Recenze: Záměna

28. listopadu 2010, 02:52 - Vláďa Barák
28. listopadu 2010, 02:52

V letošním roce mělo premiéru hned několik komedií o singl ženách. Teď je tu jedna, která sobecky nemyslí jen na trh mocných dam středního věku, ale konečně dokáže do hlavní úlohy postavit obě pohlaví, a navíc dost povedeně!

Tvůrci filmů Malá Miss Sunshine a Juno přicházejí tentokrát s komedií o další realitě dnešní uspěchané doby. Ženy si čím dál více uvědomují, že mohou být soběstačné, a muži se často setkávají se situací, kdy jich není zapotřebí… Až na jeden detail, a to je plození dětí. Ale i to se dá poměrně lehce vyřešit. Jednou z takových žen je Kassie (Jennifer Aniston), emancipovaná čtyřicítka s nejvyšším časem mít potomka. Singl protikladem je její bývalý přítel Wally (Jason Bateman), příliš upřímný realista, a navíc hypochondr.

Pomyslný oheň na střeše vypukne, když Kassie oznámí Wallymu, že si hodlá pořídit dítě. Po menší roztržce, kdy Wallymu není příliš po chuti, že otcem jejího potomka může být v podstatě kdokoli, se naše dvojice potkává až na speciální oplodňovací párty. Wally se tu zpije do němoty a nechtěně způsobí záměnu spermatu. Druhý den má samozřejmě okno a vůbec nic si nepamatuje.

Záměna je rozhodně jednou z těch dospělejších komedií, které se nebojí otevírat tabu singl života. Chtě nechtě je tu hlavním hrdinou právě Wally a jeho neschopnost rozhoupat se k důležitému životnímu kroku. Spousta z nás si nepřipouští, že k zásadním rozhodnutím přistupujeme apaticky, než nám naši příležitost vezme věk nebo dravější kolega či kolegyně. Jsem rád, že právě tento příběh poodkrývá taje singl života lidí, kteří časem ztrácejí odvahu cokoli změnit a s někým se o sebe podělit.

Je celkem fajn přijít večer domů a nemuset nikomu vysvětlovat, kde jste byli a s kým. Podobně se do svého luxusního bytu vrací každý den i Wally. Také jemu jistou a poměrně milou formou nahrazují rodinu nejbližší přátelé. Přesto film právě poukazuje na to, že i svoboda se přejí a přeci jen patříme k živočišnému druhu, který potřebuje sociální zázemí v podobě rodiny vlastní.

Jde sice o příběh s nepříliš komplikovanou zápletkou, pokud však někdo řeší podobnou situaci ve svém vlastním životě, jde rozhodně o pěkně zapeklitou záležitost. Není to komedie roku, originálně ji ale dovažuje dvojice přátel hlavních hrdinů, a to věčně zmatený Leonard (Jeff Goldblum) a příjemně ztřeštěná Debbie (Juliette Lewis). Už z toho důvodu se na ni za pár let rád znovu podívám.

Celkové hodnocení: 60 %

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?