První bankrot: Úspěch, nebo neštěstí?

13. února 2006, 00:00 - Milan Maršálek
13. února 2006, 00:00

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice.

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice. Vláda si s její činností prý neví rady. První ze zkrachovalých podniků jsme navštívili. I v minulosti v Československu byly příklady zrušených podniků. Bylo to však takové socialistické rušení. Budovy, prostředky i zaměstnance převzala jiná firma a vlastně se nic moc nedělo. Teď však nastává jiná situace. Podniky se ruší, stroje i budovy rozprodávají, lidé se musí o sebe postarat sami, a je otázka, zda vedoucí pracovníci nebudou voláni k trestní odpovědnosti. EUFORIE OSAMOSTATŇOVÁNÍ Státní podnik Stavební doprava v Lovosicích vznikl loni v pololetí v rámci euforie rozbíjení velkých podniků. Když se z komplexu Pozemních staveb oddělil samostatný podnik Litoměřice, usoudili někteří v Lovosicích, že pro ně osobně bude lepší, když se také oddělí. Vznikl státní podnik, a tím se z dosavadního vedoucího střediska stal samostatný ředitel, z řadových pracovníků mohlo být najednou hned několik náměstků. „Nové“ vedení vycházelo ze základních ekonomických předpokladů: Ceny pohonných hmot se zásadně nezmění, investiční činnost v Československu bude pokračovat nezměněným tempem, banka poskytne dostatečné množství prostředků za přijatelný úrok a někdejší mateřský závod v Litoměřicích bude odebírat a především platit všechny práce jako dosud. Nenašli jsme jediný příklad, že by vedoucí pracovníci při těchto úvahách mysleli na své zaměstnance. OD 15. ÚNORA V LIKVIDACI Od 15. února je tento podnik v likvidaci. Vedoucí pracovníci pro jeho záchranu neudělali nic. Pro svoji vlastní ano. Většina z nich si založila soukromé firmy, s dopravními prostředky vypůjčenými ze státního podniku Stavební doprava, a věří že situaci nějak přežije. Dělníci, především jde o řidiče, jsou překvapeni, že nebudou mít zaměstnání, i teď se však bojí ředitele a jeho náměstků.  Profit č. 7/1991, Milan Maršálek**

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít