marketingového oddělení českého Microsoftu. „Což je dle našeho odhadu 65 až 70 procent podílu v oblasti next-gen konzol.“ Nintendo chce podle Kantora dosáhnout do konce roku deseti až dvaceti tisíc prodaných Wii. Za nižšími prodeji PlayStation3, jehož se (podle informací zdroje týdeníku EURO, jenž si nepřál být jmenován, ale hernímu trhu se dlouhodobě věnuje) prodalo více než tři tisíce kusů, může stát především vyšší cena zařízení.
Růst videoherního trhu jistě ovlivňují počty prodaného hardwaru, hlavním generátorem zisku je však v tomto byznysu prodej her. „Například v USA utratili zákazníci za Xbox 360 a příslušenství od loňského listopadu 2,4 miliardy dolarů,“ uvádí Kreš. Což je přibližně stejně, kolik v této oblasti utržili od uvedení svých next-gen konzol oba zbylí konkurenti dohromady.

Kdo se směje naposled…

Podle japonského vydavatele herních magazínů Enterbrain se na tamním trhu prodalo v květnu téměř 271 tisíc konzol Wii, 41,6 tisíce PS3 a 17,6 tisíce Xbox 360. Převahu Nintenda potvrzují i celosvětové výsledky květnových prodejů analytické NPD Group: 423 tisíc kusů kapesní konzoly Nintendo DS, 338 tisíc kusů Wii, 221 tisíc kapesních PlayStation Portable, 188 tisíc konzol PlayStation2 a 155 tisíc kusů Xbox 360.
Reggie může být tedy šťastný. Zatím. Na výsledky dalšího kola souboje o nadvládu nad videoherním trhem si musíme počkat do zimy. „Více než polovinu prodejů děláme poslední tři měsíce v roce,“ potvrzuje celosvětový trend Kantor. Podle Ďuly ze Sony jsou jinak prodeje během roku víceméně stabilní, s menšími nárůsty na konci školního roku. Kreš uzavírá: „Dalším faktorem jsou silné a očekávané herní tituly.“ Ty mohou celosvětově prodat až stovky tisíc nových konzol. Jejich výrobce čeká ještě dlouhý boj. A hráči se mají na co těšit.

ORIGINALITA versus VÝKON

Aktuální jsou konzole sedmé generace (takzvané next-gen) na nichž lze kromě hraní her pouštět videa, prohlížet obrázky nebo komunikovat s ostatními uživateli přes internet.

Wii (Nintendo)

  • Ovladač Wii Remote má zabudovány senzory, které zaznamenávají jeho pohyb v 360 stupních – nahoru, dolů, vlevo, vpravo, dopředu a dozadu, a snímají i rychlost a délku pohybu. Obsahuje také vibrační mechanismus a reproduktor. Konzola podporuje až čtyři ovladače. Procesor od IBM je taktován na 729 MHz, což je výrazně méně než u konkurence, za kterou tak Nintendo pokulhává v grafickém zobrazení her.
  • Uvedení na trh: prosinec 2006
  • Doporučená cena: 7990 korun (včetně balíčku her Wii Sports)

PlayStation3 (Sony)

  • Pod kapotou ukrývá devítijádrový procesor Cell na frekvenci 3,2 GHz, grafické zobrazování má na starosti čip od firmy Nvidia. Jedním z největších taháků je mechanika schopná přehrávat Blu-ray disky, spolu s podporou HDTV. PS3 je na českém trhu k dostání v 60 GB verzi Premium.
  • Uvedení na trh: listopad 2006
  • Doporučená cena: 16 900 korun

Xbox 360 (Microsoft)

  • V jeho srdci nalezneme tříjádrový procesor od IBM pracující na frekvenci 3,2 GHz, o grafiku se postarali u ATI. Kromě toho obsahuje 512 MB operační paměti a dvanáctirychlostní DVD-ROM mechaniku. Vylepšená verze Xbox 360 Premium má navíc pevný disk o kapacitě 20 GB, který je určen zejména k ukládání stažených dem a videí.
  • Uvedení na trh: listopad 2005 (v Česku listopad 2006)
  • Doporučená cena: 12 990 korun (verze Premium), 9990 korun (verze Core)