Reportáž: Čekání na prohnutá křídla Dreamlineru

14. prosince 2012, 13:48 - David Nesnídal
14. prosince 2012, 13:48

Řidiči jedoucímu ve čtvrtek ráno mezi obcemi Dobrovíz a Jeneč u Prahy se naskytl pohled na desítky aut parkujících na zasněžené krajnici. U plotu ohraničujícího prostor letiště postávalo už mnoho leteckých nadšenců s fotoaparáty. Někteří z nich se alespoň poskakováním snažili trochu zahřát, protože mírný vítr ještě umocňoval pět stupňů pod nulou. Praha očekávala přistání Dreamlineru, nejmodernějšího letadla současnosti. A nový boeing si dal načas, jako správná hvězda.

Letadlo polských aerolinií LOT mělo dosednout na Letišti Václava Havla v 8.35, ale od jakéhosi pána, jemuž na důvěryhodnosti dodávala vysílačka, se dozvídáme, že Dreamliner teprve před chvílí odstartoval a může tedy přiletět až za hodinu a půl… Tato zdrcující informace kupodivu nikoho nepřiměla k odchodu, přítomní planespotteři (těch, kteří vášnivě sledují a fotí letadla – pozn.aut.) jen přidali pár zahřívacích prostocviků. K fotografickému rozcvičení se mnoho objektů nenabízelo, snad jen letadla pomalu pojíždějící ke startu a rozrušený zajíc pobíhající po poli.

Přistání a odlet Boeingu Dreamliner. Místo: Letiště Václava Havla Praha

Ani fotografické podmínky nebyly ideální, nad zemí se vznášelo kouřmo, viditelnost byla dost omezená. Milovníci letecké poetiky, kteří si ji dokáží vychutnat i s prázdnýma rukama, si však i v tom pošmourném ránu přišli na své, když ve směru přistávacího koridoru pronikali zrakem tak dlouho, dokud nezahlédli světelný špendlík letadla.

Jako když přistává větroň

Přistávalo několik strojů, a zkušené oči už na dálku vždy poznaly, že nejde o letoun, na který se čeká. Pak se ale, pět minut po deváté, v dálce konečně objevily světelné body, jejichž vzájemná poloha prozrazovala velké rozpětí křídel a hlavně – jejich charakteristické ladné prohnutí, na které byli letečtí fandové zvědaví asi nejvíc.

Krátce nato už polští piloti provedli uměřeně nízký (a překvapivě tichý) „flyby“ nad letištěm a elegantní stroj se opět ztratil v mlze. Jeho přistávací světla zahlédlo zkřehlé publikum zase až o čtvrt hodiny později, kdy už letoun nasadil na přistání, které pak připomínalo spíš dosednutí větroně, než dopravního letadla. Trudná vidina devadesátiminutového zpoždění se tedy nenaplnila a i ta zhruba třičtvrtěhodinka byla rázem zapomenuta, neboť ten krátký mrazivý zážitek za to stál.

Uhlíkový elegán

Boeing 787 Dreamliner se od většiny současných letadel liší hlavně tím, tradiční kovové materiály v konstrukci do značné míry nahradila uhlíková vlákna. Dreamliner slibuje také výraznou úsporu paliva a je první letounem střední velikosti, který má daleký dolet, až 15 200 kilometrů. Trup je dlouhý 57 metrů a rozpětí křídel 60 metrů (pro srovnání Airbus 320 má rozpětí 34 metrů).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít