Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Česko v číslech - netradiční investice jsou na vzestupu

Mladí muži riskují, nejvíce se investuje do nemovitostí a půdy.

OBO Bettermann slaví 25 let na českém trhu

Rok 2019 přinesl významné výročí pro českou dceřinou společnost tradičního celosvětového…

Značka YENKEE je posedlá

Posedlost se dělí do tří segmentů. Gaming, Business a cestování.

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi

02. února 2017, 12:55  -  František Novák
02. února 2017, 12:55

Vyplatí se elektrifikovat dálnice? To budou zkoušet v Německu na dvou úsecích. Projekt podporuje německé ministerstvo životního prostředí. Dosud byl otevřen dvoukilometrový úsek ve Švédsku. Hybridní kamiony vyvíjí firma Siemens ve spolupráci s výrobcem kamionů Scania.

Dva elektrifikované úseky dálnic mají být otevřeny v německých zemích Šlesvicko-Holštýnsko a Hesensko, informovala agentura DPA. Zprovozněny by měly být do konce roku 2018 a každý úsek má být dlouhý 12 kilometrů.

Zatím funguje dvoukilometrový úsek ve Švédsku, který byl otevřen v polovině roku 2016 u města Gävle severně od Stockholmu. V nejsevernější německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko projekt schvaluje místní zelený ministr životního prostředí Robert Habeck. „E-Highway nabízí šanci vytvořit mobilitu bez spalování uhlí a plynu,“ prohlásil s tím, že elektrifikaci dálnic Strana zelených jednoznačně podporuje.


Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?


Projekt z dílny koncernu Siemens předpokládá využití technologie chytrého pantografu. Kamion se k elektrickému vedení připojí automaticky. Při rychlosti nad 90 kilometrů za hodinu se zase automaticky odpojí, totéž platí při předjíždění. Řidič tak nemusí vůbec řešit, zda je k vedení připojen či ne.

Jak to funguje?

„Koncept je založen na kombinaci elektrifikované komunikace a hybridního pohonu kamionu. Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalováno elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, si ji jednoduše za jízdy odeberou přímo ze sítě,“ uvedla loni firma Siemens, která se na projektu podílí společně s výrobcem kamionů Scania. Ve švédské automobilce Scania drží většinu akcií Volkswagen Group.

Ekologická nákladní doprava

Projekt v Německu podporuje ministerstvo životního prostředí. Nákladní doprava by se tak měla stát ekologičtější, s výrazným snížením emisí. Inspiruje se Švédskem. To si vytklo cíl, že do roku 2030 bude automobilová doprava v zemi bezemisní.

Nákladní automobily napojené na elektrické vedení mají snížit emise o 80 až 90 procent a spotřeba energie by měla být nižší o více než 50 procent, tvrdí firma Siemens.

Testovací úseky dálnice v Německu mají ukázat, na kolik by elektrifikace silnic přišla. „Po zveřejnění našeho rozhodnutí podpory dvou pilotních úseků dálnic, byla vypsána veřejná soutěž na vytvoření potřebné infrastruktury. Nyní se mohou přihlašovat do tohoto procesu firmy,“ uvedlo německé ministerstvo. Přesný harmonogram výstavby zatím není znám, ale infrastruktura musí být hotova do konce roku 2018.

Předpokladem pro financování elektrifikace dálnic je to, že bude stoupat význam nákladní dopravy při transportu zboží a německá spolková vláda nechce zvyšovat emise spalováním fosilních paliv.

Vláda v Berlíně přitom předpokládá, že se do roku 2030 může zvýšit přepravní kapacita železnice jen o pět procent. Proto většina přepravy zboží zůstane na silnicích a dálnicích.

Elektrifikace dálnic může být jednou z možných cest, jak nezvyšovat emise skleníkových plynů. Elektrická energie přitom musí pocházet z obnovitelných zdrojů. Také se hovoří o využití palivových článků, kdy je jako palivo použit vodík.

E-dálnici podporuje EU projektem E-highway2050:

Dále čtěte:

Exšéf Českých drah Žaluda chce dobýt svět s lithiovými autobateriemi

Nové zbraně proti emisím: Ind dělá z CO2 kypřící prášek

Zisk Siemensu vzrostl o čtvrtinu na téměř dvě miliardy eur



Čtěte také

Ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Káhira Pavel Kalina

Pavel Kalina z CzechTrade: Egypt se chce stát vstupní branou na africké trhy

Ředitel zahraniční kanceláře v Káhiře Pavel Kalina mluvil o tom, co všechno se v Egyptě…

před 2 hodinami

 Alena Schillerová

Schillerová: S EET nesmíme přešlapovat na místě

„Výjimku z elektronické evidence tržeb by mohli mít podnikatelé s ročními tržbami až do 6…

před 8 hodinami

 Páral

Panika nad prázdnou státní kasou

Lidé se dělí na pány a kmány. Pána poznáte podle toho, že od něj potřebujete bumážku,…

24. dubna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

ve spolupráci s
  • Jak rychle poslat peníze po Evropě? Zkuste SEPA platbu

  • Koruna se letos výrazně pod 25 CZK/EUR nepodívá

  • Dilema, které řeší každoročně tisíce dovolenkářů. Je…

  • Opce jsou pro toho, kdo si rád nechává zadní vrátka…

  • Strašák jménem volatilita

  • Posíláte peníze po Evropě a chcete se vyhnout vysokým…

  • Online platby, reklamace a clo. Co nepodcenit při nákupu…

  • Připsání zahraniční platby v řádu minut? Jde to!

  • Začnou přibývat nezaměstnaní?

Finance
Vybila se vám autobaterie? Auto neroztlačujte, mohli byste poškodit katalyzátor
Lupénka přestává být strašákem
Hledáte střednědobý nájem? Hledání vám usnadní služba Flatio
Jaké doklady jsou třeba k vyřízení dětského pasu nebo občanky?
Kupujete léky na internetu?
Auta
Kamiony s palivovými články
Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život
Tesla modernizovala modely X a S. Upravené elektromobily dojedou dál a nabídnou adaptivní tlumiče
Uri: Nezastavitelné auto z Afriky, které vymyslel chovatel koz
Nejrychlejší kabriolet, jaký kdy Aston Martin vyrobil, se jmenuje DBS Superleggera Volante
Hry pro příležitostné hráče