Menu Zavřít

Recese je pozitivní

24. 2. 2009
Autor: Euro.cz

Abychom se měli stejně dobře jako před rokem, musíme víc nebo lépe pracovat

Spojení hrubý domácí produkt jsme slyšeli tolikrát, až se zcela vytratil jeho smysl: produkt, produkce. A změnila se logika jeho použití. Původně nás zajímalo, kolik jsme vyprodukovali, abychom mohli produkci spotřebovat. Nyní se ptáme, kolik jsme spotřebovali, abychom zjistili, o kolik se máme lépe. Pokles růstu nebo HDP vyvolává paniku. Proč je pokles HDP přirozenou součástí tržní ekonomiky? A proč bychom měli být za tento mechanismus vděční?

BRAND24

Legitimní otázky

Základní ekonomická poučka říká, že to, co se vyrobí, se také spotřebuje – nebo investuje či utratí vláda, popřípadě vyveze. To určitě platí. Nevypovídá však nic o tom, zda si můžeme vyrobenou produkci dovolit spotřebovat. To, že nemohli, nám prozradí recese. Příliš levné úvěry a z toho vyplývající vysoké zadlužení domácností, firem a vlád způsobily, že utrácely za věci, na které ve skutečnosti neměly. Nemohly si je dovolit, protože jejich produktivita nedokázala pokrýt spotřebu.
Nějakou dobu to lze utáhnout. Pak se však začnete ptát: Není tisíc korun za půl hodiny thajské masáže příliš? Neměl by svetr za pět tisíc korun vydržet déle než tři praní? A podnikatelé se ptají: Neměl bych spíše nabízet menšího kombíka než obrovské SUV? Kolik lidí si koupí dva pokoje plus kuchyňský kout za pět milionů korun? Jsou to naprosto legitimní otázky. Odpovědi na ně však vedou k poklesu spotřebních výdajů, restrukturalizacím a propouštění. Tomu říkáme recese.

Vyčištění trhů

Recese je však především narovnání vztahu mezi produkcí a spotřebou na dlouhodobě udržitelnou úroveň, tedy přizpůsobení. Nastavuje zrcadlo. Ptá se spotřebitelů: Pracuješ dobře? Jsi pro svou firmu přínosem? Učíš se a zdokonaluješ se? Umíš se přizpůsobit? Ptá se však i podnikatelů: Inovuješ? Jsou tvé výrobky kvalitní a užitečné? A investice rentabilní i při vyšším úroku? To jsou nepříjemné otázky.
Za poslední roky rostl český HDP až o šest procent. Zeptejte se sami sebe, zda jste i vy byli o šest procent produktivnější. A také, zda růst vaší spotřeby odpovídá této zvýšené produktivitě. Pokud nikoli, musíte svou spotřebu zmírnit. Především bychom si však všichni měli uvědomit, že za posledních deset let jsme žili rok od roku lépe.
Recese nutí spotřebitele přeskupit spotřebu do nového optima a výrobce, aby se mu přizpůsobil. Říká se tomu vyčištění trhů. Výsledkem je odchod neperspektivních podniků, příchod nových a zlevnění nebo zkvalitnění některých věcí. Obojí je pro spotřebitele výhodné.
Vyplývá z toho mimo jiné následující. Stimulace poptávky problém neřeší, jen jej prohlubuje. Poptávka bude vždycky. Jde o to, aby se nabídka co nejrychleji přizpůsobila možnostem poptávky. Recese je nepopulární, protože přizpůsobení trvá dlouho. Propouštění a snižování platů dává spotřebitelům jasný signál: Aby ses měl stejně dobře jako před rokem, musíš pracovat víc anebo lépe. Čím rychleji si to spotřebitelé uvědomí, tím rychleji recese skončí.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).