Reportáž: Tam, kde vlaky čekají na šroťáka

 Fojtík 24. října 2015, 11:52  -  Vadim Fojtík
24. října 2015, 11:52

Dostat se oficiální cestou na pohřebiště vlaků v České Třebové je složitá záležitost. Možná je i jednodušší a rychlejší dohodnout exkurzi do Temelína. Nejprve zavoláte pánovi X, který vás odkáže na svého kolegu z kanceláře, který má však zrovna dovolenou. Vrátí se po týdnu, ale opět vás odkáže na někoho dalšího. Ten další po chvíli zjišťování sdělí, že je nutné nejprve napsat oficiální žádost na vedení Českých drah. A když šéfové státního podniku konečně návštěvu schválí, reportáž může začít.

Pohřebiště vlaků je součástí jednoho z největších dep v Česku, České Třebové. Soustava kolejišť a drážních budov na délku měří sedm kilometrů, na šířku v průměru zhruba tři sta metrů. Místo, kde se demontují vysloužilé vagony a lokomotivy, zabírá jen jeho malou část. Na několika kolejích jsou zde seřazena vysloužilá kolejová vozidla, která čekají na likvidaci.

Pomalu procházíme mezi nimi. Na mnoha vagonech se očividně cvičila většina sprejerů z České Třebové a okolí. Jak je vidět na některých výtvorech, trénink nebyl dostatečný. Mezi vagony je zaparkováno i pár lokomotiv. Do jedné z nich vstupujeme. Nejsme první, před námi tu již několikrát řádila skupinka zlodějů kovů, která vyrvala všechno, co se vyrvat dalo a mělo alespoň nějakou hodnotu.

„Je to tady rozlehlé, těžko to oplotíte a ohlídáte, se zloději kovů tady bojujeme pořád. I proto se snažíme vystříhat měděné kabely a další věci ještě dřív, než se sem dostanou. Pomáhá nám i najatá agentura,“ vysvětluje náš průvodce. Hned vedle vlaků čekajících „na smrt“ je depozitní kolej, na kterou se „ukládají“ cenná vozidla, která by se v budoucnu mohla stát součástí některé z muzejních expozic. Mezi novějšími vlaky jsou i vozidla z první republiky, patrně největším unikátem je tendr parní lokomotivy vyrobené před první světovou válkou v Anglii.

Včetně přípravy trvá rozebrání jednoho vagonu sedm dní. Nejsložitější je vytrhat z interiéru nekovové části, pak již pokračuje destrukce mnohem snáz. Začne se strháním kovových prvků, poté přijde na řadu stříhání kovové skříně speciálními hydraulickými nůžkami. Vše završí pálení podvozkové části. U lokomotivy je mnohem jednodušší počáteční fáze destrukce, ale složitější bývá poslední fáze. Měsíčně jsou schopni takto zlikvidovat osm až deset osobních vagonů. Z jednoho je zhruba 25 tun kovového odpadu, z lokomotivy v průměru šedesát tun

České dráhy začaly s rozebíráním vagonů a lokomotiv v roce 1994. Mimo jiné i proto, že v té době státní firma razantně snižovala stavy zaměstnanců a snažila se alespoň pro některé z nich najít náhradní práci. V polovině devadesátých let se v České Třebové demontovaly hlavně lokomotivy. I kvůli nedostatku zakázek se ale na několik let s rozebíráním vozidel přestalo. K obnovení provozu došlo v roce 2013. Teď tu čeká na svůj nezvratný osud více než stovka vozidel. Převažují osobní vagony, také kvůli tomu, že České dráhy teď masivně investují do jejich obnovy a ty vysloužilé vyřazují.


Čtěte také:

Legendární lokomotiva "Bardotka" končí

Brabec si chválí bezhotovostní platby za šrot. Kov mizí za hranice, tvrdí sběrny

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít