Rebel sází na region

19. září 2005, 00:00 - KATEŘINA PELÁNOVÁ, PETR KUČERA
19. září 2005, 00:00

HAVLÍČKOBRODSKÝ PIVOVAR V čele havlíčkobrodského Měšťanského pivovaru, vyrábějícího nejprodávanější regionální pivo na Vysočině, stojí jeden z nejmladších ředitelů českých pivovarů. Osmadvacetiletý Jiří Hušek se do funkce dostal před dvěma lety, kdy se mu podařilo vytáhnout firmu z velké krize.

HAVLÍČKOBRODSKÝ PIVOVAR V čele havlíčkobrodského Měšťanského pivovaru, vyrábějícího nejprodávanější regionální pivo na Vysočině, stojí jeden z nejmladších ředitelů českých pivovarů. Osmadvacetiletý Jiří Hušek se do funkce dostal před dvěma lety, kdy se mu podařilo vytáhnout firmu z velké krize.

Pivovarnická tradice v Havlíčkově Brodě sahá až do středověku. V polovině čtrnáctého století bylo králem uděleno tehdy ještě Německému Brodu takzvané várečné právo a měšťanům vlastnícím domy na náměstí již nic nebránilo, aby se pustili do výroby piva.

Ve městě působilo v průběhu následujících staletí několik pivovarů. Areál současného byl zbudován v roce 1834. Dařilo se mu dobře, postupně se zvyšoval výstav, zaváděly se nové a nové technologie. Krátce po druhé světové válce byl znárodněn a postupně se stal součástí Horáckých, Havlíčkobrodských a nakonec Východočeských pivovarů. V restituci byl v roce 1995 opět navrácen celkem šestadvaceti potomkům původních majitelů a vznikla akciová společnost Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod. Mezi restituenty patřila i rodina Hušků, která vlastní sedm procent akcií pivovaru.

PLÁNY NA EXPANZI NEBYLY REÁLNÉ

Ve své novodobé historii pivovar opět začal vzkvétat. V roce 2002 ale přišel velký zlom. Prodeje klesly téměř na polovinu a firma se dostala do vážného ohrožení. „Strategickou chybou byla snaha rozšířit pole působnosti za hranice regionu a přesáhnout kapacity pivovaru, aniž by k tomu byla potřebná ekonomická základna,“ vysvětluje současný ředitel pivovaru Jiří Hušek.

Ten byl v roce 2003 najat jako krizový manažer na vedlejší pracovní poměr, aby udělal ekonomické analýzy. Po objevení nesrovnalostí ho majitelé navrhli na funkci ředitele pivovaru. „Byl jsem ve správný čas na správném místě a akcionáři projevili velkou odvahu, když navrhli šestadvacetiletému klukovi takovouto práci,“ vzpomíná Hušek s úsměvem.

Největším problémem však podle něj bylo zpětné získání důvěry zákazníků. Jestliže se něco jeden rok nedařilo, trvalo to nejméně další tři roky, než se nám povedlo zpátky získat dobré jméno,“ vzpomíná Hušek.

Pivo Rebel odebírá většina hospod na Havlíčkobrodsku. Nejčastěji se jedná o takzvanou soutoč, kdy v jedné hospodě čepují pivo více značek. Pivovar má také dvacet vlastních hospod, které vždy kompletně vybaví a pak je pronajme. V nich už se točí pouze Rebel. „V nejbližší době chceme vybudovat hospodu přímo v areálu pivovaru. Měla by to být kulinářská atrakce, která naše město a zdejší pivovarnickou tradici ještě více proslaví,“ líčí Hušek své plány.

VÝHODNÉ DANĚ, ALE TA LEGISLATIVA!

Havlíčkobrodská společnost s výstavem do 200 tisíc hektolitrů ročně spadá podle zákona o spotřební dani do kategorie „malý nezávislý pivovar“. Daňové sazby, odstupňované vždy po padesáti tisících hektolitrech, jsou pro tuto kategorii výhodnější. Podle Huška právě určité zvýhodnění malých pivovarů přispívá k větší pestrosti českého trhu.

Obecně však českou legislativu nepovažuje za příliš nakloněnou podnikání. „Hodně nám vadí složitost a netransparentnost podnikatelského prostředí, zejména v oblasti daňové legislativy. Místy to až evokuje domněnku, že se jedná o byznys pro pár lidí, kteří se ve složitostech daňového systému vyznají,“ uvádí Hušek.

Jak se firmě daří vybírat vhodné zaměstnance? „Pivovarnictví je velmi specifická oblast sama o sobě. V technologii potřebujeme jen několik lidí, kteří pivu opravdu rozumí,“ vysvětluje Hušek. Díky tomu, že se jedná o uzavřené společenství, je pro firmu snadné získat informace o úspěších a neúspěších konkrétních uchazečů o práci. „Poměrně dlouhým a náročným procesem byl před rokem výběr našeho sládka. Ten je v pivovaru tím nejdůležitějším, protože zásadně ovlivňuje chuť a kvalitu piva,“ tvrdí Hušek. Pro pozice mimo technologii je vysoká míra nezaměstnanosti v kraji Vysočina spíše výhodou, protože dává firmám větší možnost výběru. V současné době zaměstnává pivovar šedesát lidí přímo v Havlíčkově Brodě, dalších pětadvacet pak ve svých velkoskladech v Brně a v Hradci Králové.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná…
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Technologie
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít