Reklama často kultivuje spotřebu,

29. března 2004, 00:00 - VÍT SMRČKA
29. března 2004, 00:00

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

upozorňuje v rozhovoru pro týdeník Profit generální ředitel Stocku Plzeň-Božkov Martin Petrášek

PULTOVÝ ZPŮSOB PRODEJE BY BYL V MALOOBCHODĚ KROKEM ZPĚT, JE PŘESVĚDČEN GENERÁLNÍ ŘEDITEL STOCKU PLZEŇ-BOŽKOV MARTIN PETRÁŠEK. VÝROBCI SI UŽ SAMI DOHODLI, CO V REKLAMĚ NESMÍ BÝT.

Jak vnímáte hrozbu možného zákazu reklamy na alkohol?

Jsme si vědomi tohoto faktu, nechci to nazvat nebezpečí, což by bylo asi zavádějící. Snažíme se přesvědčovat odpovědná místa, že reklama není zaměřena na zvyšování spotřeby, ale naopak, že reklama v mnoha případech kultivuje spotřebu. Výrobci většinou reklamu zaměřují na podporu prodeje kvalitnějšího alkoholu, to znamená dražších výrobků. Naopak na levný alkohol, který se prodává především svou nízkou cenou, se reklama nedává. Když to shrnu, tak reklama kultivuje spotřebitele, vychovává a jejím prostřednictvím se výrobci snaží získat tržní podíl na úkor konkurence.

Řešení této otázky se zdá být zatím v EU značně rozdílné, liší se podle jednotlivých členských států.

V Evropské unii jsou země, které toto omezení již razantně zavedly. Rovněž evropský komisař pro zdravotnictví zastává poměrně restriktivní názor. V mnoha zemích se ale daří výrobcům úspěšně bránit. Oponují především argumenty, že reklama nezvyšuje spotřebu, ale profiluje značky té spotřeby. Je to známý efekt, který se dá dokladovat na mnoha příkladech.

Můžete některý uvést?

Například z bývalého východního Německa. Zde před sjednocením Německa neexistovala na alkohol téměř žádná reklama, ale přitom zde byla jeho obrovská spotřeba. Po sjednocení vtrhla na východoněmecký trh reklama s plnou parádou, přitom spotřeba alkoholu tam během pěti let klesla asi na polovinu. Začaly se ale profilovat značky.

Jako představitel největšího výrobce alkoholu v ČR jednáte o společné obraně i s dalšími producenty?

Jednáme společně, jsem dokonce předsedou Českého fóra pro zodpovědnou konzumaci alkoholických nápojů. Zde se rovněž tyto věci projednávají. Snažíme se také o jakousi samoregulaci. To znamená, že sami jsme si dali velice přísná kritéria, co vreklamě nesmí být. Například, že v reklamě nesmíme zesměšňovat abstinenty, nesmí v ní vystupovat nezletilí a nesmí být na nezletilé zaměřena.

Tlak nesměřuje pouze na zákaz reklamy, ale i způsob prodeje. Podobně jako u cigaret má dojít k omezení prodeje alkoholu na určitých místech.

To je ale úplný nesmysl, tady se domnívám, že společně s námi bude bojovat obchod. Jestliže by se alkoholické nápoje mohly prodávat pouze pultovým prodejem, pak by se jednalo o negování veškerých trendů v maloobchodě, které se v posledních deseti letech budují. To znamená, že zákazník by například ztratil možnost sám si láhev vybrat a v klidu prohlédnout. My se jako výrobci snažíme dát na láhev hezkou etiketu a na ní poskytnout všechny potřebné informace. Zákazník má možnost si podle těchto informací zboží srovnat a vybrat pro něho nejlepší. To ale vyžaduje, aby si zákazník mohl v regále láhev vzít, měl na ni čas, v klidu si přečetl údaje na etiketě. V případě omezení prodeje alkoholu pouze na pultový prodej, by vše toto padlo. Asi bychom se vrátili k tomu, kdy lidé kupovali stylem „prodejte mi nějaké víno, nebo prodejte mi nějakou láhev alkoholu.“ To snad nechceme.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT?…
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Technologie
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít