Prodělávají hlavně exportéři

29. září 2008, 08:00 - (lf, jbn, čtk)
29. září 2008, 08:00

PRVNÍ OBĚTÍ KRIZE - Finanční krize postupuje ze Spojených států amerických do západní Evropy i do České republiky.

Ohrožen je zejména textilní a sklářský průmysl, obuvnictví i automobilky. Škoda Auto už omezuje výrobu automobilů.

Současná finanční může podle Hospodářské komory ještě více zhoršit svízelnou situaci, v níž se nachází řada tuzemských průmyslových odvětví. „České textilky, obuvníci a sklárny velmi doplácejí na současný stav. Navíc se už v posledním období musely potýkat s růstem cen energií, požadavky na růst platů, levnými dovozy z Asie, ale především kurzovými výkyvy,“ říká prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Začalo to u skla

Za první velkou oběť finanční krize v České republice označil majitel sklárny v Harrachově František Novosad koncern Bohemia Crystalex Trading a Porcela Plus.

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto snižuje kvůli globální finanční krizi výrobu. Na dva dny omezí produkci ve většině provozů. Automobilka tak nevyrobí zhruba 2500 aut. „Důsledky finanční krize zanechávají na evropském trhu negativní stopy. Jako největší exportér v Česku se jim nebudeme moci vyhnout. Proto reagujeme omezením výroby,“ vysvětluje mluvčí firmy Jaroslav Černý. Škoda Auto, největší tuzemský exportér s podílem 7,5 procenta na celkovém vývozu, letos původně plánovala vyrobit kolem 760 tisíc vozů.

Vývozcům teče do bot

Exportéři se už delší dobu potýkají s problémem kolem posilujícího kurzu koruny a nyní se obávají, že už tak svízelnou situaci finanční krize ještě zhorší. „Samozřejmě, že jsme současnou krizi také pocítili. Máme ale dobrého partnera, který se s námi o ztrátu podělil. Přistoupil na desetiprocentní navýšení ceny,“ říká obchodní ředitel firmy Remoska Ivo Svoboda, která vyváží 55 procent svých výrobků.

„Světová krize na nás dopadá jako na všechny vývozce,“ říká Milan Teplý, ředitel českobudějovické Madety. „Když počítáme ztráty, tak by asi bylo nejlepší vůbec nevyvážet. V této chvíli činí ztráta 17 až 20 milionů korun měsíčně. Odstřihout se ale nemusí vyplatit. Vyvážíme zejména sušené mléko do arabských zemí. To znamená obchod v dolarech,“ dodává Teplý. Situaci na světových trzích a zejména kurz dolaru denně sleduje i ekonomický ředitel Velvety Varnsdorf Miloš Pavlů. „Z naší textilní výroby vyvážíme ročně zboží za 100 milionů korun. Obávám se, že krize se projeví i v menším zájmu odběratelů. Už dva měsíce zaznamenáváme velké výkyvy na textilním trhu,“ říká.

Krize v Americe a oslabování dolaru naopak spíš pomáhá firmě Hotwicks Cars. „Jsme totiž téměř výhradními dovozci jízdních kol a litých dílů pro automobily. V čem se nejspíš krize negativně projeví, bude další tlak na ceny surovin a energií. A to pocítíme všichni,“ říká její jednatel Miroslav Kornfiršt.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít