Zeleně naladění. Podnikat plánuje pětina studentů, většina ekologicky - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Zeleně naladění. Podnikat plánuje pětina studentů, většina ekologicky

Jakub Procházka, Profit,
Zeleně naladění. Podnikat plánuje pětina studentů, většina ekologicky
Zdroj: Shutterstock

Mezi českými studenty je rozhodnuto pustit se do vlastního byznysu 20 procent z nich, 64 procent to zvažuje. Většina studentů chce podnikat tak, aby jejich firma nepoškozovala životní prostředí.

Dokonce by byli ochotni vzdát se části potenciálního zisku. Sedm z deseti mladých by od svého byznysového nápadu upustilo, kdyby se ukázalo, že je neekologický. Ukázal to výzkum společnosti IPSOS pro projekt společnosti T-Mobile (na podporu začínajících podnikatelů) s názvem Rozjezdy. Ankety se zúčastnilo 550 studentů středních a vysokých škol.

„V posledních ročnících Rozjezdů vidíme, že začínající podnikatelé kladou čím dál vyšší důraz na ochranu životního prostředí. Loni jsme měli mezi vítězi skoro 40 procent projektů, jež řeší svou environmentální odpovědnost,“ popisuje manažerka společenské odpovědnosti T-Mobile ČR Eva Karasová.

Byli byste ochotni vzdát se kvůli životnímu prostředí části zisku?

Muži jsou odvážnější

V plánech na podnikání jsou odvážnější mladí muži. Podnikat chce v budoucnu třicet procent studentů. Mezi dívkami se na vlastní firmu či živnost chystá jen patnáct procent dotazovaných. Téměř dvě třetiny studentů nemají jasno, ale to, že se postaví na vlastní nohy, zvažují.

A co studenty na byznysu primárně láká? Podle průzkumu je to především svoboda, již uvedly jako hlavní benefit dvě třetiny dotazovaných. Dále je to finanční nezávislost (55 procent) a možnost věnovat se své zálibě (48 procent).

16 procent studentů nechce být nikdy zaměstnáno

Pro třetinu mladých lidí je hlavním smyslem podnikání dosažení zisku, pro další třetinu je vybudování úspěšné firmy splněním snu. Pomyslný bronz patří snaze nabídnout zákazníkům kvalitní produkt či službu.

„Mnozí studenti odpovídali, že by byli ochotni se vzdát části svého zisku, aby jejich budoucí firma podnikala udržitelně, šetřila vodou, plasty, neprodukovala nadbytečné obaly, brala ohled na zdraví a názory zaměstnanců, aby se chovala férově k dodavatelům. Do deseti procent zisku by obětovalo 45 procent respondentů, až 30 procent zisku by se vzdala třetina lidí,“ cituje z průzkumu Karasová.


Volkswagen chce najmout klimatického aktivistu. Potřebuji někoho agresivního, říká šéf Diess

Šéf Volkswagenu Herbert Diess

Restart pro zaměstnance

Podobný průzkum IPSOS nedávno ukázal, že o restartu kariéry přemýšlejí i čeští zaměstnanci – 41 procent z nich vstup do podnikání zvažuje a pět procent zaměstnanců tuzemských firem už má dokonce rozjezd vlastního byznysu naplánovaný.

Pro každého druhého zaměstnance, který o změně přemýšlí, je důvodem potřeba nezávislosti a větší svobody. „Vstup do podnikání zvažují výrazně častěji zaměstnanci malých firem do patnácti lidí, vysokoškolsky vzdělaní lidé, pracovníci v nižších a středních vedoucích pozicích a obyvatelé Prahy,“ říká výkonná ředitelka HR & ERM agentury IPSOS Lenka Šilerová.

Krok do neznáma je pro české zaměstnance lákavý, většina ho ale podle průzkumu neudělá z jednoduchého důvodu: jejich perspektiva je příliš nejistá.

„Právě strach ze ztráty jistého příjmu trápí zaměstnance při zvažování samostatné výdělečné činnosti nejvíce, uvedlo to 60 procent z nich,“ doplňuje Šilerová.

Článek vyšel v magazínu Profit

Ohodnoťte tento článek
Diskuze