Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Trvalý pobyt – vše, co o něm potřebujete vědět

Získat trvalý pobyt je sice právo českého občana, ale není povinnost jej mít. I když si…

Tiskovázpráva.online edituje zprávy před rozesláním do redakcí

Marketingová flotila e.vox spustila novou službu Tiskovázpráva.online. Je určená…

Prodávejte špičkové interiérové dveře s franchisou Solodoor

Interiérové dveře jsou klíčovou součástí domu či bytu. Hrají funkční roli i designovou.…

Úspěšný start kosmické rakety společnosti SpaceX spadající do firemního portfolia miliardáře Elona Muska
Úspěšný start kosmické rakety společnosti SpaceX spadající do firemního portfolia miliardáře Elona Muska
Autor: Profimedia.cz

Regulace pro vesmírný turismus neexistují. První lidé budou pokusní králíci

25. března 2017, 11:00  -  Jonáš Kříž
Úspěšný start kosmické rakety společnosti SpaceX spadající do firemního portfolia miliardáře Elona Muska
Úspěšný start kosmické rakety společnosti SpaceX spadající do firemního portfolia miliardáře Elona Muska
Autor: Profimedia.cz
25. března 2017, 11:00

Firmy technologických miliardářů mají v oblasti vesmírného turismu „hvězdné“ ambice. Kdo ale zaručí bezpečnost jejich movitých klientů, když regulace a ani regulátor samotný neexistují? První movití kosmičtí turisté budou tak trochu pokusnými králíky.

O expanzi v oblasti vesmírného turismu v současnosti usiluje řada společností. Blue Origin šéfa Amazonu Jeffa Bezose chce první turisty do vesmíru vynést v roce 2018. Želízka v ohni má i SpaceX Elona Muska, Boeing a Virgin Galactic Richarda Bransona.

Pokud se ale vesmírný turismus skutečně rozroste, může podle expertů pro první komerční pasažéry představovat takříkajíc skok do neznáma. Chybí v něm totiž zatím regulace a spolu s ní i zastřešující instituce.


Přečtěte si, jak chce NASA „zpozemštit“ Mars:

NASA chce udělat Mars obyvatelným pomocí magnetů. Začne do roku 2050

Mars ( Zdroj: Profimedia.cz, Autor: Profimedia.cz )


V USA sice existuje Federální letecká asociace (FAA), její role je však v dané oblasti velice omezena. Technicky sice disponuje kontrolní pravomocí nad jakýmikoliv vzlety kosmických plavidel, které organizují američtí občané, co se ale týče samotného bezpečí lidských posádek, přenechává organizace regulatorní pravomoci striktně v rukou samotných kontraktorů. O bezpečnostní regulace, případně standardy, se FAA zajímá až ve chvíli, kdy objektivně došlo k nějakému neštěstí.

Testovací start rakety společnosti Blue Origin:

Bezpečnostní regule tak leží na bedrech samotných společností, které o rozšíření vesmírného turismu usilují. A to bude muset zájemcům o kosmické zážitky prozatím stačit spolu s podepsáním jakéhosi reversu, kde berou na vědomí, že kosmické plavidlo soukromé společnosti, jejíž let si zaplatili, neprošlo bezpečnostní certifikací amerických úředních orgánů.

Nejdál v bezpečnosti je NASA

A omezené by v této oblasti mělo být i působení americké vesmírné agentury NASA. Komerční plavidla, která budou chtít dopravovat turisty na mezinárodní vesmírnou stanici ISS, sice podle časopisu Quartz budou muset její bezpečnostní regule splňovat. Na ta ostatní ale nedosáhne.

Určitou minimální bezpečnostní garancí by pro vesmírné turisty mohla být licence od FAA. Tu podle mluvčího organizace musí mít každá raketa, která bude chtít startovat s lidskou posádkou. V současné době jí však disponuje pouze Virgin Galactic Richarda Bransona. Licence společnostem ukládá povinnost seznamovat v předstihu FAA s výsledky svých bezpečnostních testů.

Kdo má želízka v ohni?
Blue Origin Jeffa Bezose předpokládá, že by komerční kosmické lety mohla pořádat již od března příštího roku.

Miliardář a velkovýrobce elektromobilů Tesla Elon Musk doufá, že se jeho SpaceX podaří přepravit první dva vesmírné turisty k Měsíci a na palubu mezinárodní kosmické stanice již v roce 2018.

Ruská společnost Energie chce na Měsíc a k ISS začít zámožné turisty dopravovat od roku 2021.

Virgin Galactic Richarda Bransona podle odhadů neuskuteční první let před rokem 2019. I tak si ale místo zarezervovalo více než 700 platících zákazníků.

Čtěte:

Proč kolonizovat Mars, když nevládneme Zemi, diví se astronaut

Kolonizace Marsu, ilustrační toto ( Autor: CC BY-SA 3.0 / D Mitriy )



Čtěte také

Události  Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk, dron používaný americkou armádou, děsí nejen teroristy, ale především civilisty.

Írán údajně sestřelil americký dron nad svým územím

Íránské revoluční gardy dnes sestřelily americký bezpilotní stroj. Podle íránské státní…

před 1 hodinou

Události Ilustrační foto

V Družbě zjistili novou kontaminaci, ropovod byl dočasně uzavřen

V části ropovodu Družba vedoucí z Běloruska do Polska byla ve středu zjištěna nová…

před 1 hodinou

Události  Vrtulník české armády MI 24

Zřícení vrtulníku u Náměště: nehodu způsobila lopatka turbíny

Sedmiměsíční vyšetřování nehody vojenského bitevníku Mi-24 je u konce. Obrana už ví, co…

před 2 hodinami

Události  Končící šéf pražské policie Jan Ptáček

Policejní škatulata: v čele pražských policistů skončí Ptáček, nahradí ho šéf dopraváků Lerch

Ředitel pražské policie Jan Ptáček po roce končí ve funkci, od července ho nahradí…

před 3 hodinami

Zavřená pobočka Komerční banky

Bankéře nepotřebujeme: téměř každý Čech využívá elektronické bankovnictví

Elektronické bankovnictví využívá ke správě svých financí již naprostá většina (95…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
V Česku začala platit nová pravidla oddlužení. I přes řadu otazníků bude novela insolvenčního zákona přínosem, shodují se experti
Co dělat, když potřebujete asistenční službu na dovolené
Musíte v nájmu nového spolubydlícího nahlásit majiteli bytu?
Autem k moři: jak koupit rakouskou dálniční známku?
Podnikání v důchodu v 7 bodech
Auta
Test Honda CB650R a CBR650R: Moderní oldschool
BMW řady 8 se představuje jako Gran Coupé s extra párem dveří
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Honda CR-V vs. Toyota RAV4, Mercedes-AMG A 35, Range Rover Evoque, VW T-Cross
Kauza Dieselgate: Volkswagen má českým majitelům zaplatit 636 milionů
Škoda už chystá facelift Kodiaqu. Možná dostane také hybrid a lepší diesel
Hry pro příležitostné hráče