Menu Zavřít

Reklamační řád

25. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Neobracím se na vás jako podnikatel, ale tentokrát jako zákazník jiného podnikatele.

V jeho prodejně jsem reklamoval zboží, ale neuspěl jsem. Od zboží jsem neměl záruční list, protože mi jej při prodeji nikdo nedal. Podnikatel přitom odkazoval na svůj reklamační řád, který si sám schválil a visí u něj v prodejně. Podle mne ale nemá při sepisování reklamačního řádu absolutní volnost a musí se řídit nějakou „šablonou“ či obecnými předpisy. Jak to je?

Marek H.

Reklamační řád je dokument informující spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Jeho existence vychází z § 13 zákona na ochranu spotřebitele. Přestože tento zákon nestanoví konkrétní náležitosti reklamačního řádu, je nutné dodržovat řadu jiných ustanovení. Zejména jde o práva a povinnosti pro kupní smlouvu podle občanského zákoníku (pokud jste u jiného podnikatele nenakupoval jako podnikatel, ale jako běžný spotřebitel). Dále je při reklamacích nutné dodržovat „zvláštní ustanovení o prodeji zboží v obchodě“ (§ 612 a následující občanského zákoníku), zejména ustanovení o odpovědnosti za vady a o záruce (například minimální doba 24 měsíců pro spotřební zboží).

Záruční list vám obchodník není povinen vydat automaticky. Na vaši výslovnou žádost jej ale při prodeji musí vystavit. Nicméně jestliže nemáte záruční list, postačí vám podle občanského zákoníku doklad o prodeji. Pokud z něj není patrné například výrobní číslo spotřebiče, nemůže vás z toho prodávající vinit – je v jeho zájmu, aby (právě vydáním záručního listu) sám podrobněji specifikoval konkrétní prodaný výrobek.

BRAND24

Jan Beneš

právník

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).