Menu Zavřít

Proměňte stáří ve svou výhodu

30. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Senioři zatím lákají spíš podnikavce než podnikatele. Ale je bezesporu jen otázkou času, kdy si i seriózní obchodníci vezmou starší zákazníky na mušku. V západní Evropě už pochopili, že na stárnutí populace musí zareagovat i byznys sféra. U nás se tak zatím neděje. Důvod je nabíledni.

Tuzemský penzista má podstatně hlouběji do kapsy, než jeho belgický nebo francouzský vrstevník.

Jak Česko bohatne, polepšují si ale i tuzemští senioři. A i oni budou čím dál víc žádat luxusní podzim života. Budou si chtít oblékat seniorskou módu, jíst dietní, leč vybraná jídla, jezdit na dovolenou se speciální péčí. Kdo jim takový servis nabídne, určitě neprodělá.

Je ale více důvodů, proč by mělo stárnutí populace českého podnikatele zajímat. Ponechme na chvíli stranou příležitosti, které představují seniorští zákazníci. Z demografického vývoje vyplývá pro podnikatele ještě další poznatek. V budoucnu bude mít menší konkurenci. Nejeden v současnosti aktivní živnostník totiž odejde do penze. A mladých lidí je málo. Do produktivního věku přichází podstatně méně obyvatel, než kolik z něj odchází. Ani prořídlé zástupy mladých se navíc do podnikání nehrnou. Jak jsme informovali v Profitu 41/2006, počet mladých podnikatelů klesl od roku 1998 víc než dvojnásobně. A tento trend pokračuje.

BRAND24

Zdálo by se tedy, že čtyřicátník na podnikatelském zenitu může spokojeně usednout do křesla a začít si točit mlýnek. Ale snížení konkurence je dvousečnou zbraní. Bude se totiž týkat i zaměstnanců. Jestliže jich bude na trhu čím dál méně, zákonitě poroste jejich cena. Kvalitní pracovník bude stále vzácnějším zbožím, firmy se o něj budou přetahovat a chtě nechtě budou muset licitovat o výši mzdy. Do zamotané skládačky naštěstí přibývá ještě jeden kousek. Cizinci, kteří přicházejí do Česka za prací. Nakonec to jsou oni, kdo díry na trhu práce vyplňují.

Jak by tedy mohl znít recept pro majitele firmy v šedivějícím Česku? Poučte se od staršího kolegy, najměte mladé talenty, dokud jsou k mání, přiberte pár šikovných pracovníků z Východu a rozjeďte cestovní kancelář pro seniory nebo luxusní domov důchodců. Zákazníci vám rozhodně chybět nebudou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).