Reklama může vytvořit biotunel

16. června 2010, 02:00 - Petra Sýkorová
16. června 2010, 02:00

„Ekologická produkce uspokojuje poptávku spotřebitele po autentických, kvalitních a chutných potravinách.“ To je jedna z takzvaných „klíčových myšlenek“, které vznikly v rámci propagační kampaně Evropské unie o ekologickém zemědělství.

Tyto klíčové myšlenky jsou podobně jako jiné materiály, mezi něž patří kupříkladu fotografie „Farmář se stará o své prasátko“, součástí sady nástrojů, kterou najdeme na internetové adrese http://ec.europa.eu/agriculture/organic. Jedná se o majetek Evropské komise, který smí být bezplatně využíván pro tvorbu propagačních materiálů týkajících se biopotravin a ekologického zemědělství v Evropské unii.

Slovníková definice adjektiva autentický zní původní, pravý. A právě autenticita je jednou z nejzásadnějších konkurenčních výhod bia. Vždyť která matka by svému dítěti nechtěla podat „opravdické“ jablko? Reklama jistě přispívá k popularitě biovýrobků – a tedy i k poptávce po nich –, a tudíž i k rozvoji ekologického zemědělství – a tím pádem i ke zdraví životního prostředí. Jedná se o výbornou zbraň v boji za zdravou přírodu. Neměli bychom ale zapomínat na to, že je to zbraň dvojsečná, a nebude-li s ní zacházeno opatrně, může si s ní ten, kdo ji drží v ruce, podřezat větev, na které sedí.

Pravost a původnost by měla být v ekobranži střežena jako oko v hlavě. U značkových limonád nebo hamburgerů jsme si už zvykli na to, že si s nimi kupujeme i kousek reklamou stvořené iluze – něčeho krásně barevného a blýskavého, ale reálně neexistujícího – kousek představy. Jedním ze základních principů bia je však autenticita. V jiných branžích mohou být vzletné slogany či působivé reklamní spoty součástí fungující marketingové strategie. Spotřebitelé dokáží ocenit schopnost prodejce vytvořit iluzi. V biobranži se ale podobné hry považují za jaksi nevhodné. Proč?

Biu hrozí neustálé nebezpečí, že svou autenticitu ztratí někde na cestě mezi zemí, ze které vyrostlo, a spotřebitelem, jemuž je určeno. Biopotravinám hrozí, že ke svým spotřebitelům doputují jen jako kus jídla, který má bůhvíproč dobrou image – jako marketingově skvěle ošetřená bublina, jejíž skutečný obsah už ale vlastně nikoho nezajímá. Autenticitu bia nenajdeme ve sloganech o jeho autenticitě. Pokud ji chceme zachytit, jen těžko se nám to podaří prostřednictvím reklamním letáku. Místo toho bychom ji měli hledat tam, kde jídlo vyrostlo, u toho, kdo jej vypěstoval, či přímo v jídlu samotném.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít