Roboti v hibernaci. Propad automotive v Česku paralyzoval průmyslovou automatizaci - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Roboti v hibernaci. Propad automotive v Česku paralyzoval průmyslovou automatizaci

,
Roboti v hibernaci. Propad automotive v Česku paralyzoval průmyslovou automatizaci
Zdroj: Shutterstock

Obrovská nejistota výrobců automobilů, přerušování výroby a propad produkce, který dosahuje desítek procent. To vše má výrazný dopad i na bohatou subdodavatelskou scénu, která je podhoubím české ekonomiky.

Potíže se nevyhnuly ani jinak rychle rostoucímu oboru průmyslové automatizace, v němž v Česku působí desítky až stovky převážně menších firem. Pro automobilky i dodavatele vyrábějí na míru sofistikované robotické linky, které nahrazují mechanickou lidskou práci.

„Ze skvělého trhu se stal složitý trh. Projektů jsou mraky, ale nikdo o nich nerozhoduje. Je to zamrzlé,“ glosuje situaci Ondřej Vičař, partner investičního fondu Genesis Capital. Fond Jana Taubera před třemi lety vstoupil do průmyslové automatizace nákupem firmy D2G.

Elektrosvět

Neradostná situace je podle Vičaře na celém trhu. Nové zakázky se propadly o třetinu, často i víc. Viníkem přitom není jen pandemie covidu-19, ale i to, že celý automobilový průmysl se současně přeorientovává na výrobu elektromobilů, takže se pořádně neví, jak budou nové výrobní linky vypadat. „Automobilky se připravují na to, že linky budou úplně jiné, pozastavují a odkládají investice,“ říká partner poradenské společnosti Moore Czech Republic Petr Kymlička, který s některými firmami z oblasti průmyslové automatizace spolupracuje.

\"\"

Firmy postihlo i zavření hranic a omezená možnost cestování. To je případ jedné z největších firem na trhu, společnosti Del ze Žďáru nad Sázavou, která loni dosáhla konsolidovaných tržeb kolem miliardy korun. Nebo firmy Aktivit, jíž protipandemická opatření zabránila vycestovat za zákazníkem do Indie, takže musela dokončit linku na zakládání kokpitu do osobních aut formou vzdáleného přístupu…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?